2008-12-29, 21:13
Medlem
pojoels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
En 100 kronorskvarn maler på det första året, sen vete fasen.....
Den erfarenheten har jag så jag köper gärna dom där kvarnarna för några hundralappar mer så kanske dom håller hela livet.
Jawohl!
Min Skeppshultare i trä och gjutjärn med keramiskt malverk har tjänat mig troget i sissådär åtta - tio år nu, tror jag.
http://www.skeppshult.com/sv/product/0064_0065T/
Citera
2009-01-02, 09:47
Medlem
gr6810s avatar
Jag har tidigare använt Cole & Masons pepparkvarnar, men har nu gått över till Peugeot eftersom jag hittade den för en spottstyver i Danmark.
Citera
2009-01-02, 11:06
Medlem
Riddarens avatar
Jag gillar inte Peugeot. Min åsikt är att de är överhypade och högst mediokra. För tillfället maler jag mest med ett par Weber-kvarnar som både kostar mindre och maler bättre utan "fuzz". Med dem är det en helt annan grej. Under det halvår jag har jobbat med dessa damer har dem aldrig krånglat. De maler jämnt och de ändrar aldrig inställning om jag inte själv har gjort det medvetet(!). Har också en skönhet från Zassenhaus som även den "våldtar" Peugeots kvarnar.
Trots det är det Webrarna som används mest. När det börjar hetta till i köket är deras greppyta ovärderlig!
Citera
2009-01-02, 11:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Jag gillar inte Peugeot. Min åsikt är att de är överhypade och högst mediokra.
Håller med. Använder en österrikisk porslins-variant som sopar golvet med Peugeot. Liknar den på bilden men är som sagt tillverkad i porslin.

http://www.cooking.com/images/products/shprodde/102213.jpg

~Paul~
Citera
2009-01-02, 12:22
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Håller med. Använder en österrikisk porslins-variant som sopar golvet med Peugeot. Liknar den på bilden men är som sagt tillverkad i porslin.

http://www.cooking.com/images/products/shprodde/102213.jpg

~Paul~

Jäkligt ball! Tror du att det finns liknande med keramiska malverk?
Citera
2009-01-02, 19:12
Medlem
Mortal Sins avatar
har själv peugeotkvarnar stryktoliga är de allt tappat dem i golvet ett par gånger och de håller. Enda klagomålet är att skruven ändrar läge. Jag siktar in mig på att få ärva farfars skeppshultskvarnar när han dör hehe.
Citera
2009-01-02, 19:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Jäkligt ball! Tror du att det finns liknande med keramiska malverk?
Det skall finnas! Vet exakt vad du är ute efter. Har själv letat länge!! Tyvärr utan vidare framgång. Fortsätter dock. Låter dig veta om jag hittar något.

~Paul~
Citera
2009-01-02, 20:47
Bannlyst
Peugot e nice, skiter i allt som heter style när det kommer till funktionalitet, well, visst, en liten kul detalj är att det står "Life time warranty, made on the third planet from the sun" i metall ringen i toppen av kvarnen!
Citera
2010-01-09, 15:26
Medlem
wääuus avatar
Jag fick en peugot i julklapp, som jag hade önskat mig. Detta för att min familj alltid påstått att det är det bästa. Min mor har en gamma en som hängt med i runt 35 år, och den är riktigt flitigt använd.
Men den jag fick var av en ny modell. Paris-modellen med nytt verk och inställning där nere. Jag trodde att den hade pajat men den tar tydligen bara korn med max 5mm diameter. Vad är det för skit?
Dessutom är den mycket fulare med den nya inställningsratten och knoppen på toppen har ett fult P på sig. På min mammas fina kvarn är den i mässing, dessutom tar hennes kvarn korn av alla storlekar.
Jag är besviken, vad fan har de gjort? De kommer köra sitt fina rykte i graven med detta!

Sorry för bump förresten...
Citera
2010-01-09, 16:11
Medlem
Hur är de Skeppshultkvarnarna som säljs idag jämfört med Peugeot i samma prisklass?
Citera
2010-01-09, 16:21
Medlem
Tomten kom med en sådan för en ca 6 år sedan och den maler på.
Finns dock 2 saker jag stör mig på. Det första är att skruven som sitter i toppen lätt lossnar när man maler.
Det andra är att då jag maler så minskar mängden peppar som kommer ur kvarnen. För att åtgärda detta måste jag backa kvarnen för att på så sätt fräscha upp maskineriet.
Citera
2010-01-09, 16:40
Medlem
dePauls avatar
Förutom min lilla bordskvarn så har jag slutat att mala med en vanlig kvarn. Det mesta fixar jag med min elektriska kaffekvarn. Jag brukar mala en mängd som motsvarar ca 1 veckas behov. Pepparn förvarar jag sedan i en tättslutande burk. Burken fick jag av mitt EX. Den innehöll en dyr kräm som krävde en tät förslutning. Krämen var oparfymerad.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in