2008-08-11, 14:03
Medlem
retep1s avatar
Jag funderar på att åka jorden runt om ca 1,5 år. Viljan har jag, dock ej pengarna. Jag är 22 år och tjänar 30 000 kr /månaden. Mkt går till räkningar , men kan lägga undan 2000 kr månaden i alla fall. Det är 24 000 kr på tolv månader, dvs långt från några hundra tusen. Självklart kan jag snåla med min livsstil dvs att sluta festa bort flera tusen i månaden, samt börja äta hemma istället på restaurang, men lite vill jag kunna unna mig ändå till vardags med min sambo och vänner.

Men jag kom att tänka på en sak som kan få ekonomin att växa; köpa en lägenhet!
Tror Ni det är en stor risk? Bor i sthlm och som säkert alla vet har marknaden på bostadsrätter varit väldigt het här, och är fortfarande och dem spår att det skall fortsätta på det viset ett bra tag till fast än räntan höjts markant..
Jag har en vän som köper och säljer lägenheter och på varje lägenhet har han tjänat i snitt 300 000 kr per lägenhet i förorten söder om söder.
Vad tror ni om min plan? Köpa en lägenhet för vettigt pris (vad nu som är vettigt, hehe) och fixa det som ska fixas och hoppas på en bra vinst om ca 1,5 år?? Risken att jag går back är inte så stor direkt, men hur mkt kan man få i överskott är det intressanta, går jag 150 000 kr plus så säljer jag lägenheten och åker jorden runt och när jag kommer hem har jag lägenhet i bostadskön. Vad tycker ni??
Citera
2008-08-11, 14:19
Medlem
elgholms avatar
Att köpa en lägenhet som en snabb-investering just nu är nog riktigt bra korkat. Läs alla artiklar i tidningarna de senaste dagarna så förstår du varför.

/Charlie
Citera
2008-08-11, 14:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av retep1
Jag funderar på att åka jorden runt om ca 1,5 år. Viljan har jag, dock ej pengarna. Jag är 22 år och tjänar 30 000 kr /månaden. Mkt går till räkningar , men kan lägga undan 2000 kr månaden i alla fall. Det är 24 000 kr på tolv månader, dvs långt från några hundra tusen. Självklart kan jag snåla med min livsstil dvs att sluta festa bort flera tusen i månaden, samt börja äta hemma istället på restaurang, men lite vill jag kunna unna mig ändå till vardags med min sambo och vänner.

Tror Ni det är en stor risk? Bor i sthlm och som säkert alla vet har marknaden på bostadsrätter varit väldigt het här, och är fortfarande och dem spår att det skall fortsätta på det viset ett bra tag till fast än räntan höjts markant..
Jag har en vän som köper och säljer lägenheter och på varje lägenhet har han tjänat i snitt 300 000 kr per lägenhet i förorten söder om söder.
Vad tror ni om min plan? Köpa en lägenhet för vettigt pris (vad nu som är vettigt, hehe) och fixa det som ska fixas och hoppas på en bra vinst om ca 1,5 år?? Risken att jag går back är inte så stor direkt, men hur mkt kan man få i överskott är det intressanta, går jag 150 000 kr plus så säljer jag lägenheten och åker jorden runt och när jag kommer hem har jag lägenhet i bostadskön. Vad tycker ni??
Spara ihop till 24,000.
Sen drar du allting på rött, sen svart.
då har du antingen resan klar, eller så får du stanna hemma.
Citera
2008-08-11, 14:34
Bannlyst
Fastighetsspekulationsplanerna verkar mycket riskfyllda du kan lika gärna ligga på -150000:- , dessutom måste du betala ränta på de pengar du måste låna för köpet.
Men med en månadslön på 30000:- kan det inte vara några problem alls att spara ihop 100k på 18 månader, allt som behövs är lite självdiciplin.
30000 brutto ger 21000 netto och du behöver spara 5600 i månaden, alltså har du 15400 kr i månaden att lyxleva på.
Boendekostnad+3500:- per månad är försäkringskassans mininivå, varför skulle du inte kunna leva på en nivå som massor av människor i Sverige gör.
Citera
2008-08-11, 15:09
Medlem
retep1s avatar
mm

Citat:
Ursprungligen postat av Berwald
Fastighetsspekulationsplanerna verkar mycket riskfyllda du kan lika gärna ligga på -150000:- , dessutom måste du betala ränta på de pengar du måste låna för köpet.
Men med en månadslön på 30000:- kan det inte vara några problem alls att spara ihop 100k på 18 månader, allt som behövs är lite självdiciplin.
30000 brutto ger 21000 netto och du behöver spara 5600 i månaden, alltså har du 15400 kr i månaden att lyxleva på.
Boendekostnad+3500:- per månad är försäkringskassans mininivå, varför skulle du inte kunna leva på en nivå som massor av människor i Sverige gör.

