2008-08-13, 08:38
Medlem
Smaskenss avatar
Jag bakade bröd häromdagen med bra resultat, men det visade sig mögla efter bara ett par dagar...... Jag använde mycket kapris och gottegrejer i vilket kanske bidrog till mögelkulturen. Vad kan jag använda för konserveringsmedel för att det ska hålla sig lite längre? I sylt använder man ju natriumbensoat, kan jag ha i ett kryddmått sånt eller dödar det jästen?
Citera
2008-08-13, 08:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smaskens
Jag bakade bröd häromdagen med bra resultat, men det visade sig mögla efter bara ett par dagar...... Jag använde mycket kapris och gottegrejer i vilket kanske bidrog till mögelkulturen. Vad kan jag använda för konserveringsmedel för att det ska hålla sig lite längre? I sylt använder man ju natriumbensoat, kan jag ha i ett kryddmått sånt eller dödar det jästen?
Varför inte bara dela brödet i mindre bitar, alt. skivor och frysa in det? Personligen undviker jag alla typer av kemiska konserveringsmedel så långt jag kan. Men visst kan du testa bensoaten. Dock vet jag inte hur det påverkar jäsningen. Testa på en liten bit deg först och om det funkar så kan du lägga in det i hela klumpen.

~Paul~
Citera
2008-08-13, 09:14
Medlem
barkeepers avatar
Anvande du....

..jast eller bakpulver?
Citera
2008-08-13, 09:39
Medlem
Smaskenss avatar
Torrjäst.
Citera
2008-08-16, 02:39
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Honung är en produkt som i stort sett aldrig blir dålig, om det förändras efter bakning har jag ingen aning om. Baka hellre mindre satser oftare eller frys in, det blir ändå inte lika gott som första dagen/dagarna. Om du absolut vill ha ett konserveringsmedel kan du kolla innehållsförteckningen på köpebröd, där finns det garanterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in