2008-08-12, 22:49
Medlem
Luffarhundens avatar
Hej allesammans!

Jag har via Fass och Wikipedia läst på lite om sömntabletter och upptäcker till min förvåning att det finns väldigt många sederande antishistaminer som inte används i Sverige. Bland annat niaprazine som tydligen har ganska kraftig sederande effekt.
Själv äter jag Lergigan för att somna lättare och de fungerar hjälpligt. Jag är inte intresserad av att prova bensodiazepiner eller närbesläktade läkemedel pga beroenderisken. Min fråga är egentligen om det är någon som har erfarenhet av andra antihistaminer än Lergigan, Atarax, Theralen mm? Har någon kanske provat niaprazine eller någon annan sederande antihistamin som används i utomlands?

Mvh Luffarhunden
Citera
2008-08-12, 23:13
Medlem
Ambienbears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarhunden
Hej allesammans!

Jag har via Fass och Wikipedia läst på lite om sömntabletter och upptäcker till min förvåning att det finns väldigt många sederande antishistaminer som inte används i Sverige. Bland annat niaprazine som tydligen har ganska kraftig sederande effekt.
Själv äter jag Lergigan för att somna lättare och de fungerar hjälpligt. Jag är inte intresserad av att prova bensodiazepiner eller närbesläktade läkemedel pga beroenderisken. Min fråga är egentligen om det är någon som har erfarenhet av andra antihistaminer än Lergigan, Atarax, Theralen mm? Har någon kanske provat niaprazine eller någon annan sederande antihistamin som används i utomlands?

Mvh Luffarhunden

Diphenhydramine, a.k.a. 'Benadryl' skrivs flitigt ut i USA vid sömnbesvär. Den är dock en Over-the-Counter-drog, och skrivs enbart ut därför att det är mycket billigare med recept.

Man blir väldigt dåsig vid 100mg som är maxdosen. Men för mig som har kronisk insomnia hjälper det inte enbart. Brukar kombinera med benzos och då funkar det skitbra.
Citera
2008-08-12, 23:27
Medlem
ysd4ns avatar
ja, difenhydramin funkar bra.
doxylamin funkar också rätt bra att somna på..

har provat en del andra (cyproheptadin, dimetinden, bl.a), men de två är väl de bästa..
Citera
2008-08-13, 16:18
Medlem
Luffarhundens avatar
Tycker ni att dessa läkemedel fungerar bättre än de antihistaminer som används i Sverige?
Jag är lite intresserad av att beställa Doxylamine över nätet och det vore ju surt om de fungerar sämre än de tabletter jag kan få av läkaren här i Sverige.
Citera
2008-08-14, 19:07
Medlem
lakritspipans avatar
EDIT: Skitsamma, missuppfattade inlägget, haha.
Citera
2008-08-14, 20:43
Medlem
ysd4ns avatar
jag däckar rätt fort på theralen (flytande sådant är bäst), så till det tycker jag det är lika bra som t.ex doxylamin, dock tycker jag att man är lite segare dagen efter på theralen.. lergigan och atarax märker jag knappt av..
Citera
2008-08-14, 20:47
Medlem
BlackMantas avatar
Satsa på doxylamin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Doxylamine

Difenhydramin funkar också men doxylamin är en klar vinnare av de två.
Senast redigerad av BlackManta 2008-08-14 kl. 20:50.
Citera
2009-01-07, 19:10
Medlem
Nån som har koll på hur Doxylamine klassas i Sverige? Används väl ej som medicin i sverige, men när jag såg detta . http://www.concateno.se/index.php?cPath=455_473_581 ... att ett drogtest detekterar doxylamine började jag fundera om det kan vara narkotika klassat? Eller är det fritt fram att beställa från utlandet utan att tullen eller farbror blå blir arga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in