2008-08-14, 13:05
Medlem
Galenzos avatar
Citat:
Hélene Nilsson och Jannica Ekblads mördare Ulf Olsson stämmer Expressen och Aftonbladet. Ulf Olsson fälldes 2005 i hovrätten för de brutala morden på tioåriga Hélene Nilsson och på Jannica Ekblad. Trots att dna binder honom till båda morden, som begicks 1989, nekar Ulf Olsson till brott. Flera gånger efter att han dömdes till sluten rättspsykiatrisk vård har Ulf Olsson skrivit brev till Hélene Nilssons föräldrar - och haft synpunkter på att han kallats för mördare.

Nu stämmer Ulf Olsson både Expressen och Aftonbladet.

I sin stämningansökan som lämnats in till Stockholms tingsrätt skriver den dömde dubbelmördaren att han tagit mycket illa vid sig av att Aftonbladet pekat ut honom som misstänkt även för mordet på Jasmina Jasharaj i en artikel i oktober 2005.

"Det finns absolut inget belägg för det som skrivs i tidningen…", skriver Ulf Olsson, och avslutar:

"Den skada jag har tillfogats är oersättlig"

Stämningsansökan mot Expressen riktar sig både mot en artikel publicerad i en bilaga 2005 och mot en artikel om hans brev till Hélene Nilssons mamma publicerad i juli i år. Om den senaste publiceringen skriver Ulf Olsson att syftet varit att han "ska smutskastas mer än vad som redan skett".

Artikeln i Expressens bilaga Magasinet kallar Ulf Olsson - trots att han fälldes för båda morden - för "fria fantasier och spekulationer".

Ulf Olsson lägger också skulden för att hans liv har krossats på Expressens chefredaktör Otto Sjöberg:

"Genom att skriva fantasier som om de var fakta som kunde bevisas har Otto Sjöberg helt och hållet krossat mitt liv".

Ulf Olsson kräver att Expressen och Aftonbladet betalar ett skadestånd på sammanlagt en miljon kronor.

http://www.dagensmedia.se/mallar/dag...version=181100

Ja vad säger man? Kommer karln någonstans med detta? Har han ett case?
Enligt min mening är han överbevisad.
Citera
2008-08-14, 14:02
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galenzo
http://www.dagensmedia.se/mallar/dag...version=181100

Ja vad säger man? Kommer karln någonstans med detta? Har han ett case?
Enligt min mening är han överbevisad.
Äh... Jävla trams.

Han har själv förstört sitt liv genom att mörda, minst, 2 människor. Han kommer ingenstans med detta.
Citera
2008-08-15, 02:47
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Är inte han och hans advokat riktiga rättshaverister?
Jag är inte säker men det lär tydligen inte gå mer än några timmar mellan hans inlagor, stämningsansökningar, krav ochsåvidare.
Citera
2008-08-15, 09:16
Medlem
Varns avatar
(för offtopic?)

Men. jag undrar om detta tjafsande (på hans blogg) om att dna-metoden som användes, "low copy number" inte var tillförlitlig osv.. är det bara BS? eller Kan det vara sant, eller Är det så att man idag anser det vara värdelöst? Nån som vet? han hänvisar ju till madeleine-fallet. men att det finns ett exempel på att det gått snett innebär ju inte att tekniken aldrig funkar så att säga..
(jag lutar åt att det dock visst var tillförlitlig dna-bevisning eftersom (kvällspressen? nån som vet ifall det var så?) någonstans läste jag att han ju "erkänt" den bevisningen under rättegången.. men det har han tydligen ändrat sig på.. eller kanske inte - jag vet inte. han fiskar ju både efter att ogiltigförklara dna:t, och samtidigt hävda en total konspirationsteori där han drogades med ghb och tvingades våldta helén.. han kanske iaf borde bestämma sig och hålla en linje om han vill framstå som någorlunda seriös, kan jag tänka.)

(en liten mer praktisk fråga; om man beställer en förundersökning... får man med TR- och HR-domen då? - domarna är jag mest intresserad av, Ulf mailar bara ut TR av nån anledning!(?) känns som att sånt borde gå att få tag på på nätet på något vis, men kanske inte ändå.
men, om man bara vill ha ut HR-domen från nånstans - kostar det något, eller hur funkar sånt?)
Senast redigerad av Varn 2008-08-15 kl. 09:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in