• 1
  • 2
2008-08-12, 16:33
Bannlyst
Behöver ett nytt IP nu, mina 2 sista nummer har ändrats ca 6 gånger under ett år.

T.ex som:

xxx.xxx.xxx.43
xxx.xxx.xxx.11
xxx.xxx.xxx.12
xxx.xxx.xxx.23
xxx.xxx.xxx.27
xxx.xxx.xxx.58

Det betyder väl 1 gång per 2 månader? Kanske ändras det snart av sig själv men jag har försökt att stänga av routern bra många gånger nu i 5-10 och tillochmed 15 minuter ingenting händer!

Vad kan man göra? Knappast att jag bröt mot några regler, anledningen jag var bannad var för att jag hade annorlunda åsikter än adminsen/moderatorerna.
Citera
2008-08-12, 16:36
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkelöv
Behöver ett nytt IP nu, mina 2 sista nummer har ändrats ca 6 gånger under ett år.

T.ex som:

xxx.xxx.xxx.43
xxx.xxx.xxx.11
xxx.xxx.xxx.12
xxx.xxx.xxx.23
xxx.xxx.xxx.27
xxx.xxx.xxx.58

Det betyder väl 1 gång per 2 månader? Kanske ändras det snart av sig själv men jag har försökt att stänga av routern bra många gånger nu i 5-10 och tillochmed 15 minuter ingenting händer!

Vad kan man göra? Knappast att jag bröt mot några regler, anledningen jag var bannad var för att jag hade annorlunda åsikter än adminsen/moderatorerna.

Hahahaha, fan vad skönt. Hoppas att du blir überbannad ifrån FB för all framtid.

Men ont: I din router så finns det säkerligen en option där du kan förnya ip-adressen.
Senast redigerad av Donco 2008-08-12 kl. 16:40.
Citera
2008-08-12, 16:36
Bannlyst
Har du dlink router? Gå in här http://192.168.0.1/ och logga in sen tryck reboot router, vips du har ny ip
Citera
2008-08-12, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Donco
Hahahaha, fan vad skönt. Hoppas att du blir überbannad ifrån FB för all framtid.

Varför då?

Citat:
Ursprungligen postat av Donco
Men ont: I din router så finns det säkerligen en option där du kan förnya ip-adressen.

Okej, skall kolla!
Citera
2008-08-12, 16:54
Medlem
Megahallons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vapendragare
Har du dlink router? Gå in här http://192.168.0.1/ och logga in sen tryck reboot router, vips du har ny ip

När man får ny IP hänger mer på hur ISPs DHCP är confad än på ens egen router.
Citera
2008-08-12, 16:57
Bannlyst
Vapendragare: Jag hade dlink innan, den är dock sönder nu.

En Netgear WTG624 har jag nu.
Citera
2008-08-12, 17:44
Medlem
DennisOlofs avatar
arkelöv, beror också på vad du har för ISP.

Jag skulle inte bry mig om sådant, att du blev bannad för du har andra åsikter visar ju bara på oseriöst beteende av dem som bannade dig.

Har man t.ex. BBB TP-uttag har man inte mer än 5 dynamiska IPs och får nästan alltid samma, tror IP nummrena är låsta i DHCPn i den lokala switchen. Jag vet såklart inte med säkerhet kan ha helt fel.

Men det tycks vara så hos de flesta ISPs att man inte kan få andra IP nummer så långt bort från den serien eller nummret man redan har. Undantag är tydligen Kable-TV internet.

Nu får ni rätta mig om jag har helt fel. Påstår inte att ovanstående stämmer.
Citera
2008-08-12, 17:49
Medlem
psychotropics avatar
För att få en ny IP behöver du antagligen byta MAC. Hur man gör det är olika mellan modeller, men googla så hittar du det enkelt. Alternativt kan du koppla förbi routern så att ditt NIC tar IP istället och på så sätt bli erbjuden en ny.

Att släppa IP'n hjälper inte. Då ska du ha så tur att någon annan hunnit få din IP medans du är nedkopplad. Annars får du samma igen.
Citera
2008-08-12, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psychotropic
För att få en ny IP behöver du antagligen byta MAC. Hur man gör det är olika mellan modeller, men googla så hittar du det enkelt. Alternativt kan du koppla förbi routern så att ditt NIC tar IP istället och på så sätt bli erbjuden en ny.

Att släppa IP'n hjälper inte. Då ska du ha så tur att någon annan hunnit få din IP medans du är nedkopplad. Annars får du samma igen.

