• 1
  • 2
2008-08-14, 15:48
Medlem
G2rs avatar
Tjena, behöver nu uppdatera mitt grafikkort(GeForce 5500) på min äldre dator. Det jag då söker är någon plats där man kan hitta det senaste drivrutinerna för grafikkortet, men eftersom att jag inte är direkt bra på datorer så behöver jag hjälp med vad man görefter att man installerat drivrutinerna. Vad jag menar är när upplösningen sänks till det lägsta och inte går att höja, där börjar mitt problem så jag vänder mig till er på FB. Tack i förhand!
Citera
2008-08-14, 16:36
Medlem
Neur0tics avatar
Pröva att instrallera en till drivrutin? I vissa fall kan det finnas några styckne + ett program till grafikkortet
Citera
2008-08-14, 18:02
Medlem
G2rs avatar
Packet? Jag har aldrig behövt tänka på drivrutiner förr, och det är just att när jag inte kan få högre upplösning än det lägsta där jag har problem.
Citera
2008-08-14, 21:06
Medlem
Antts avatar
Skumt...min brors dator (med samma grafikkort) hade samma problem... Laddade ner nyaste drivrutinerna för det kortet från nVidias hemsida, sedan efter omstart var upplösningen ritkigt låg och kunde inte vridas upp... vi körde bara en systemåterställning så blev allt bra igen.
Citera
2008-08-14, 23:25
Medlem
G2rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antt
Skumt...min brors dator (med samma grafikkort) hade samma problem... Laddade ner nyaste drivrutinerna för det kortet från nVidias hemsida, sedan efter omstart var upplösningen ritkigt låg och kunde inte vridas upp... vi körde bara en systemåterställning så blev allt bra igen.
Det gjorde jag med, men jag måste uppdatera grafikkortets drivrutiner på datorn så att en del spel ska kunna köras, t.ex. star wars jedi academy, använder ju quake 3 engine..
Citera
2008-08-14, 23:35
Medlem
Antts avatar
Juste och när jag kollade på systeminformation och dxDiag så var det som om datorn inte ens hittade grafikkortet...innan hade det stått "nVidia geforce 5500 gt", men efter att jag laddat ner de nyaste drivrutinerna som krävdes för att spela BF2 så stod det bara "... ... ... ... ..."
Citera
2008-08-15, 00:19
Medlem
G2rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antt
Juste och när jag kollade på systeminformation och dxDiag så var det som om datorn inte ens hittade grafikkortet...innan hade det stått "nVidia geforce 5500 gt", men efter att jag laddat ner de nyaste drivrutinerna som krävdes för att spela BF2 så stod det bara "... ... ... ... ..."
Du vet inte vad som kan lösa mitt dilemma då?
Citera
2008-08-15, 00:34
Medlem
Ibland så vill datorn inte känna igen din drivrutin om du inte installerat den via Windows Update. Prova gå in på grafikkortet och sedan följ Windows egna guide för att uppdatera drivrutinen och sedan startar du om datorn.
Citera
2008-08-15, 00:35
Medlem
Antts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G2r
Du vet inte vad som kan lösa mitt dilemma då?

1. Kör en systemåterställning och försök klara dig utan drivrutinerna

2. Köp ett nytt grafikkort, bör ju finnas några riktigt billiga som funkar om inte resten av datorn pallar några av de nyare korten.

3. Vänta på att någon med lite mer erfarenhet inom området svarar på tråden.

Tyvärr är det allt jag har att säga
Citera
2008-08-15, 11:45
Medlem
G2rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hååg
Ibland så vill datorn inte känna igen din drivrutin om du inte installerat den via Windows Update. Prova gå in på grafikkortet och sedan följ Windows egna guide för att uppdatera drivrutinen och sedan startar du om datorn.
tack, ska prova det. .... EDIT: var gör jag det?
Senast redigerad av G2r 2008-08-15 kl. 11:53.
Citera
2008-08-15, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G2r
tack, ska prova det. .... EDIT: var gör jag det?

Om du har Vista så ska du högerklicka skrivbordet och välja "Anpassa -> Bilskärmsinställningar -> Avancerade inställningar -> Bildskärmskort -> Drivrutin -> Uppdatera drivrutin"

Det borde finnas samma alternativ för XP om det nu är det du har.
Citera
2008-08-15, 13:51
Medlem
G2rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hååg
Om du har Vista så ska du högerklicka skrivbordet och välja "Anpassa -> Bilskärmsinställningar -> Avancerade inställningar -> Bildskärmskort -> Drivrutin -> Uppdatera drivrutin"

Det borde finnas samma alternativ för XP om det nu är det du har.
Tack för hjälpen, men datorn säger att den inte hittade en bättre version av drivrutinerna men jag får fortfarande detta meddelande från en del spel:

JA: v1.0.0.0 win-x86 Aug 5 2003
Initialising zone memory .....
----- FS_Startup -----
Current search path:
C:\Program\LucasArts\Star Wars Jedi Knight Jedi Academy\GameData\base\assets3.pk3 (16 files)
C:\Program\LucasArts\Star Wars Jedi Knight Jedi Academy\GameData\base\assets2.pk3 (62 files)
C:\Program\LucasArts\Star Wars Jedi Knight Jedi Academy\GameData\base\assets1.pk3 (8320 files)
C:\Program\LucasArts\Star Wars Jedi Knight Jedi Academy\GameData\base\assets0.pk3 (15346 files)
C:\Program\LucasArts\Star Wars Jedi Knight Jedi Academy\GameData/base

----------------------
23744 files in pk3 files
execing default.cfg
couldn't exec jaconfig.cfg
couldn't exec autoexec.cfg
...detecting CPU, found Intel Pentium IV

------- Input Initialization -------
Skipping check for DirectInput
Joystick is not active.
------------------------------------
----- Client Initialization -----
----- Initializing Renderer ----
-------------------------------
----- Client Initialization Complete -----
--- Common Initialization Complete ---
Working directory: C:\Program\LucasArts\Star Wars Jedi Knight Jedi Academy\GameData
Initializing OpenGL subsystem
...initializing QGL
succeeded
...setting mode 4: 800 600 FS
...using desktop display depth of 32
...calling CDS: ok
...registered window class
...created window@0,0 (800x600)
Initializing OpenGL driver
...getting DC: succeeded
...GLW_ChoosePFD( 32, 24, 8 )
...35 PFDs found
...GLW_ChoosePFD failed
...GLW_ChoosePFD( 32, 24, 0 )
...35 PFDs found
...GLW_ChoosePFD failed
...failed to find an appropriate PIXELFORMAT
...restoring display settings
...WARNING: could not set the given mode (4)
...setting mode 3: 640 480 FS
...using colorsbits of 16
...calling CDS: ok
...created window@0,0 (640x480)
Initializing OpenGL driver
...getting DC: succeeded
...GLW_ChoosePFD( 16, 16, 0 )
...35 PFDs found
...GLW_ChoosePFD failed
...GLW_ChoosePFD( 16, 16, 0 )
...35 PFDs found
...GLW_ChoosePFD failed
...failed to find an appropriate PIXELFORMAT
...restoring display settings
...WARNING: could not set the given mode (3)
...shutting down QGL
...unloading OpenGL DLL
----- CL_Shutdown -----
-----------------------
GLW_StartOpenGL() - could not load OpenGL subsystem

Vad ska ska jag då göra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto