2008-08-11, 22:26
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Undrar om det finns något program för att kunna föra över filer trådlöst via nätverket från min stationära dator till min bärbara?

Vore ganska skönt att slippa hålla på och bråka med kablar och annat jobbigt.
Citera
2008-08-11, 22:35
Medlem
Om du sitter på en router och är i samma arbetsgrupp på nätverket kan du lätt göra detta med filöverföringen i windows.
Citera
2008-08-12, 02:09
Medlem
exakt, om du sitter på ett hemnätverk som körs baserat av en router kan du skapa fil delning och då skicka utan problm
Citera
2008-08-12, 09:36
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achronos
Om du sitter på en router och är i samma arbetsgrupp på nätverket kan du lätt göra detta med filöverföringen i windows.

Ja det gör jag ju!

Frågan är dock hur jag gör det? Vilket program är det man ska använda, och ska man köra detta program på både den stationära eller den bärbara? Har Vista på min bärbara och XP på den stationära, spelar det någon roll?
Citera
2008-08-12, 13:19
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Ja det gör jag ju!

Frågan är dock hur jag gör det? Vilket program är det man ska använda, och ska man köra detta program på både den stationära eller den bärbara? Har Vista på min bärbara och XP på den stationära, spelar det någon roll?

Använd de funktioner som redan finns i Winows, det är smidigast. Nu vet jag inte om du kör home eller pro på din XP dator. Om du kör pro så skulle jag gjort såhär:

På den bärbara: Dator --> Anslut nätverksenhet. I Guiden sätter du först en enhetsbokstav dom du vill ha till anslutningen. Ta vilken du vill. I rutan "mapp" skriver du:

\\ip-adress\C$

ip-adress byter du ut mot din stationäras ip-adress. Exempel:

Kod:
\\192.168.0.147\C$

Nu ansluter din bärbara dator till sin stationäras hårddisk genom en dold share. På din bärbara ser det ut som att du fått en till hårddisk, men det är din stationära dators hårddisk.

Kör du XP home så går det också att lösa, men jag kommer inte ihåg de exakta namnen på menyer etc. så jag skriver inte med det här.
Citera
2008-08-15, 20:57
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Kör du XP home så går det också att lösa, men jag kommer inte ihåg de exakta namnen på menyer etc. så jag skriver inte med det här.

Typiskt. Kör XP home...

Någon som vet hur jag ordnar trådlös tillgång till min stationära dator?
Citera
2008-08-16, 08:49
Medlem
KnäHunDeNs avatar
*bump*

Någon som kan något om detta? Alltså till XP Home. Märkligt att det inte finns något trevligt litet program för detta ändamål...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in