2008-08-11, 00:40
Bannlyst
Hej Flashback!

Jag har nyligen köpt mig en Sony Vaio VGN-FZ38M och när jag fick den var Microsoft Vista förinstallerad.
Det lustiga är att trotts den starka prestandan som Sony Vaio har lovat så är den OTROLIG seg och tänker hela tiden. Kan inte tro att man har slängt ut mer än 10 000kr på en dator som är trögare än den förra. Hur kan det komma sig? Slukar Vista upp allt minne? Jag har fått nog av vista och alla onödiga program som Vaio har pumpat in i datan, kan man bara inte få en clean...ren laptop? Att man inte fick med en vista skiva har bara skapat en förvirring hur man skall gå till väga om något skulle gå snett.

Vore jättebussigt om ni här på flashback vet hur jag skall gå tillväga att:

Prio 1: Installera windows Xp

Prio 2: Installera om vista UTAN alla onödiga program, dvs ren.

Vore jättebussigt om ni lade ner lite tid och hjälpte en stackare!

Tack på förhand...

// Navve
Citera
2008-08-11, 00:44
Medlem
Default Vista-installation är skit. Massor med skräp som körs i bakgrunden. Lyckas du få bort skitet så flyter det på bra. Kör själv med Vista och har inga problem EFTER att jag tog bort allt skit som dom la dit. Enklast för dig är nog att installera XP.

Kolla först upp att du kan få tillbaka Vista om det inte fungerar med drivrutiner etc. Sen kolla upp vilka drivrutiner du behöver, bränn på CD om det behövs ifall inte nätverkskortet fungerar på XP.
Citera
2008-08-11, 00:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt
Default Vista-installation är skit. Massor med skräp som körs i bakgrunden. Lyckas du få bort skitet så flyter det på bra. Kör själv med Vista och har inga problem EFTER att jag tog bort allt skit som dom la dit. Enklast för dig är nog att installera XP.

Kolla först upp att du kan få tillbaka Vista om det inte fungerar med drivrutiner etc. Sen kolla upp vilka drivrutiner du behöver, bränn på CD om det behövs ifall inte nätverkskortet fungerar på XP.

Tack för inlägget kissekatt....
Jag försökte installera xp men installationen meddela att det inte finns någon hårddisk att installera på.... har du några tips hur man kan installera xp på en default-vista?...
Citera
2008-08-11, 01:20
Medlem
Nån annan hade väl samma problem och kan ju bero på att du försöker installera en gammal XP version. Pröva nån med SP2 eller SP3 integrerat på skivan så hittar den nog din hårddisk.
Citera
2008-08-11, 01:44
Medlem
Du saknar drivare till disk-kontrollen....kortfattat...
du laddar ner programmet cpu-z och där står det vad diskkontroollen heter tror det är under motherboard--south bridge....
därefter laddar du ner den drivrutinen från nätet.

2 alternativ....lägg på diskett och tryck F6 när datorn ber dig om det (vid installationen av xp)

Ladda ner programet Nlite som modfierar din xp-installation, där kan du lägga till drivrutiner...lägg då till den.

kan ha fel...
Citera
2008-08-11, 03:02
Medlem
Ratchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asscrack
Du saknar drivare till disk-kontrollen....kortfattat...
du laddar ner programmet cpu-z och där står det vad diskkontroollen heter tror det är under motherboard--south bridge....
därefter laddar du ner den drivrutinen från nätet.

2 alternativ....lägg på diskett och tryck F6 när datorn ber dig om det (vid installationen av xp)

Ladda ner programet Nlite som modfierar din xp-installation, där kan du lägga till drivrutiner...lägg då till den.

kan ha fel...

precis, sata drivare saknas ofta vilka finns orginal i Vista versionen, men i XP måste det kompletteras upp
Citera
2008-08-11, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ratcher
precis, sata drivare saknas ofta vilka finns orginal i Vista versionen, men i XP måste det kompletteras upp

Någon som har hittat en guide för just detta problem? Det är hemskt att vara så låst till detta operativsystem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in