Nja, att gå minus låter inte troligt fast räntan är så pass hög. Mäklarna vet hur dem ska få ut pengarna, om inte minst så visar det sig hos alla jag känner som ägt en bostad ca ett år för att byta till sig lgh mer centralt.
men visst, det kanske är en dum idé att snabbinvestera, man ska satsa mer på sikt, men kan lika gärna gå plus. Ingen kan veta.
Får ta den vanliga vägen + något helgjobb då jag har dyra vanor.
Citera
2008-08-11, 15:10
Medlem
retep1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rayban90
Spara ihop till 24,000.
Sen drar du allting på rött, sen svart.
då har du antingen resan klar, eller så får du stanna hemma.

inte mkt till hjälp, men fick nedan ett mer uppmuntrande bra svar hitills iaf
Citera
2008-08-11, 15:52
Medlem
Leveraged finance är vägen till snabb rikedom.
Har du 50 000 kan du köpa aktier för 250 000 med 80% belåning.
Går börsen sen upp med 20% har du tjänat 50 0000.
Går den ner med 20% har du förlorat allt.
Bara tuta å köra.
(förslagsvis har du säkerhet utöver aktierna så du slipper sälja på sk margin calls)

Att låna till fastighetsköp är förövrigt en typ av leveraged finance, men med dyrt courtage.
Citera
2008-08-11, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av C-O.M
Leveraged finance är vägen till snabb rikedom.
Har du 50 000 kan du köpa aktier för 250 000 med 80% belåning.
Går börsen sen upp med 20% har du tjänat 50 0000.
Går den ner med 20% har du förlorat allt.
Bara tuta å köra.
(förslagsvis har du säkerhet utöver aktierna så du slipper sälja på sk margin calls)

Att låna till fastighetsköp är förövrigt en typ av leveraged finance, men med dyrt courtage.

Du glömmer att han måste betala ränta på lånet
Varför vidrig svengelska?
Citera
2008-08-11, 16:06
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retep1

30k i månaden, är det brutto? Det ger väl 20k i månaden netto? Vad har du för utgifter om du bara kan lägga undan 2k i månaden egentligen?

Man blir inte rik genom att öka sina inkomster, man blir rik genom att minska sina utgifter. Bryt ner din ekonomi och kolla vilka poster du kan minska på, eller helt strunta i. Så gjorde jag när jag gick från att tjäna 20 000 netto och knappt hade en spänn kvar vid lön till att ha studiebidrag och kunde lägga undan 2 000 per månad.

Det är det bästa tipset jag kan ge dig, dessutom helt riskfritt.
Citera
2008-08-11, 16:34
Medlem
retep1s avatar
bryta ned ekonomin...

Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
30k i månaden, är det brutto? Det ger väl 20k i månaden netto? Vad har du för utgifter om du bara kan lägga undan 2k i månaden egentligen?

Man blir inte rik genom att öka sina inkomster, man blir rik genom att minska sina utgifter. Bryt ner din ekonomi och kolla vilka poster du kan minska på, eller helt strunta i. Så gjorde jag när jag gick från att tjäna 20 000 netto och knappt hade en spänn kvar vid lön till att ha studiebidrag och kunde lägga undan 2 000 per månad.

Det är det bästa tipset jag kan ge dig, dessutom helt riskfritt.

Jo, har kollat vilka poster jag kan skära ned på.
Ungefär såhär ser mina räkningar ut :

* Jag bor i en för stor lägenhet till att börja med, en trea som kostar 6300 kr,
ska försöka byta den mot en två som kostar runt 4500 kr

*Gammalt banklån, betalar 632 kr / månaden.

* Boxer 156 kr /mån

* Mastercardskuld = MINST 2000 kr /månaden betalar jag

*Mobilräkning = minst 1000 kr (har två telefoner + två abonnemang, kan säga upp min privata och använda företagets då jag får ringa inrikes och utrikes)

* mat : 2000 kr /månad

* Restaurangmat + festa i snitt / per månad = 4000 kr (men kan lika gärna hamna på 6000 kr beroende på hur hungrig jag är eller törstig )

Så nr 1 är restaurangmaten och börja storhandla och laga mat hemma och sedan lägenheten.

Vad slösade du dina pengar på?
Citera
2008-08-11, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berwald
Du glömmer att han måste betala ränta på lånet
Varför vidrig svengelska?

Marginellt i sammanhanget. Räntan efter skattereduktion är 8000 på ett år.
Placeringen i K-försäkringen ger en skatt på 2500 på 250 000.

Jag använder engelska för att jag är utbildad i england och inte känner till något lämpligt svenskt ord för leveraged finance annat än hävstångseffekt vilket jag inte finner helt synonymt. Hävstångsfinans? Hävstångsfinansiering?
Citera
2008-08-11, 17:05
Medlem
Om du redan sparar 2000 så behöver du hitta 3600 till varje månad. Det behöver du ju inte ens nollställa ditt festkonto för att fixa. Fimpa ett mobilabonemang med så är du garanterat hemma. Svårare än så är det inte i ditt fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in