• 1
  • 2
2008-08-13, 22:25
Medlem
Hard Rides avatar
Jag vill bygga en kill-switch till min dator. Den behöver inte ha extrem räckvidd (även om detta så klart är önskvärt). Scenariot är att jag sitter på dass när Säpo bryter sig in, och inte hinner stänga av datorn den vanliga vägen. (Har inget att dölja, är en principsak).

Förslag på lösningar? Jag har sett såna här IR-fjärrkontroller som man kan styra musik med, kan det vara nåt?

http://www.thinkgeek.com/computing/accessories/5a20/
Citera
2008-08-13, 22:29
Medlem
osis+s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hard Ride
Jag vill bygga en kill-switch till min dator. Den behöver inte ha extrem räckvidd (även om detta så klart är önskvärt). Scenariot är att jag sitter på dass när Säpo bryter sig in, och inte hinner stänga av datorn den vanliga vägen. (Har inget att dölja, är en principsak).

Förslag på lösningar? Jag har sett såna här IR-fjärrkontroller som man kan styra musik med, kan det vara nåt?

http://www.thinkgeek.com/computing/accessories/5a20/

Du menar alltså att du ska ha med dig en fjärrkontroll var gång du går på toa?
Låter lite jobbigt.

Och varför skulle säpo bryta sig in hos dig om du inte har något att dölja?
Verkar bara vara onödigt att ha en fjärrkontroll för att stänga av datorn.
Citera
2008-08-13, 22:38
Medlem
Det går att köpa färdiga grejer med en fjärrkontroll som skickar en signal om "av" eller "på" till grenkontakten du har anslutit din dator till. Jag köpte min på GeKå's i Ullared, funkar finfint.
Citera
2008-08-13, 22:41
Medlem
Hard Rides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Det går att köpa färdiga grejer med en fjärrkontroll som skickar en signal om "av" eller "på" till grenkontakten du har anslutit din dator till. Jag köpte min på GeKå's i Ullared, funkar finfint.
Utveckla.
Citera
2008-08-13, 22:45
Medlem
jag har ett eget tillverkat program som stänger av datorn när jag skickar över en fil med ett specifikt namn ifrån mobilen till datorn via bluetooth, så länge mobilen är inom räckvidd fungerar det superbra, det tar ju dock ett antal klick på mobilen innan datorn börjar stänga av sig, det går ju betydligt snabbare att själv gå fram till datorn, men det är skönt när man inte orkar gå hela vägen till datorn
Citera
2008-08-13, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hard Ride
Utveckla.
Köpte ett kit med en grenkontakt som innehåller en mottagare till fjärrkontrollen som hörde till. Jag kan stänga av och sätta på strömmen som går ut från grenkontakten. Precis som med en vanlig grenkontakt som de sitter en liten strömbrytare på, fast strömbrytaren sitter på fjärrkontrollen istället.

Bör väl finnas hos de flesta teknikaffärer kan jag tänka...
Citera
2008-08-13, 22:57
Medlem
Ratchers avatar
har du krypterat datorn vilket jag antar du gjort då du bara vill "stänga av datorn" så finns det ju trådlösa fjärrkontroller för lampor vilket jag själv funderat på att koppla datorn på, så när man trycker på knappen på fjärren så lägger strömmen av och VIPS så måste datorn startas om och Truecrypt boot lösen anges igen, rätt smidig försäkring när man klämmer kabel och SÄPO behagar hälsa på...

Citera
2008-08-13, 23:01
Medlem
Hard Rides avatar
Ja, jag kör rotkryptering och har mina filer i en Truecryptvolym. Dock är man ju sårbar för cold boot-attacker när datorn är igång. Eller att man helt enkelt inte orkar låsa datorn med lösenordsprompt varje gång man går och tar en kopp kaffe eller så. Är alltid bra att ha flera lager försvar
Citera
2008-08-13, 23:03
Medlem
nip3os avatar
Ett fjärrstyrt eluttag är väl enklast antar jag, annars bör det väl gå att koppla ihop ett relä (kopplat till på/av knappen) som i sin tur är kopplat till en IR-mottagare. Dock känns det betydligt mycket krångligare än eluttaget för 99:-
Citera
2008-08-14, 00:33
Medlem
Koppla en Nokia 3310 med ett relä till resetknappen på datorn.
Ett samtal till mobilen & datorn bootar om.
Går att lösa med personsökare också om man måste har garanterad mottagning.

Exempel på hur man kan lösa det:
http://www.saunalahti.fi/~tovaska/gs...a1/index2.html
Citera
2008-08-14, 02:27
Medlem
Jocke11s avatar
Om säpo knackar på så ska du försvara dig genom att stänga av datorn?
Kan lova dig att de vet hur man startar den igen.
Citera
2008-08-14, 02:32
Medlem
Ratchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke11
Om säpo knackar på så ska du försvara dig genom att stänga av datorn?
Kan lova dig att de vet hur man startar den igen.

kan dom säkert med sin "proffsiga" FBI utbildning, MEN den stora frågan är om dom knäcker lösenordet på 42 tecken lika snabbt som dom startar datorn?

det är där den stora frågan ligger..

(du förstår nog vad jag menar?)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här