2008-08-13, 22:46
Medlem
Dr. Hydes avatar
Jag har en http://www.inet.se/datorer/baerbara/...emium/1968414/ .

Den fungerar som vanligt, MEN, när fläkten går upp på högvarv, så laggar hela datorn ihop. Det hackar i hela tiden som fläkten går på högvarv, o när den slutar, så slutar det hacka o allt flyter på som vanligt.

Har inte en aning om vad som kan vara fel, någon som vet vart felet kan ligga?
Citera
2008-08-13, 23:05
Bannlyst
har haft liknande.. men när jag slår på den blir det bara bra!
våld löser en hel del
Citera
2008-08-13, 23:26
Medlem
luddekluddes avatar
Inte så konstigt. Blir datorn varm så presterar den sämre. Att fläkten går igång är ett tecken på att den är varm -> sämre prestanda. Så fort fläkten slår av så är väl antagligen datorn kall igen. Kolla så att din fläkt fungerar som den ska och att datorn kan ventilera ordentligt där den står. att öppna datorn och damma av den kan även hjälpa.

Ett annat fel kan vara att fläkten på ngt sätt är felkopplat med elförsörjningen i datorn. När fläkten går igång så suger den åt sig all ström vilket minskar strömutdelningen till de andra komponenterna.
Citera
2008-08-14, 02:21
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Hyde
Jag har en http://www.inet.se/datorer/baerbara/...emium/1968414/ .

Den fungerar som vanligt, MEN, när fläkten går upp på högvarv, så laggar hela datorn ihop. Det hackar i hela tiden som fläkten går på högvarv, o när den slutar, så slutar det hacka o allt flyter på som vanligt.

Har inte en aning om vad som kan vara fel, någon som vet vart felet kan ligga?

din dator blir för varm, dammsug/byt fläkt

edit: sorry, läste inte föregående inlägg, men instämmer som sagt
Citera
2008-08-14, 09:55
Medlem
Dr. Hydes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luddekludde
Inte så konstigt. Blir datorn varm så presterar den sämre. Att fläkten går igång är ett tecken på att den är varm -> sämre prestanda. Så fort fläkten slår av så är väl antagligen datorn kall igen. Kolla så att din fläkt fungerar som den ska och att datorn kan ventilera ordentligt där den står. att öppna datorn och damma av den kan även hjälpa.

Ett annat fel kan vara att fläkten på ngt sätt är felkopplat med elförsörjningen i datorn. När fläkten går igång så suger den åt sig all ström vilket minskar strömutdelningen till de andra komponenterna.

Det är där jag tror problemet ligger, eftersom detta bara händer när fläkten går igång på högvarv.
Kan man göra någon åtgärd själv? Eller är det bara ringa HP-supporten?
Citera
2008-08-14, 10:44
Medlem
Zkalmans avatar
Du har skjutit in dig på symptomet istället för problemet. Datorn segar inte för att fläkten går på högvarv, fläkten går på högvarv för att datorn blir varm, vilket den blir när den jobbar hårt.

Börja med att öppna aktivitetshanteraen när det händer och kolla vilka processer som slukar processorkraft.
Citera
2008-08-14, 12:18
Medlem
en kompis till mig hade ett liknadende problem. vad som hände var att när datorn blev för varm så drog fläkten igång på högvarm samt att datorn klockade ner sig själv för att minska värmeutvecklingen. Att den klockar ner sig leder ju till att den under den tiden får sämre prestanda dvs kör man något krävade så kan det börja lagga.
Citera
2008-08-14, 13:14
Medlem
Dr. Hydes avatar
Okej, då kan vi slå fast vid att den blir för varm!

Kan det hjälpa något om jag dammsuger lite vid fläkten tro?
Citera
2008-08-14, 13:42
Medlem
Zkalmans avatar
Visst kan det hjälpa.

Men den troliga anledningen till värmen ligger snarare vid att processorn jobbar hårt, så du skanske ska kolla att diu inte fått något du inte vill ha i burken som stjäl processor-kraft av dig?? Virus, spionprogram??
Citera
2008-08-14, 13:59
Medlem
Dr. Hydes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zkalman
Visst kan det hjälpa.

Men den troliga anledningen till värmen ligger snarare vid att processorn jobbar hårt, så du skanske ska kolla att diu inte fått något du inte vill ha i burken som stjäl processor-kraft av dig?? Virus, spionprogram??

gjorde en scan med nod igår, hittade inget som tur var..
Citera
2008-08-14, 15:00
Medlem
luddekluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Hyde
Okej, då kan vi slå fast vid att den blir för varm!

Kan det hjälpa något om jag dammsuger lite vid fläkten tro?

Dammsug INTE i fläkten. Det är regel #1. Det orsakar bara mer problem än vad det hjälper. Öppna burken och damma av / blås. Gör någonting som inte använder sig av maskinell kraft som kan skapa statisk elektricitet. Visst, du kan chansa, men det är ganska dumt.
Citera
2008-08-14, 15:59
Medlem
Dr. Hydes avatar
Har kört igenom tre stycken virussökningar nu, en med nod, en med windows och en med Anti-Malware, ingen hittade något.

Vad jag däremot märkte nu är att efter att jag bytte Energischema så funkar allt normalt, körde på "Hög Prestanda" förut, bytte till HP's schema förut, o nu flyter det utan problem...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in