Citat:
Ursprungligen postat av retep1
Jo, har kollat vilka poster jag kan skära ned på.
Ungefär såhär ser mina räkningar ut :
* Jag bor i en för stor lägenhet till att börja med, en trea som kostar 6300 kr,
ska försöka byta den mot en två som kostar runt 4500 kr
*Gammalt banklån, betalar 632 kr / månaden.
* Boxer 156 kr /mån
* Mastercardskuld = MINST 2000 kr /månaden betalar jag
*Mobilräkning = minst 1000 kr (har två telefoner + två abonnemang, kan säga upp min privata och använda företagets då jag får ringa inrikes och utrikes)
* mat : 2000 kr /månad
* Restaurangmat + festa i snitt / per månad = 4000 kr (men kan lika gärna hamna på 6000 kr beroende på hur hungrig jag är eller törstig
)
Så nr 1 är restaurangmaten och börja storhandla och laga mat hemma och sedan lägenheten.
Vad slösade du dina pengar på?
Ungefär såhär ser mina räkningar ut :
* Jag bor i en för stor lägenhet till att börja med, en trea som kostar 6300 kr,
ska försöka byta den mot en två som kostar runt 4500 kr
*Gammalt banklån, betalar 632 kr / månaden.
* Boxer 156 kr /mån
* Mastercardskuld = MINST 2000 kr /månaden betalar jag
*Mobilräkning = minst 1000 kr (har två telefoner + två abonnemang, kan säga upp min privata och använda företagets då jag får ringa inrikes och utrikes)
* mat : 2000 kr /månad
* Restaurangmat + festa i snitt / per månad = 4000 kr (men kan lika gärna hamna på 6000 kr beroende på hur hungrig jag är eller törstig
)Så nr 1 är restaurangmaten och börja storhandla och laga mat hemma och sedan lägenheten.
Vad slösade du dina pengar på?
byt lähgenheten till en billigare etta, gärna i ett billigare område än du bor i nu om det är möjligt utan att transportkostnaderna till och från jobbet ökar markant.
ett matkonto på 2000 kronor är lagom, då kan man äta bra och gott. men om du lägger till kostanen för att äta ute så är du säkert uppe i 3000 kr/mån och det är alltför mkt för en person. sluta äta ute, börja storhandla, ta med matlådor till jobbet osv.
hmm 6000 kronor på att festa? här borde du ju kunna spara in minst 4000 kr.
sedan tycker jag att det är en bra idé att säga upp ditt privata mobilabonemang. om du absolut vil ha ett privat nummer så skaffa ett billigt kontantkort.
studenter klarar jag på mindre än hälften än vad du spenderar per månad så varför skulle inte du kunna göra det. jag lever på cirka 8000/mån varav 3000 går till hyra, ca 1700 till mat, 500 till busskort, minst 500 till kurslitteratur, 300 till gymkort. resten av pengar går till festande, äta ute, köpa kläder, köpa sk hygienartyiklar, gå till tandläkaren, andra oväntade utgifter. jag lever ett bra liv, visst kan inte unna mig vad som helst men jag känner mig inte särskilt fattig heller. fast det beror iofs på vad man är van vid också och om de flesta man umgås med lever på samma villkor eller inte. blir nog inte så kul för dig att kraftigt minska på utgifterna men det blir ju enklare när du har resan som mål.