2008-08-14, 04:09
Medlem
TKD_1337s avatar
Problemet är såhär; min yngre bror har lekt med kablarna inne i hans dator. Detta har gjort så att den ”främre fronten” på datorn som har ex. USB-ingångar och högtalar- och mikrofoningångar inte är rätt anslutna till moderkortet.
Finns cirka 9 små kablar från den främre fronten som ska in i lika många hål i moderkortet. Vet ej hur jag ska ansluta dessa rätt (rätt kabel till rätt hål).
Står ex. GND, speaker (L), speaker (R), mic mm.
Har försökt placera kablarna till rätt hål, men det enda jag får fram är brusliknande från en av högtalarna. 9 olika kablar och 9 olika hål, blir ju minst 500 tänkbara formationer.

Tänkbar lösning, men nästintill omöjlig:
Brorsan, vi kallar honom för Bertil får testa alla möjliga formationer, för att kunna placera kablarna intill rätt hål.
En annan lösning:
Använda ingångarna på baksidan av datorn, då servicebutiken levererade moderkortet* utan att ingångarna bakom fungerade. Har 4 månader kvar av garantin och kanske ber de förklara varför det ej fungerar rätt och ber de fixa ingångarna där bak.

Men deras service tar för lång tid, han vill använda datorn med ljud nu.
Framtida reparation för bakre ingångarna är möjligt, ja.

*Moderkortet;

Finns säkert någon kunnig datorexpert som är villig att hjälpa mig hur man prickar in rätt kabel i rätt hål.

Tacksam för svar!
Senast redigerad av TKD_1337 2008-08-14 kl. 04:15.
Citera
2008-08-14, 05:23
Medlem
mentozs avatar
Svaret hittar du nog i instruktionsboken till moderkortet Om du nu har den.
Citera
2008-08-14, 17:51
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentoz
Svaret hittar du nog i instruktionsboken till moderkortet Om du nu har den.

Har läst den och funkar fortfarande inte.

Kablarna som ska in i hålen på moderkortet, ska tydligen heta AFFP.
Citera
2008-08-26, 16:32
Medlem
TKD_1337s avatar
Kan ju säga, att idag efter ca 10 dagar har jag ljud igen. Har prickat in vissa "kablar" rätt, men vissa är fortfarande på fel plats.

Men ljudet hörs inte mycket och det beror på att alla inte är inne i rätt hål.
Citera
2008-08-26, 16:56
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Kan ju säga, att idag efter ca 10 dagar har jag ljud igen. Har prickat in vissa "kablar" rätt, men vissa är fortfarande på fel plats.

Men ljudet hörs inte mycket och det beror på att alla inte är inne i rätt hål.

Dålig hålvana då möjligen?

Men instruktionsboken för moderkortet ska kunna förklara detta så att man kan koppla det rätt själv utan att gissa på några hundra kombinationer. Tror inte att dom skulle råka skriva fel iallafall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in