2008-08-13, 11:10
Medlem
UnderwearMans avatar
Hejsan allihopa! förlåt för att ja postar denhär tråden då jag förstår att det säkert är sånna här saker som sänker standarden på det här forumet och att det säkert finns någon tråd där jag borde posta dethär men jag har letat och sökt och inte hittat något lämpligt.

Min andra sak jag vill ha sagt att min kunskap innom It-säkerhet sträcker sig ungefär så långt att jag vet att man skall ha virus skydd och undvika porr så om möjligt kör dagisförklaringen.

Nu till saken. Jag har för några dagar sedan börjat spela wow igen. På ett helt nyköpt konto. Så tänkte jag logga in idag men när jag tryckte på launchern så kom det en Varning från F-secure att virus vad upptäckt vid namn Trojan.gamestealer.win32 min första tanke var att det var ett jävligt dumt namn om man verkligen ville sno accounts så jag tryckte på ta bort och klickade på min genväg igen. Då kom det ett nytt meddelande som det stod "The blizzard launcher must be in the same folder as World of warcraft. Jag klickar mig in till wow mappen och märker att wow.exe saknas.

Kommer på att jag har en säkerhetskopia av spelet på min externa hårddisk och kopplar in den och tänker att det är lugnt eftersom viruset är borttaget. Så om jag tar bort min gamla och drar installationen från hårddisken så borde det vara lugnt. För säkerhets skull provar jag launchern i den externa installationen och får samma meddelande från f-secure. Besämmer mig då för att trycka på bekämpa istället för ta bort och får då meddelandet Objektet kunde inte bekämpas det bytte namn. Och även denna wow.exe är nowhere to be found.

Så nu sitter jag här och det jag egentligen undrar är att räcker det att ta bort alla spår av wow och installera om med skivan för att jag skall vara säker eller måste jag formatera? Finns det någon risk att den följer med om jag kopierar patcherna för dom är så jäkla dryga å tanka igen?
Citera
2008-08-13, 11:47
Bannlyst
Ajdå, inte bra dedär..
Jag skulle nog ha testat med skivorna först, för att inte formatera och inte veta om et kanske skulle ha fungerat med att bara installera om spelet.
Sen tror (nästan 100) på att det inte är patcherna de gäller, om du tankat dom med blizzard updater så är det ignen fara med dom.
Jag har också f secure och tankat patcherna från vanliga blizzard updater, och jag har inga problem som du har!

vettefan om de hjälpte så mycket, men börja med att bara installera om spelet med skivorna och patcherna ska de inte vara någon fara med!

//Maxxor
Citera
2008-08-13, 12:45
Medlem
Likvideras avatar
Nu är jag inte säker men gamestealer är en keylogger och injecerar i WoW.exe, sedan när du vill ta bort hotet så är F-secure mongo och tar bort hela den binära filen.

F-secure verkar ju mindre hett. Gör en genomsökning med ett bättre, eventuellt skaffa ett. www.kaspersky.com. Ta bort filer som den finner infekterade, boota, sök igen. Är det grönt så är det grönt. Då ser du också om viruset har infekterat dina patchfiler vilket inte är troligt.
Citera
2008-08-13, 12:57
Medlem
Gå in i din World of warcraft dir och kör en Repair, sedan kör igång bara, sedan uppgradera ditt AV, Värsta som kan hända är dom snor ditt konto, men eftersom du hade börjat igen så kanske du inte har några höglevlande? ^^ + i värsta falls å blir det att skicka GM ticket och vänta några veckor + sen om du är extra paranoid, kontakta alltid en GM online och fråga vad han tycker eller om han känner till trojanen.

Lycka till!
Citera
2008-08-13, 14:51
Medlem
UnderwearMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noR
Gå in i din World of warcraft dir och kör en Repair, sedan kör igång bara, sedan uppgradera ditt AV, Värsta som kan hända är dom snor ditt konto, men eftersom du hade börjat igen så kanske du inte har några höglevlande? ^^ + i värsta falls å blir det att skicka GM ticket och vänta några veckor + sen om du är extra paranoid, kontakta alltid en GM online och fråga vad han tycker eller om han känner till trojanen.

Lycka till!

Väldigt sant... de värsta som kan hända är att de snor kontot och jag har både cd-keys SQ och mail och kontot är registrerat i mitt namn så var nog mest lite morgontrött/paranoid. Kör en repair å ser va som händer.
Citera
2008-08-13, 15:18
Medlem
DaVajjs avatar
IT-Säkerhet -> Datoranvändning - MS Windows

// Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem