Kapar den här tråden lite:
Jag håller på att försöka installera Ubuntu på ett usbminne. Jag har följt guiden på pendrivelinux.com (USB Ubuntu 8.04.1 Persistent install from Live CD ) och själva installationen på usbminnet verkar ha gått vägen. Problemet är att jag inte lyckats boota den. När jag ställer in att jag vill boota från usb så kommer det bara upp "boot error" på en svart skärm.
På pendrivelinux.com står det "Notes: If your having trouble getting Ubuntu to boot, your memory stick may have a corrupted MBR. To repair the MBR of your USB device, at the terminal type sudo apt-get install lilo then type lilo -M /dev/sdx (replacing x with the letter of your flash device)" När jag slagit in det första kommandot kommer följande ruta upp:
│ LILO konfiguration
│
│ Det verkar som om detta är din första installation av LILO. Det är
│ absolut nödvändigt att köra liloconfig(8) när du är färdig med denna
│ process och starta /sbin/lilo efter det.
│
│ LILO kommer inte att fungera om du inte gör detta.
│
│ <Ok>
När jag sedan kör sudo liloconfig kommer följande ruta upp:
VARNING!
│
│ Din konfigurationsfil /etc/fstab anger enhet unionfs som enhet
│ innehållande root-filsystemet. Detta ser inte ut som en "vanlig"
│ block-enhet. Antingen är din fstab söndrig och du bör laga den, eller så
│ använder du hårdvara (som t.ex. en RAID-array) som detta simpla
│ konfigurations-program inte klarar hantera.
│
│ Du bör antingen reparera situationen eller manuellt skapa din egen
│ konfigurationsfil /etc/lilo.conf. Du kan då köra /usr/sbin/liloconfig
│ igen för att göra ett nytt försök med konfigurationsprocessen.
│ Dokumentation för lilo hittas under /usr/share/doc/lilo/.
│
│ <Ok>
Efter detta kommer jag inte längre. Jag förstår alltså att min lilo-konfigurationsfil behöver updateras på något sätt, men jag vet inte vad jag skall skriva i den. Har försökt googla på exempel och även kollat i en exempelfil i mappen ovan och testat olika konfigurationer men inget hjälper, får bara upp svart skärm och "boot error" när jag försöker boota från minnet..
Help please..