2008-08-11, 17:25
Medlem
NolaDarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retep1
Jo, har kollat vilka poster jag kan skära ned på.
Ungefär såhär ser mina räkningar ut :

* Jag bor i en för stor lägenhet till att börja med, en trea som kostar 6300 kr,
ska försöka byta den mot en två som kostar runt 4500 kr

*Gammalt banklån, betalar 632 kr / månaden.

* Boxer 156 kr /mån

* Mastercardskuld = MINST 2000 kr /månaden betalar jag

*Mobilräkning = minst 1000 kr (har två telefoner + två abonnemang, kan säga upp min privata och använda företagets då jag får ringa inrikes och utrikes)

* mat : 2000 kr /månad

* Restaurangmat + festa i snitt / per månad = 4000 kr (men kan lika gärna hamna på 6000 kr beroende på hur hungrig jag är eller törstig )

Så nr 1 är restaurangmaten och börja storhandla och laga mat hemma och sedan lägenheten.

Vad slösade du dina pengar på?

byt lähgenheten till en billigare etta, gärna i ett billigare område än du bor i nu om det är möjligt utan att transportkostnaderna till och från jobbet ökar markant.

ett matkonto på 2000 kronor är lagom, då kan man äta bra och gott. men om du lägger till kostanen för att äta ute så är du säkert uppe i 3000 kr/mån och det är alltför mkt för en person. sluta äta ute, börja storhandla, ta med matlådor till jobbet osv.

hmm 6000 kronor på att festa? här borde du ju kunna spara in minst 4000 kr.

sedan tycker jag att det är en bra idé att säga upp ditt privata mobilabonemang. om du absolut vil ha ett privat nummer så skaffa ett billigt kontantkort.

studenter klarar jag på mindre än hälften än vad du spenderar per månad så varför skulle inte du kunna göra det. jag lever på cirka 8000/mån varav 3000 går till hyra, ca 1700 till mat, 500 till busskort, minst 500 till kurslitteratur, 300 till gymkort. resten av pengar går till festande, äta ute, köpa kläder, köpa sk hygienartyiklar, gå till tandläkaren, andra oväntade utgifter. jag lever ett bra liv, visst kan inte unna mig vad som helst men jag känner mig inte särskilt fattig heller. fast det beror iofs på vad man är van vid också och om de flesta man umgås med lever på samma villkor eller inte. blir nog inte så kul för dig att kraftigt minska på utgifterna men det blir ju enklare när du har resan som mål.
Citera
2008-08-11, 18:56
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Jo, har kollat vilka poster jag kan skära ned på.
Ungefär såhär ser mina räkningar ut :

* Jag bor i en för stor lägenhet till att börja med, en trea som kostar 6300 kr,
ska försöka byta den mot en två som kostar runt 4500 kr

*Gammalt banklån, betalar 632 kr / månaden.

* Boxer 156 kr /mån

* Mastercardskuld = MINST 2000 kr /månaden betalar jag

*Mobilräkning = minst 1000 kr (har två telefoner + två abonnemang, kan säga upp min privata och använda företagets då jag får ringa inrikes och utrikes)

* mat : 2000 kr /månad

* Restaurangmat + festa i snitt / per månad = 4000 kr (men kan lika gärna hamna på 6000 kr beroende på hur hungrig jag är eller törstig )

Så nr 1 är restaurangmaten och börja storhandla och laga mat hemma och sedan lägenheten.

Vad är det för Mastercard-skuld du har. Är det en gammal skuld som du betalar av, eller blir det en ny skuld varje månad? Är det alternativ två så är det bara att klippa kortet på en gång.

Mobilräkning på 1 000 kronor låter ju mer än lovligt korkat, med tanke på att det finns fastprisabbonemang för 5-600 spänn, kolla upp om du kan byta (eller byta till arbetstelefonen på heltid om du slipper betala för det).

Jag gjorde som du, söp och åt upp alla mina pengar. Jag slutade dricka sprit och gick helt över till öl, började dessutom köpa öl på systemet och drack lite innan jag gick ut för att minska ännu mer på alkoholkostnaden. Det gick från 1 500-2 000 per kväll ner till någon hundralapp. Jag slutade åka taxi och jag gav helt upp att äta ute och lärde mig laga mat i stället.

Dessutom slutade jag köpa smågrejer hela tiden. Prylar, godis, mackor och så vidare.

Det är inte omöjligt, det är inte ens tråkigt, det är bara skitkul efter första månaden och man märker att man inte alls saknar restaurangbesöken och de jävligt feta ångest-notorna man sliter upp ur fickan "dagen efter".

Jag hoppas på dig
Citera
2008-08-13, 09:44
Medlem
johannes111s avatar
Du vill alltså ha en grej (resan) men du vägrar offra nåt (dra ner på supandet och restaurangbesöken) för att nå detta målet?! Haha ja jösses. Att du sen har sambo då kan du ju inte ha allt för höga utgifter i räkningar och dyligt!

