2008-08-14, 13:22
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Jag brukar köra backup från min Debianserver mot Vistadatorn lite då och då, och rSync fungerar oftast jättebra. Enda problemet är att vissa kataloger med en massa bilder alltid uppdateras helt. Jag har kommit så pass långt att jag hittat att det beror på att rSync inte tycker att det är samma timestamp på båda ställena trots att filerna i sig inte ändrats på 2-3 år. Min enda gissning så här långt är att det beror på att Ext3 och NTFS har olika upplösning i tid och att det skulle kunna ställa till det, men det är som sagt bara en gissning. Har någon ett tips på hur man eventuellt kan komma runt det här problemet? Kan det vara Samba som ställer till det ytterligare?
Jag använder de här växlarna för tillfället när jag t ex ska ta backup på webserverns innehåll:

rsync -razuOvi --no-p --no-t --no-o --no-g --delete --modify-window=1 /home/samba/Web/ /mnt/backup/Web

Edit: Jag kör ju Ext3, inte Ext2.
Senast redigerad av ÅnkelGunnar 2008-08-14 kl. 13:24.
Citera
2008-08-14, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Jag har kommit så pass långt att jag hittat att det beror på att rSync inte tycker att det är samma timestamp på båda ställena trots att filerna i sig inte ändrats på 2-3 år. Min enda gissning så här långt är att det beror på att Ext3 och NTFS har olika upplösning i tid och att det skulle kunna ställa till det, men det är som sagt bara en gissning.
Det är nog en god gissning. Rsync mansida säger:
Citat:
--modify-window
When comparing two timestamps, rsync treats the timestamps as being equal if they differ by no more than the modify-window value. This is normally 0 (for an exact match), but you may find it useful to set this to a larger value in some situations. In particular, when transferring to or from an MS Windows FAT filesystem (which represents times with a 2-second resolution), --modify-window=1 is useful (allowing times to differ by up to 1 second).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in