2008-08-13, 21:41
Medlem
Moridin2002s avatar
Ok, första gången jag är med och budgiver om en lägenhet men
det är ju olidligt. Den är precis där jag vill bo, nära till stan, träning, jobb
och i ett schysst område men all väntan tar döööd på mig.

Igår så la jag bud (var först) sen så bjöd en annan över. Vi höll på så
några gånger tills jag la mitt sista bud och då vart det tyst (kl 17)
tills idag kl 11. Mäklaren sa att det bara var jag och en till som bjöd
+ att man kan se idnr på sms vem som budar så jag visste att det va
han idag.

Nåväl, jag höjde lite extra runt 11 tiden idag och sen dess tyst igen.
Mäklaren har inte sagt ett pip och det jag undrar är hur länge måste
man hålla på att vänta? Kan inte sova om nätterna för att jag är så
sugen på lägenheten medans den andra håller på att dra ut på skiten
samtidigt som mäklaren är knäpptyst.

Kan mäklaren vänta ytterligare även om den andra personen ger upp?
Citera
2008-08-13, 21:46
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moridin2002

Kan mäklaren vänta ytterligare även om den andra personen ger upp?

Det är inte mäklaren som bestämmer utan säljaren.

Har inte säljaren fått det bud de vill ha kan de avvakta ett tag, eller be mäklaren ringa och få dig att höja ditt bud eller helt enkelt stänga budgivningen utan att sälja.
Citera
2008-08-13, 23:41
Medlem
Du kan alltid ge ett tidsbegränsat bud, säg att det här är vad som gäller och förklara det för mäklaren. Säg att du har lite andra prospekt på gång och vill ha affären avslutad snabbt. Det är köparens marknad för tillfället och när du går tillväga på det sättet kan säljaren bli rädd att bägge de två eventuella köparna ska dra sig ut.

Har du en vettig mäklare och förklarar det på ett "bra" sätt så får du ofta affären igenom. Eftersom ni bara är två kvar också så förstår givetvis säljaren/säljarna att de inte får ett korvöre mer än det lägre budet som den andra killen har om du skulle dra dig ut. Säljarna är ju tvungna att casha upp med pengar för mäklaren och är nog inte så sugna att det är risk att bägge två drar sig ut.

Dock finns det puckhuvuden som vill vänta och dra på en budgivning länge. Ofta inte så jätte smart eftersom många som letar lägenhet är med i andra budgivningar och det finns ofta en stor risk att eventuella köpare drar sig ur. Säljer man så är regeln att om man fått ett bra bud så vill man ha till en affär snabbt och skriva på papperna på banken så allt är klappat och klart.

Men ring och hör med mäklaren först hur det går. Säger han att det verkar som att säljarna är sega och vill att ni ska buda högre över varnadra så lägg ett tidsbegränsat bud. Typ de har några timmar på sig att acceptera ditt bud eller ej eftersom du har en annan lägenhet på gång. Då ska du nog se att det blir liv i luckan! O även om den andra killen då skulle bestämma sig för att bjuda över så är det inget som säger att du kan fortsätta att buda om läget skulle komma till det skedet.
Citera
2008-08-14, 10:10
Medlem
Jag håller med föregående skribent, ett tidbestämt bud kan mycket väl vara bra i det här läget.

Jag och min sambo hade tittat länge och varit med i många budgivningar innan vi fick bostaden vi flyttade in i i sommar. Vi började att titta och buda på objekt i november förra året, och i tamejfan varenda budgivning blev det utdraget och en massa bud, många bostäder steg med 30% över utgångspris. Men i slutet på maj så stannade det av helt, i och för sig så fann vi objekt i ett dyrare område som vi ville ha, men vi åkte dit, la ett bud och sa att vi vill ha svar innan dagen var slut (det låg då ett bud på strax under utgångspris, vi la utgångspris), och sa att vi kunde skriva kontrakt med en gång de accepterat vårt bud.
Det tog nån timme, sen ringde mäklaren tillbaka och sa att de accepterade vårt bud, och vi skrev kontrakt dagen efter.
Nu har en bostad till sålts i samma område (det är bostadsrättsparhus), men med sämre läge. Det gick för 100 000 över vårt pris. Ett till med liknande läge som vårt ligger ute för försäljning nu så jag väntar med spänning att se vad det kommer att gå för.

Lycka till.
Citera
2008-08-14, 10:23
Medlem
Är det sthlm? Välkommen till rövknullad 2.0 som lägenhetsköpare.
Citera
2008-08-14, 18:39
Medlem
Moridin2002s avatar
Lite uppdatering. Först och främst, ja det är sthlm.

Jag la ett bud igår vid 11 tiden som sagt och ett dygn senare så hade jag
inte hört ett pip. Precis när jag ska ringa mäklaren så får jag ett sms
där det står att en ny budgivare har gett sig in i leken och höjde med 30k
Jag höjde igen, han höjde igen, och jag ringde mäklaren och sa vad mitt
sista bud var och att jag inte skulle gå över det samt frågade när
budgivningen var slut.

Han sa då att den var slut imorrn och sen dess har jag inte hört ett ljud.
Tycker att höjningen var mycket märklig, nästan så jag tror att det är
säljaren som myglar eller nåt...

Måste även tacka för tipsen, ska definitift ha dem i åtanke nästa
gång jag budar på en lägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här