Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag använder inte Gimp.
Jag konverterar RAW-filer med Lightzone (på samma dator under Windows XP går det ännu segare...)
Filerna är ca 10Mb stora och tar ca 15 sekunder att ladda och 20 sek för att spara till JPEG.
Det är för lång tid om jag ska ordna 100 bilder!
Fördelen med readyboost är cachning av små filer. Eftersom du läser in förhållandevis stora raw-filer är det troligtvis ingen vinst i att cacha för att vinna accesstid. Glöm inte att usb-bussen sällan överstiger 20MB/s.
Det du behöver är en disk som klarar av hög sekventiell läsning av stora filer, dvs en disk med hög datatäthet, gärna en 7200-varvare.
Om, OM du swappar mycket kommer du vinna prestanda på att swappa mot flash både eftersom du lämnar hårddisken fri när du gör hårddiskintensivt arbete men även eftersom flashdisken har mycket bättre responstider.
Nu vet jag inte hur mycket arbete som utförs parallellt, men en eventuell prestandaökning skulle vara att läsa raw-filer från hårddisken och spara jpeg-filerna till flashminne eller nätverksenhet, men det är ju helt avhängt på hur mycket av jobbet som sker parallellt.