2008-08-11, 12:20
Medlem
Tycker ni att August Strindberg ska tilldelas postumt Nobelpriset i litteratur för sina framstående litterära insatser?
Citera
2008-08-11, 12:30
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
Tycker ni att August Strindberg ska tilldelas postumt Nobelpriset i litteratur för sina framstående litterära insatser?
Nej. Enbart nu levande författare skall belönas för sitt skriftställeri.
Citera
2008-08-11, 12:58
Medlem
csaars avatar
En del författare upplever priset mer som ett straff, eller olycksamulett.
Citera
2008-08-11, 23:09
Medlem
P.T Barnums avatar
Ska man börja resonera om postuma nobelpris så måste man ju börja från början. Först ett pris till Homeros och sen Dante. Bör Platon få? Svårt att säga om hans skrifter kan räknas som skönlitteratur...
Förstår du problemet? Stadgarna förbjuder postuma nobelpris (med smärre undantag) för att man inte ska trassla in sig i en omöjlig diskussion. Priset går till nu levande och verkande författare och inget annat är ens tänkbart.
Citera
2008-08-12, 03:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Ja, det tycker jag. Det är inte alls någon dum idé att dela ut ett postumt pris jämsides med det nuvarande. Syftet skulle främst vara att stärka Nobelprisets ställning i världens massmediala medvetande, samt att stärka litteraturen och skrivandets ställning i Sverige. Kul kunde det också vara och helt gratis dessutom. Och varför inte börja med att ge detta pris till vår egen gigant i så fall? Visserligen har han redan ett eget pris uppkallat efter sig, men ändå.

Om utgångspunkten är att det är bra och kommer oss alla till del, såsom varande svenskar, att vi delar ut denna enormt prestigefyllda utmärkelse, varför inte ta till alla knep för att göra Nobelpriset till ett ännu mer betydande pris?

Man kunde också tänka sig att dela ut ett speciellt svenskt Nobelpris till nu levande författare som skriver på svenska, detta i samband med utdelningen av det nuvarade priset. Till syvende och sist är ju Svenska akademien till för att befrämja svenskt språk och litteratur. Finanserna är tydligen goda, så varför inte lägga någon miljon på vår inhemska litteratur. Vore det så hemskt?

Exklusiviteten hos det riktiga priset försvinner säkert inte av att man kopplar ett par mindre priser till det. Jag tror alltså att man snarare stärker dess ställning.

Om man får försöka förutsäga framtiden så är en gissning att man möjligen kommer att börja dela priset mellan en man och en kvinna. Detta skulle däremot minska exklusiviteten en hel del, men är naturligtvis fullt möjligt.
Citera
2008-08-12, 15:29
Medlem
Pekoralens avatar
Nej, det tycker jag inte. Jag håller med dem som anser att priset ska tillfalla litteratören under det att den är aktiv.

Sedan gällande Strindberg så var det ju i mångt och mycket den inflytelserika ledamoten ... eh ... Sirén (hette han väl?), vilken själv hyste illvilja mot Strindberg, som satte sig på tvären: Strindberg skulle minsann ICKE få något pris.
Senast redigerad av Pekoralen 2008-08-12 kl. 15:45.
Citera
2008-08-12, 16:40
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekoralen
Nej, det tycker jag inte. Jag håller med dem som anser att priset ska tillfalla litteratören under det att den är aktiv.

Sedan gällande Strindberg så var det ju i mångt och mycket den inflytelserika ledamoten ... eh ... Sirén (hette han väl?), vilken själv hyste illvilja mot Strindberg, som satte sig på tvären: Strindberg skulle minsann ICKE få något pris.
Carl David af Wirsén. Det var de nya riktningarna inom litteraturen han ogillade. Speciellt drabbades 80-talets modernister (Strindberg, Ibsen, Brandes) och 90-talets romantiskt orienterade författare (Heidenstam, Lagerlöf, Levertin) av hans giftiga penna.
Citera
2008-08-18, 16:38
Medlem
Pekoralens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Carl David af Wirsén. Det var de nya riktningarna inom litteraturen han ogillade. Speciellt drabbades 80-talets modernister (Strindberg, Ibsen, Brandes) och 90-talets romantiskt orienterade författare (Heidenstam, Lagerlöf, Levertin) av hans giftiga penna.

Juust så! Visst var det så! Nu när du säger det. Jag tror jag fick reda på det där förhållandet i en översiktsbok om Nobelförfattarna.

Du är bra att ha runtsnokande här, Erimiten!
Citera
2008-08-18, 22:21
Medlem
Rollo Tomasis avatar
Varför inte?
Citera
2008-08-18, 22:22
Medlem
Rollo Tomasis avatar
James Joyce.
Citera
2008-08-18, 22:22
Medlem
Rollo Tomasis avatar
Sartre, check!
Citera
2008-08-22, 00:52
Medlem
hellman90s avatar
om jag skippar frågan om huruvida man ska dela ut postumt nobelpris. det skapar ju onekligen stora problem som ovanstånde har nämnt.

han ska i vartfall inte tilldelas nobelpris då han i första hand endast spelat en stor roll inom den svenska litteraturen. finns nog inte många i europa som läst en rad av honom elr som ens känner till hans verk.

men å andra sidan. så tycker jag det känns varje gång någon tilldelas nobelpris i litteratur- vem fan är det där? jasså jaha hon har skrivit 17st 500sidors romaner? jaja det var värst, men fortfarande vem är det? hur många kan rimligen ha läst hennes böcker? ingen jag känner, kanske farsan som är från 1800-talet, nehe inte han heller. jaja skitsamma, jävla skitpris!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in