Jag blev påkörd av en gammal gubbe i helgen. Han körde in i vänster framskärm. Det blev en liten buckla. Jag funderar nu på vad som är bäst.
Göra upp i goda med gubben eller lämna in bilen på lagning.
Jag har en Polo 01:a.
Hur mycke skulle ni begära av honom medtanke på värdesänkning på bilen och att han förlorar sin bonus på försäkringen.
Lämna in bilen och låt försäkringsbolagen sköta allt. Vet folk som gjort upp i godo med den som vållade olyckan, bara för att upptäcka att lagningen kostade mer än av de fick ut i ersättning. Sköt det via verkstad och försäkringsbolag.
Någon värdesänkning på din bil är det ju inte tal om eftersom du bara fått en liten buckla i framskärmen.
Jag hade nog också varit försiktig med att göra upp i godo, litar inte på en käft när det handlar om pengar. Se till att ha papper på allt så gör du livet enklare för dig själv.
Om du skall sälja bilen så är det väl extra viktigt att bucklan blir lagad?
Bucklan syns inte så mycket plus att det känns lite segt att lämna in bilen. Enklast vore att göra upp me gubben beror iofs på hur mycke man kan begära av honom..
Om det är en väldigt liten buckla som knappt syns, så kan den säkert fixas utan stora ingrepp. Det brukar gå att dra ut små/mjuka bucklor om lacken är intakt.
Gubbens självrisk ligger säkert runt 3 000 spänn (utgår från att det varhan som var vållande), så om du försöker klämma honom på mer än så lär han ju vilja använda sitt försäkringsbolag.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!