Gör dig själv en tjänst! Skit i resan, sup upp pengarna, eller gör nåt annat oviktigt. För med din inställning så kommer du ALDRIG kunna spara ihop 100k!
Usch va jag hatar folk med din inställning!
Citera
2008-08-13, 11:31
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Jag funderar på att åka jorden runt om ca 1,5 år. Viljan har jag, dock ej pengarna. Jag är 22 år och tjänar 30 000 kr /månaden. Mkt går till räkningar , men kan lägga undan 2000 kr månaden i alla fall. Det är 24 000 kr på tolv månader, dvs långt från några hundra tusen. Självklart kan jag snåla med min livsstil dvs att sluta festa bort flera tusen i månaden, samt börja äta hemma istället på restaurang, men lite vill jag kunna unna mig ändå till vardags med min sambo och vänner.

Men jag kom att tänka på en sak som kan få ekonomin att växa; köpa en lägenhet!
Tror Ni det är en stor risk? Bor i sthlm och som säkert alla vet har marknaden på bostadsrätter varit väldigt het här, och är fortfarande och dem spår att det skall fortsätta på det viset ett bra tag till fast än räntan höjts markant..
Jag har en vän som köper och säljer lägenheter och på varje lägenhet har han tjänat i snitt 300 000 kr per lägenhet i förorten söder om söder.
Vad tror ni om min plan? Köpa en lägenhet för vettigt pris (vad nu som är vettigt, hehe) och fixa det som ska fixas och hoppas på en bra vinst om ca 1,5 år?? Risken att jag går back är inte så stor direkt, men hur mkt kan man få i överskott är det intressanta, går jag 150 000 kr plus så säljer jag lägenheten och åker jorden runt och när jag kommer hem har jag lägenhet i bostadskön. Vad tycker ni??

Se över dina utgifter. Om du tjänar 30 000 i månaden kan du gott och väl lägga undan 10 000 i månaden. Säg att du har 20 000 efter skatt... Hyra på max 6 000, eller hur? Lev billigt!
Citera
2008-08-13, 16:40
Medlem
Det visaste alternativet är nog att sluta festa, ät hemma och spendera inte för mycket pengar på kläder eller andra grejer som man egentligen kan klara sig utan. Jag är säker på att du kan spara 5000 kronor mer i månaden, då har du 7000 kronor sparat. Då har du nästan dina 100k.
Citera
2008-08-13, 18:20
Medlem
Gusten grodsluks avatar
Sluta festa käka ute, skaffa helgjobb byt till mindre lya och sälj dina grejer typ möbler
Citera
2008-08-13, 18:59
Medlem
njetskis avatar
Många bra råd i denna tråd. Jag har själv som många andra varit där själv i den åldern, insåg att jag körde ekonomin i botten om jag inte radikalt ändrade min livsstil.

Lite fler råd:

Är man 22 år sitter man ofta (generellt) lite löst på arbetsmarknaden. När konjunkturen sjunker ytterligare (med friställningar som följd) kan man förlora sitt jobb (sist in, först ut) och tvingas leva på a-kassa. Jag antar att du är medlem i a-kassan idag så att du slipper leva på socialbidrag när den dagen kommer.

Att byta till en mindre lägenhet är en bra idé. Men behöver du verkligen en tvåa? Om du är sambo så är det rimligt, inte annars. Möblera smart och spara pengar.

Mastercardskulden bör du lösa in fortast möjligt via banklån då den räntan som kreditkortföretagen tar är betydligt högre än vad banken tar. Jag tror nog du kan spara minst 500 kr/mån bara där.
Citera
2008-08-15, 12:32
Medlem
retep1s avatar
idiot...

Citat:
Ursprungligen postat av johannes111
Du vill alltså ha en grej (resan) men du vägrar offra nåt (dra ner på supandet och restaurangbesöken) för att nå detta målet?! Haha ja jösses. Att du sen har sambo då kan du ju inte ha allt för höga utgifter i räkningar och dyligt!

Gör dig själv en tjänst! Skit i resan, sup upp pengarna, eller gör nåt annat oviktigt. För med din inställning så kommer du ALDRIG kunna spara ihop 100k!
Usch va jag hatar folk med din inställning!

personer som du undanbedes att svara. Vad är du för ett jävla, ollon?
Har jag sagt att jag vägrar "offra" eller "dra ned" på supandet och restaurangbesöken?
Jag har sambo, men jag betalar alla räkningar då hon studerar, rimligt? JA!
Jävla, ollon, kryp tillbaka från där du kom ifrån.
Jag skrev upp mina räkningar och vad jag gör för min lön jag får varje månad, jag har redan dragit ned markant på alla delar för klara mitt mål. Och folk som känner mig säger alltid att om jag har ett mål ser jag alltid till att fixa det, mitt jobb innebär om målsättning varje dag, lyckas jag inte får jag sparken, tydligen lyckas jag.....jag hatar människor som du, och det är rättfärdigat!
Citera
2008-08-15, 12:42
Medlem
retep1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggiss
Det visaste alternativet är nog att sluta festa, ät hemma och spendera inte för mycket pengar på kläder eller andra grejer som man egentligen kan klara sig utan. Jag är säker på att du kan spara 5000 kronor mer i månaden, då har du 7000 kronor sparat. Då har du nästan dina 100k.