Lite olika mellan olika ISP.

Men dom flesta verkar ha en DHCP server som beter sig som referensimplementationen och cachar vilken MAC som fått vilken IP och försöker ge samma IP till samma MAC om möjligt.

I teorin för att minska problemen med arp cachar och switchar/bryggor.

Chello/UPC/ComBort har fortfarande en rolig variant där deras server vägrar att göra "renew" på ett lease, men delar fortfarande ut samma IP när klienten fått timeout på sina 4 requests.

Deras tanke (enligt dåvarande UPCs tekniker) var att man inte skulle kunna behålla samma IP under lång tid utan få ett nytt var 4/8 timme.
Det enda dom lyckades med var att fyrdubbla DHCPtrafiken

Mina brandväggar brukar byta IP vart annat år eller så.

Om man vill byta ip så bör man använda lämpligt verktyg och byta MAC på interfacet mot modemet (eller hålet i väggen i dylika fall), och starta om hela kedjan (lite olika beroende på hur accessen ser ut).
Citera
2008-08-12, 19:02
Medlem
psychotropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdw
Lite olika mellan olika ISP.

Men dom flesta verkar ha en DHCP server som beter sig som referensimplementationen och cachar vilken MAC som fått vilken IP och försöker ge samma IP till samma MAC om möjligt.

I teorin för att minska problemen med arp cachar och switchar/bryggor.

Chello/UPC/ComBort har fortfarande en rolig variant där deras server vägrar att göra "renew" på ett lease, men delar fortfarande ut samma IP när klienten fått timeout på sina 4 requests.

Deras tanke (enligt dåvarande UPCs tekniker) var att man inte skulle kunna behålla samma IP under lång tid utan få ett nytt var 4/8 timme.
Det enda dom lyckades med var att fyrdubbla DHCPtrafiken

Mina brandväggar brukar byta IP vart annat år eller så.

Om man vill byta ip så bör man använda lämpligt verktyg och byta MAC på interfacet mot modemet (eller hålet i väggen i dylika fall), och starta om hela kedjan (lite olika beroende på hur accessen ser ut).

Ja naturligtvis finns alltid undantag. Ungefär såhär brukar det dock se ut, serverside.

Got DHCP Request from: x.x.x.x Requested IP: x.x.x.x Scope: x.x.x.x Relaynet: x.x.x.x State: RENEWING Mac: xx-xx-xx-xx-xx-xx Class: 1 OStype: xxx
xx-xx-xx-xx-xx-xx : Detected state: RENEWING. Client has IP in DB. State changed to Renew
xx-xx-xx-xx-xx-xx : IP lease has successfully been extended, sending ACK to client.

Översättning:
Hej, jag har en IP men nu vill jag ha en ny
Nej tyvärr, du får allt nöja dig med samma
Här får du den igen
Citera
2008-08-12, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psychotropic
Ja naturligtvis finns alltid undantag. Ungefär såhär brukar det dock se ut, serverside.
<snip>
Översättning:
Hej, jag har en IP men nu vill jag ha en ny
Nej tyvärr, du får allt nöja dig med samma
Här får du den igen

Precis som det också borde se ut eftersom den närmaste routern inte vill hålla på och arpa efter nya adresser hela tiden (är tillräckligt mycket arpmöög in ett /22 som det redan är).

Min kära ISP kör med den brillianta lösningen (i översätting).
K: Hej jag vill behålla mitt IP
S: <tystnad>
K: Skit i det då och ge mig ett nytt IP
(repeterat 2 gånger till)
K: Okej, jag ger upp, kan _någon_ ge mig ett nytt IP?
S: Här är jag och här har du samma IP som du har haft det senaste året.

Dom har gjort allt för att man inte skall få behålla samma IP, förutom rätt.
Citera
2008-08-12, 19:17
Medlem
psychotropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdw
Precis som det också borde se ut eftersom den närmaste routern inte vill hålla på och arpa efter nya adresser hela tiden (är tillräckligt mycket arpmöög in ett /22 som det redan är).

Min kära ISP kör med den brillianta lösningen (i översätting).
K: Skit i det då och ge mig ett nytt IP
(repeterat 2 gånger till)
K: Okej, jag ger upp, kan _någon_ ge mig ett nytt IP?
S: Här är jag och här har du samma IP som du har haft det senaste året.

Dom har gjort allt för att man inte skall få behålla samma IP, förutom rätt.

Haha det låter helt vansinnigt. Vad är det för utrustning vi snackar om?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in