2008-08-10, 20:42
Medlem
Ohjajohs avatar
Hej. Ett problem som jag har haft ganska länge nu och inte lyckats lösa är att när jag ska öppna filer genom ett program så sorteras mapparna i fel bokstavsordning. Till exempel när man ska öppna musikfiler genom Foobar eller liknande. När jag browsar vanliga utforskaren så är allting sorterat från A till Ö i varenda mapp, men så for jag ska gå in via ett program så sorteras det från Ö till A istället, vilket är väldigt störande.

Här är ett exempel:

http://img393.imageshack.us/my.php?image=namnlsxr7.jpg

Mapparna går från Ö till A, istället för så jag vill ha dom. Har försökt med mycket men det är svårt att hitta någon som har samma problem.

Tack på förhand.
Citera
2008-08-10, 21:11
Medlem
cannaBes avatar
Jag hade nästan samma problem, skillnaden var att det var i utforskaren som dom sorterades åt fel håll.. Jag försökte inte lösa det så mycket för jag hade ingen ork så jag installerade bara om Du kan ju annars prova med typ "sfc /scannow" i kör, kom ihåg att ha xp skivan i.. annars reparationsinstall borde också funka, nånting är fakkat i registret använder du nåt program för att ändra utseendet på din burk?
Citera
2008-08-10, 21:33
Medlem
Ohjajohs avatar
Det jag kör för att ändra utseendet i Windows är bara en patchad uxtheme.dll. Har haft det väldigt länge och det här problemet dök upp långt efteråt. Jag kör också Objectdock och TuneUp Utilities men vad jag vet så borde dom inte påverka det här ?
Citera
2008-08-11, 00:14
Medlem
cannaBes avatar
Nejdå, inte därför jag undrade hur du hade ändrat utseendet Var bara nyfiken hehe, har du provat sfc /scannow än? den bygger upp skadade systemfiler om det finns några
Citera
2008-08-11, 00:33
Medlem
Högerklicka i det "vita" fönstret > Ordna iconer efter > Namn då ändrar du så den sorterar från A-Ö, väljer du sortera efter namn igen så blir det Ö-A .
Blev lite otydligt men hoppas ni förstår
Citera
2008-08-11, 00:40
Medlem
Explorer (utforskaren på svenska) är buggigt. Hade själv problem med att skitet inte sorterade rätt. Kom på lösningen efter ett antal månader. Det här kanske inte löser trådskaparens problem men lär nog ha hjälpt cannaBe som verkar ha haft samma problem som mig.

Gör så här för att se buggen (fungerar i Vista, säkert i XP också):
- Win+E för att starta Explorer.
- Gå in på Lokal Disk C: (eller annan valfri hdd/partition)
- Sortare på datum
- Klicka tillbaka till Computer (My Computer / Min Dator) där du
ser dina hårddiskar/partioner.
- Avsluta Explorer
- Nu är det sorterat på datum som default istället för på Namn/Name
- Sortera på Namn
- Avsluta Explorer
- Starta skitet igen och kolla att allt är normalt igen
Citera
2008-08-11, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt
Explorer (utforskaren på svenska) är buggigt. Hade själv problem med att skitet inte sorterade rätt. Kom på lösningen efter ett antal månader. Det här kanske inte löser trådskaparens problem men lär nog ha hjälpt cannaBe som verkar ha haft samma problem som mig.

Gör så här för att se buggen (fungerar i Vista, säkert i XP också):
- Sortare på datum
- Avsluta Explorer
- Nu är det sorterat på datum som default istället för på Namn/Name
- Sortera på Namn
- Avsluta Explorer
- Starta skitet igen och kolla att allt är normalt igen
Varför göra det så kompliserat när det funkar perfekt så som jag skrev utan massa strul? Och vad jag har märkt så är inte utforskaren speciellt buggig den funkar fel fritt för mig.
Citera
2008-08-11, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzyk
Varför göra det så kompliserat när det funkar perfekt så som jag skrev utan massa strul? Och vad jag har märkt så är inte utforskaren speciellt buggig den funkar fel fritt för mig.

Fungerar felfritt för dig för att du använder den på ett sätt som inte triggar buggar, eller i alla fall inga som du märker av. Testa det jag skrev och försök sortera genom att klicka på listorna så ser du att det inte fungerar att återställa skitet. Beter sig ett buggfritt program sig så?

Och sist men inte minst, ditt tips fungerar inte. Varför ens kommentera mitt svar och säga att ditt sätt fungerar utan att ens testa det jag skrev? Det som jag skrev gör att det fungerar igen. Tricket är att gå tillbaka till Computer/My Computer/Min Dator annars glömmer Explorer/Utforskaren att spara mina inställningar när den avslutas.
Citera
2008-08-11, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt
Fungerar felfritt för dig för att du använder den på ett sätt som inte triggar buggar, eller i alla fall inga som du märker av. Testa det jag skrev och försök sortera genom att klicka på listorna så ser du att det inte fungerar att återställa skitet. Beter sig ett buggfritt program sig så?

Och sist men inte minst, ditt tips fungerar inte. Varför ens kommentera mitt svar och säga att ditt sätt fungerar utan att ens testa det jag skrev? Det som jag skrev gör att det fungerar igen. Tricket är att gå tillbaka till Computer/My Computer/Min Dator annars glömmer Explorer/Utforskaren att spara mina inställningar när den avslutas.
Klart det jag skrev funkar helt utan problem?
Testa själv att öppna tex Windows Media Player och ta Arkiv > Öppna... > Högerklicka bland filerna och ta Ordna iconer efter namn..

Och vad löser det att göra så om du säger? Istället för att höger klicka och ta sortera iconer efter som det är MENINGEN att man ska göra.
btw Du har rätt till en viss del, med att inställningarna inte blir sparade men det blir dom inte häller ifall du man tar och gör så som du menar på och sen ska öppna en fil med foobar2000 som ligger i den mappen du försökte sortera.
Citera
2008-08-11, 19:11
Medlem
Ohjajohs avatar
Inget av det ni föreslog hjälpte, tack för visat intresse dock!

Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
har du provat sfc /scannow än?

Har inte tillgång till skivan, finns det något annat sätt att reparera skadade systemfiler / eventuella fel i registret ?
Citera
2008-08-12, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzyk
Klart det jag skrev funkar helt utan problem?
Testa själv att öppna tex Windows Media Player och ta Arkiv > Öppna... > Högerklicka bland filerna och ta Ordna iconer efter namn..

Och vad löser det att göra så om du säger? Istället för att höger klicka och ta sortera iconer efter som det är MENINGEN att man ska göra.
btw Du har rätt till en viss del, med att inställningarna inte blir sparade men det blir dom inte häller ifall du man tar och gör så som du menar på och sen ska öppna en fil med foobar2000 som ligger i den mappen du försökte sortera.

Nej, ditt sätt fungerar inte, kommer aldrig fungera, har aldrig fungerat. Du sitter nog och kör med Explorer-inställningen att varje mapp har en egen inställning för visning.
Senast redigerad av kissekattt 2008-08-12 kl. 03:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in