2008-08-10, 18:47
Medlem
Doktor Kottes avatar
Har en 1,2 liters Clio -02 som har blivit extremt svårstartad. Det är tryck i bränsleledningen och jag har bytt tändstift. Vad kan det vara tro?
Citera
2008-08-10, 19:40
Medlem
Doktor Kottes avatar
Hm..funderar på att byta tändkablarna med tillhörande tändspole. Eller bränslefiltret?
Citera
2008-08-10, 19:43
Medlem
Fuzzs avatar
Är det kall, halvarm eller varm då den är svårstartad? Kan vara tempgivaren som sköter kallstartfunktionen.
Citera
2008-08-10, 21:32
Medlem
Doktor Kottes avatar
Den är bara svårstartad när den är kall och det verkar som om problemet ökar vid fuktig/kall väderlek.
Citera
2008-08-10, 21:38
Medlem
Prova att byta allt runt omkring tändstiften. Gärna till nåt som inte är franskt så ska du se att det går bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Kotte
Har en 1,2 liters Clio -02 som har blivit extremt svårstartad. Det är tryck i bränsleledningen och jag har bytt tändstift. Vad kan det vara tro?
Citera
2008-08-31, 09:21
Medlem
Doktor Kottes avatar
Problemet löst!

Lånade en bok på bibblan ur Haines-serien som behandlar tändning och bränslesystem. Hittade då en givare som mäter kylvätsketemperaturen, inskruvad i motorblocket vid vattenpumpen. Denna givare styr bl a kallstartfunktionen. Provade att koppla ur denna och....vips! Nu startar bilen perfekt igen. Letar just nu efter en billigare givare än på volvo (618 kr). Måste finnas på skroten...

Ibland är det inte så svårt. Tack för alla tips!

Edit: Såg nu att någon tipsade just om den givaren innan. Så dumt av mig att inte ta det på allvar
Senast redigerad av Doktor Kotte 2008-08-31 kl. 09:24.
Citera
2008-08-31, 09:43
Medlem
My name is Earls avatar
Köp givaren på AD-center eller Autoexperten om den inte finns på t.ex. Biltema. Mekonomen verkar ha blivit dyrare än originaldelar dom senasta åren.
Citera
2008-08-31, 11:00
Medlem
jakersnelhests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Köp givaren på AD-center eller Autoexperten om den inte finns på t.ex. Biltema. Mekonomen verkar ha blivit dyrare än originaldelar dom senasta åren.

Jag är beredd att hålla med dig.. Ny generator till min Peugeot gick på 2300 på Mekonomen, men bara 1680 hos Peugeot.. Fast nu när jag tar upp de, så kanske Mekonomen hade Bosch-prylar? Den som jag köpte var ju Valeo.. Det är väl franskt skit? Alltså.. Min bil har gjort att jag kräks på allt det står Sagem och Valeo på.

However, jag har liknande problem som dig. Ska också kolla kylvätsketempgivaren då ^^
Citera
2008-08-31, 13:31
Medlem
Fuzzs avatar
Då var det precis som jag skrev tidigare.

Valeo och Bosch är lika bra.

Och hur många gånger ska jag behöva säga att franskt inte är skit?

Tex håller bilarna lika bra som vilken annan i den prisklasen.

Deras tändstift equem (stavas?)som säljs av biltema är bra stift.

Facom verktyg är bra verktyg.
Citera
2008-08-31, 16:37
Medlem
jakersnelhests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Då var det precis som jag skrev tidigare.

Valeo och Bosch är lika bra.

Och hur många gånger ska jag behöva säga att franskt inte är skit?

Tex håller bilarna lika bra som vilken annan i den prisklasen.

Deras tändstift equem (stavas?)som säljs av biltema är bra stift.

Facom verktyg är bra verktyg.

Haha, jag säger väl inte att franskt är skit.. Jag har ju Peugeot nu och tänker byta till annan Peugeot i framtiden. Men jag anser inte att störda elfel är charmiga, utan bara irriterande. Och Sagem har inte imponerat på mig med varken TV-apparater, mobiltelefoner, mikrovågsugnar eller multifunktionsdisplayer i bilar.. :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in