Flashback bygger pepparkakshus!
2008-08-10, 22:37
Bannlyst
hej
Jag e sugen på chips och tänkte göra nyttiga chips, med potatis i ugnen nån som vet om man ska ha olja i el inte ge mig ett enkelt recept om ni har något.
Citera
2008-08-10, 22:42
Medlem
ssshhs avatar
Tror denna passar bättre i Matlagningsforumet.

Hittade lite då jag googlade: http://www.google.se/search?hl=sv&q=recept+chips&meta=

Alltid något.

Lycka till
Citera
2008-08-13, 23:00
Medlem
WaRs avatar
Dagens tips: Chips är friterad potatis.
Citera
2008-09-15, 21:54
Medlem
corpuss avatar
Om du ska använda olja eller inte, beror på om du vill att de ska bli nyttiga eller goda.
Är det i första hand nyttiga chips du är ute efter, skippa oljan.
Men om du vill ha dem goda, använd olivolja.
Citera
2008-09-16, 11:14
Medlem
Cantorass avatar
Det går att göra skapliga fettfria chips - de går inte att jämföra med de friterade - men duger som "smalsnacks":

1. Skiva några potatisar tunt - behöver inte skala först
2. Bred ut dem på ett bakplåtspapper (helst teflonvarianten) - de får inte överlappa varandra
3. Salta (går inte att göra i efterhand)
4. Kör i ~175 grader varmluftsugn i 10 min - går bra att köra 2 plåtar åt gången
5. Tag ut plåtarna och vänd chipsen - salta igen
6. Sätt in i ugnen och kör tills de får en lätt brun färg (~10 min). Håll ett öga på dem, utan fett går chipsen från råa till kremerade på någon minut
Citera
2008-09-16, 13:51
Medlem
Man kan också göra fettfria potatischips i micron. Skala och skiva potatis tunnt. Lägg på ett smörpapper i micron, de får inte överlappa varandra,ha på salt+valfri kydda. Micra 1 min på full effekt, öppna luckanen minut. Upprepa tills du tycker chipsen är färdiga. OBS det går fort mot slutet, det kan hända att du får plocka ut några chips efterhand som de är färdiga. Problemet är att det inte går att göra så många åt gången, men till en person räcker de.
Citera
2008-09-17, 22:39
Medlem
pojoels avatar
Wild Chips. Världens enda kolhydratfria chips...
http://www.friluft.se/product_info.p...oducts_id=2244
Senast redigerad av pojoel 2008-09-17 kl. 22:40. Anledning: bättre länk
Citera
2008-09-18, 20:38
Medlem
Rikard_s avatar
Jadu, fritera de själv så blir det så nyttiga det kan bli. Då slipper då i alla fall alla tillsata smakämnen osv.

För variation testa att köra chips utav, olika potatisar och rotfrukter. t.ex. Morötter, rödbetor.
Citera
2008-09-18, 21:27
Medlem
Videotens avatar
För en massa år sen så fanns det en rund form i plast med små hack (typ en diabildsprojektorsvagga) som det var tänkt att man skulle hyvla sina potatisar krydda och sen sätta en potatisbit i varje hack för att köra in i micron och torka så skulle man få smalchips.
Tror inte det var någon höjdare men du kan nog säkert hitta en sådan på tradera eller ebay för att prova om det är någonting för dig.

I annat fall är det otroligt gott att dippa gurkstavar, morotsstavar och blomkål i dipsås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in