2008-08-13, 15:01
Medlem
sommarlovs avatar
Jag söker runt efter en liknande lösning för Linux.
Hittills har jag inte hittat något vettigt.
Alla så kallade "Swapboost" går ut på att man lägger swap-filen på USB-minne.
Men det är inte alls så Readyboost fungerar.
Readyboost är en cache för hårddisken, har ingenting med swappen att göra.
Att lägga swappen på ett USB-minne ger bara nackdelar.
Någon som vet något vettigt?

Anledningen till att jag vill göra detta är att jag har en äldre laptop med fantastisk skärm som jag vill göra bildbehandlig på.
Mitt operativ är Fedora 9 och bildbehandlingsprogrammet är Lightzone.
Tyvärr stödjer inte moderkortet mer minne är 1Gb (2x512Mb), och jag är säker på detta eftersom jag jobbar hos datorleverantören ifråga (!)
Dessutom är hårddisken på en bärbar inte speciellt snabb.
Jag har testat att lägga bilderna på en extern hårddisk, som kopplas via SATA + PC-card.
Enastående prestanda men ändå, blinkar hårddisklampan på datorn som galen!

Så jag tror att en cache för hårddisken skulle vara en bra idé!?
Citera
2008-08-13, 16:59
Medlem
Skulle du placera swappen på usb-minnet skulle du få önskad effekt. Med så lite ram kommer datorn att swappa och det stora problemet med swappen är oftast accesstid och inte överföringshastighet.

Det finns ingen direkt anledning att cacha mängder mot disk om det är ramminnet det är brist på och inte primärt hårddiskprestandan.
Citera
2008-08-13, 17:11
Medlem
katten80s avatar
1 GB fullt tillräckligt förlite gimpnning om det bara är lampan som stör dig så bry dig inte.
Citera
2008-08-13, 18:06
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
1 GB fullt tillräckligt förlite gimpnning om det bara är lampan som stör dig så bry dig inte.

Jag använder inte Gimp.
Jag konverterar RAW-filer med Lightzone (på samma dator under Windows XP går det ännu segare...)
Filerna är ca 10Mb stora och tar ca 15 sekunder att ladda och 20 sek för att spara till JPEG.
Det är för lång tid om jag ska ordna 100 bilder!
Citera
2008-08-13, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag använder inte Gimp.
Jag konverterar RAW-filer med Lightzone (på samma dator under Windows XP går det ännu segare...)
Filerna är ca 10Mb stora och tar ca 15 sekunder att ladda och 20 sek för att spara till JPEG.

Fördelen med readyboost är cachning av små filer. Eftersom du läser in förhållandevis stora raw-filer är det troligtvis ingen vinst i att cacha för att vinna accesstid. Glöm inte att usb-bussen sällan överstiger 20MB/s.

Det du behöver är en disk som klarar av hög sekventiell läsning av stora filer, dvs en disk med hög datatäthet, gärna en 7200-varvare.
Om, OM du swappar mycket kommer du vinna prestanda på att swappa mot flash både eftersom du lämnar hårddisken fri när du gör hårddiskintensivt arbete men även eftersom flashdisken har mycket bättre responstider.

Nu vet jag inte hur mycket arbete som utförs parallellt, men en eventuell prestandaökning skulle vara att läsa raw-filer från hårddisken och spara jpeg-filerna till flashminne eller nätverksenhet, men det är ju helt avhängt på hur mycket av jobbet som sker parallellt.
Citera
2008-08-13, 19:11
Medlem
katten80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag använder inte Gimp.
Kan du inte automatisera så den kör alla bilder på en gång?
Sen är det bara och göra något annat under tiden.
Citera
2008-08-13, 21:54
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
Kan du inte automatisera så den kör alla bilder på en gång?
Sen är det bara och göra något annat under tiden.

Om det vore så enkelt.
Beskära lite där, lite ljusare/mörkare, vitbalans osv måste göras av mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in