• 1
  • 2
2008-08-14, 13:42
Medlem
Den här frågan har väl säkert varit uppe många gånger förut, men har ni några tips för hur man får Windows XP att gå snabbare? Tänker inte minst på vid uppstarten, men även under användning. Det är väl oundvikligt att det blir segare med tiden, men jag antar att det finns en del man kan göra för att det ska gå fortare.

Jag har plockat bort en del från autostart (vad måste/bör man låta ligga kvar i autostarten?).

Bör man rensa upp i systemregistret, och finns det något bra program för att göra det på ett bra och enkelt sätt? Eller är det inte värt tiden/risken?

Vad finns det mer man kan göra för att snabba upp datorn? Vad bör man undvika? Alla tips är välkomna.
Citera
2008-08-14, 13:43
Medlem
Puntis avatar
formatera och i mer mer/större ramminnen
Citera
2008-08-14, 13:47
Medlem
Du kan ju ta bort en del av de visuella sakerna i windows, tex skuggor. Det gör ju inte mycket men lite hjälper det nog!
Citera
2008-08-14, 14:49
Medlem
Finns en del onödiga processer som går i bakgrunden, exempelvis den som känner av om en USB-device har anslutits. Och scheduleraren. Avfragmentera hårddisken.
Citera
2008-08-14, 14:55
Bannlyst
Kolla på guides
youtube dot com
Citera
2008-09-17, 17:30
Medlem
jjjjjj123456s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Bör man rensa upp i systemregistret, och finns det något bra program för att göra det på ett bra och enkelt sätt? Eller är det inte värt tiden/risken?

Testa köra CCleaner och sök efter problem i registret. När man gör det brukar den ofta hitta ogiltiga sökvägar och filändelser m.m.
Citera
2008-09-17, 17:43
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjjjjj123456
Testa köra CCleaner och sök efter problem i registret. När man gör det brukar den ofta hitta ogiltiga sökvägar och filändelser m.m.
CCleaner undviker jag personligen eftersom jag inte tycker den gör ett bra jobb, så istället listar jag de program jag använder:

* WinXP Manager: viktigaste och bästa programmet i arsenalen. Klarar nästan allt, från registerrensning till avinstallation av program, med efterföljande sök efter kvarlämnade filer och nycklar. Oumbärligt!

* TuneXP: litet gratisprogram från DriverHeaven som är riktigt bra för sin storlek. Kan exempelvis på enkelt sätt defragmentera bootfiler och kan även köra Ultra fast booting, där den lägger rätt alla startfiler för att öka boothastighet. Kan även på ett enkelt sätt göra andra inställningar för både ökad hastighet och säkerhet.

* JV16 Powertools: ganska okänt för den stora massan, men gör ett riktigt bra jobb. Är idag tyvärr inte gratis längre (precis som WinXP Manager för den delen) men båda går lätt att hitta på diverse sidor. Klarar ungefär samma som förstnämnda, men kan emellanåt hitta saker som det missar.
Citera
2008-09-17, 17:44
Medlem
Nate Blacks avatar
Som andra säga, defragmentera någon gång var månad, surfa säkert, skaffa program som tar bort spyware - men framförallt - formatera en gång i året eller så. Tar ca 2 timmar när du väl lärt dig hur man gör.
Citera
2008-09-17, 18:28
Medlem
OnkelMorras avatar
Ställ in windows att köra efter bästa prestanda, så får du bort en hel del "gullegull"-effekter på en gång. Visst, det ser kanske inte lika snyggt ut, men det går att ändra en del oxå efter tycke och smak.
Citera
2008-09-17, 19:11
Moderator
MondoBizarros avatar
Glömde en självklarhet när jag läste inlägget efter mitt: defrag!
Viktigt som fasen för hastigheten faktiskt, vilket man märker första gången man provat ett riktigt defragprogram.
Jag har testat ett antal och det jag anser vara bäst är PerfectDisk.

Första gången jag prövade det var det en "natt-och-dag"-känsla efter att ha kört windows defrag tidigare och senare versioner är ännu bättre.
Rekommenderas varmt!
Citera
2008-09-17, 19:52
Medlem
rallysallys avatar
Formatera behövs i de flesta fall aldrig. Jag förespråkar: RENSA
Citera
2008-09-17, 21:19
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Glömde en självklarhet när jag läste inlägget efter mitt: defrag!
Viktigt som fasen för hastigheten faktiskt, vilket man märker första gången man provat ett riktigt defragprogram.
Jag har testat ett antal och det jag anser vara bäst är PerfectDisk.

Första gången jag prövade det var det en "natt-och-dag"-känsla efter att ha kört windows defrag tidigare och senare versioner är ännu bättre.
Rekommenderas varmt!

kan ha varit detta program som jag test för länge sen, minns nåt om att man kunde defragga på flera olika sätt och jag visste inte vilket jag skulle välja för att få bäst resultat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in