2008-08-13, 20:35
Medlem
trickydicks avatar
Efter att jag råkade nämna att jag använde en Peugeot pepparkvarn så är det ett par som frågat efter den.

I alla matintresserade hem bör det finnas en sådan

http://shopping.kelkoo.se/ssc-100410023-peugeot-pepparkvarn.html

Min är ca 20 cm hög, handgjord i Frankrike med verk av metall.

http://shop.culina.se/Culinase/images/shop/23720_.gif
Senast redigerad av trickydick 2008-08-13 kl. 20:37.
Citera
2008-08-14, 07:55
Medlem
Capones avatar
En pepparkvarn för 100 kr maler peppar bra, varför behöver man en som kostar 400?
Citera
2008-08-14, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
En pepparkvarn för 100 kr maler peppar bra, varför behöver man en som kostar 400?

En 100 kronorskvarn maler på det första året, sen vete fasen.....
Den erfarenheten har jag så jag köper gärna dom där kvarnarna för några hundralappar mer så kanske dom håller hela livet.
Citera
2008-08-14, 22:49
Medlem
defyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
En 100 kronorskvarn maler på det första året, sen vete fasen.....
Den erfarenheten har jag så jag köper gärna dom där kvarnarna för några hundralappar mer så kanske dom håller hela livet.
har vandrat mellan flera billga, tog mig i kragen och köpte en peugot! Inget jag ångrar
Citera
2008-08-14, 22:54
Medlem
Husqyys avatar
Hur är deras saltkvarn?

Samt vilken peppar/salt sort är den du tycker bäst om trickydick?
Citera
2008-12-27, 20:36
Medlem
Grårävs avatar
Blev lycklig ägare av en 30cm peugeotkvarn som tomten kom med i sin säck. Underbart köksredskap! Ett bra exempel på att det kan löna sig med kvalitet.

Saltkvarn däremot har jag aldrig förstått meningen med.
Citera
2008-12-27, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gråräv
Blev lycklig ägare av en 30cm peugeotkvarn som tomten kom med i sin säck. Underbart köksredskap! Ett bra exempel på att det kan löna sig med kvalitet.

Det är väl mer för havs-salt kanske, jag vet faktigst inte tycker med det är onödigt sålänge man inte har en stor säck med rent salt i klumpar...
Citera
2008-12-27, 21:13
Medlem
man_över_bords avatar
Är riktigt nöjd med min Peugeot-kvarn , oslagbart. Helt klart värt de hundringarna jag fick ge för den. Rekommenderas!

~mand
Citera
2008-12-27, 21:23
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gråräv

Tycker det är perfekt när man vill ha riktigt finfördelat salt, t.ex. i en enkel grönsallad så att man slipper få hela saltkorn som krasar mellan tänderna.

Bordssalt är ju trots allt inte så värst finfördelat men med grovsalt eller kvarnsalt i en kvarn blir det samma konsistens som florsocker. Så visst tycker jag att kvarnsalt fyller sin funktion, sallad var bara ett exempel.
Citera
2008-12-28, 00:27
Medlem
Grårävs avatar
Använder 3 sorters salt - bordssalt i matlagningen och bakningen, flingsalt som estetisk touché och grovsalt för att isa av bron. Är själv kock och tycker att detta med olika exklusiva saltsorter är på gränsen till snobberi.
Citera
2008-12-28, 10:28
Medlem
GreenStuffs avatar
Det här var intressant ! Vet inte hur många billiga skit kvarnar jag gått igenom som bara är slöseri med pengar .
Det här blir garanterat en framtida investering.
Citera
2008-12-28, 12:47
Medlem
BusinessCasuals avatar
Jag fick salt- & pepparkvarnar från Peugeot förra julen och har använt dem flitigt sedan dess. Har dock en liten fundering.. Är det meningen att man ska reglera grovleken med hjälp av skruven på toppen, eller är kvarnarna avsedda att endast mala i en grovlek?

Även om man kan få ut olika kornstorlek genom lite olika inställningar tycker jag det är svårt att behålla inställningen på kvarnen. Dvs. skruven ändrar läge och det blir ändå för grovt eller för fint malet i slutändan..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in