Samtidigt måste man köpa ngt klädesplagg varje månad, vill inte se ut som en lodis med gamla kläder =d . Därför funderar jag på ta ett helgjobb som genererar några tusen extra..Har jag ett mål når jag alltid det=)

Citat:
Ursprungligen postat av njetski
Många bra råd i denna tråd. Jag har själv som många andra varit där själv i den åldern, insåg att jag körde ekonomin i botten om jag inte radikalt ändrade min livsstil.

Lite fler råd:

Är man 22 år sitter man ofta (generellt) lite löst på arbetsmarknaden. När konjunkturen sjunker ytterligare (med friställningar som följd) kan man förlora sitt jobb (sist in, först ut) och tvingas leva på a-kassa. Jag antar att du är medlem i a-kassan idag så att du slipper leva på socialbidrag när den dagen kommer.

Att byta till en mindre lägenhet är en bra idé. Men behöver du verkligen en tvåa? Om du är sambo så är det rimligt, inte annars. Möblera smart och spara pengar.

Mastercardskulden bör du lösa in fortast möjligt via banklån då den räntan som kreditkortföretagen tar är betydligt högre än vad banken tar. Jag tror nog du kan spara minst 500 kr/mån bara där.

Självklart har jag A-kassa, alfakassan!
Jag har sambo så vi måste ha en billig tvåa isåfall, annars går vi kanske varandra på neverna, då vi bodde i en etta tidigare i sthlm närförort .

Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Vad är det för Mastercard-skuld du har. Är det en gammal skuld som du betalar av, eller blir det en ny skuld varje månad? Är det alternativ två så är det bara att klippa kortet på en gång.

Mobilräkning på 1 000 kronor låter ju mer än lovligt korkat, med tanke på att det finns fastprisabbonemang för 5-600 spänn, kolla upp om du kan byta (eller byta till arbetstelefonen på heltid om du slipper betala för det).

Jag gjorde som du, söp och åt upp alla mina pengar. Jag slutade dricka sprit och gick helt över till öl, började dessutom köpa öl på systemet och drack lite innan jag gick ut för att minska ännu mer på alkoholkostnaden. Det gick från 1 500-2 000 per kväll ner till någon hundralapp. Jag slutade åka taxi och jag gav helt upp att äta ute och lärde mig laga mat i stället.

Dessutom slutade jag köpa smågrejer hela tiden. Prylar, godis, mackor och så vidare.

Det är inte omöjligt, det är inte ens tråkigt, det är bara skitkul efter första månaden och man märker att man inte alls saknar restaurangbesöken och de jävligt feta ångest-notorna man sliter upp ur fickan "dagen efter".

Jag hoppas på dig

Tyvärr blir det en ny skuld varje månad, men ska försöka bli av med den nu
Ska fixa det med telefonen i veckan, så den posten är löst och pengar till sparkassan
Ska börja åka kommunalt också hem från krogen.
Senast redigerad av retep1 2008-08-15 kl. 12:46.
Citera
2008-08-15, 13:00
Medlem
Citat:
Tyvärr blir det en ny skuld varje månad, men ska försöka bli av med den nu
Ska fixa det med telefonen i veckan, så den posten är löst och pengar till sparkassan
Ska börja åka kommunalt också hem från krogen.
Skippa krogen helt en månad istället... när du märker hur mycket pengar du sparat kommer du aldrig mer vilja gå ut.
Citera
2008-08-15, 13:07
Medlem
retep1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seegruh
Skippa krogen helt en månad istället... när du märker hur mycket pengar du sparat kommer du aldrig mer vilja gå ut.

sant=) , du går aldrig ut eller?
Citera
2008-08-15, 13:17
Medlem
Snövits avatar
Citat:

Ja inte på mastercardskulder och gamla banklån i alla fall. Är det inte bättre att börja med att betala av de dyra krediter du sitter på och sen spara ihop pengar att bränna på resor och kul saker. Det lär ju inte vara någon bra ränta på ditt lån då du inte äger någon lägnehet eller så?

Fast för att svara på frågan vad jag slösar mina pengar på så är det restaurangbesök, dyra viner, märkeshandväskor är jag svag för samt inredningsprylar.

Restaurang är trevligt och bekvämt men vill man spara pengar är det en bra utgift att ta bort. Samt festandet det är spriten som konstar ha hemmafester med polarna mer eller långa värmningar de är ändå de som brukar bli bäst.
Senast redigerad av Snövit 2008-08-15 kl. 13:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in