• 1
  • 2
2008-08-10, 16:30
Medlem
Moffins avatar
Hej på er.

Skulle vilja ha lite tips. Jag fick i uppgift att göra något gott av en bit kassler och lite färskpasta.

Efter en kik i kylskåpet såg jag att vi har dijonsenap, detta är fruktansvärt gott så jag tänkte göra någon form av pastasås på det.

Jag har även:
Creme fraise (stavning?) och gräddfil
Färsk oregano
Färsk persilja
De flesta "burkkryddorna"
Stora kaprisar
Mjölk
Redning och mjöl
Chilisås
Soja
Hönsbuljongtärningar
Ägg
Ost
Krossade tomater

och kaske lite mer.

Jag är inte så bra på att improvisera därför tänkte jag om någon redan har ett bra recept. Kör på
Citera
2008-08-10, 18:00
Medlem
dePauls avatar
Med tanke på dina ingredienser så är svaret givet: Gratäng på kassler stroganoff.

~Paul~
Citera
2008-08-10, 19:44
Medlem
Moffins avatar
Tiden blev lite knapp och jag fick sätta igång med min egen kreativitet som ända hjälpmedel, det jag lyckades.. skapa blev dock riktigt gott! Så jag tänkte skriva ner här hur det gjordes ifall någon mot förmodan skulle vara intresserad

En bit kassler, ca 500 g eller något. Jag skar den i mindre bitar och stekte den i wokpanna med en hel stor gul lök.

Lägg sedan till 2 burkar ICAs ananasringar. Bara att skiva dem i mindre bitar också.

Ett stort knippe färsk persilja och ett par kvistar färsk oregano, båda finhackade.

Det "såsiga" gjorde jag såhär, bara att tillsätta efter behag.

Ca 4-5dl creme fraise.
½-1 dl mini matgrädde
~2dl mjölk
Soja
Lite sweet chilisås
Ett par matskedar pesto
Ett par matskedar dijonsenap

Krydda med lite svartpeppar och mycket cayenne.

Koka plattpasta, den gröna sorten. (Finns att köpa i stora kartonger där det ligger grönt och vanligt blandat i små bollar).

Servera allt ihoprört på ett stort skålfat, garnera med persilja om du är fin i kanten

Väldigt gott!
Citera
2008-08-10, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Tiden blev lite knapp och jag fick sätta igång med min egen kreativitet som ända hjälpmedel, det jag lyckades.. skapa blev dock riktigt gott! Så jag tänkte skriva ner här hur det gjordes ifall någon mot förmodan skulle vara intresserad

En bit kassler, ca 500 g eller något. Jag skar den i mindre bitar och stekte den i wokpanna med en hel stor gul lök.

Lägg sedan till 2 burkar ICAs ananasringar. Bara att skiva dem i mindre bitar också.

Ett stort knippe färsk persilja och ett par kvistar färsk oregano, båda finhackade.

Det "såsiga" gjorde jag såhär, bara att tillsätta efter behag.

Ca 4-5dl creme fraise.
½-1 dl mini matgrädde
~2dl mjölk
Soja
Lite sweet chilisås
Ett par matskedar pesto
Ett par matskedar dijonsenap

Krydda med lite svartpeppar och mycket cayenne.

Koka plattpasta, den gröna sorten. (Finns att köpa i stora kartonger där det ligger grönt och vanligt blandat i små bollar).

Servera allt ihoprört på ett stort skålfat, garnera med persilja om du är fin i kanten

Väldigt gott!

Hjälp
Citera
2008-08-10, 20:26
Bannlyst
Den där kasslern som skolan serverar med ris som har den där SKÖNA såsen som kasslern ligger i vad kan det tänkas vara?

Typ röd djävulskt god sås.

Enda gången jag gillar kassler.
Citera
2008-08-10, 20:32
Bannlyst
Kassler är så jävla vidrigt!
Citera
2008-08-10, 20:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborg2
Den där kasslern som skolan serverar med ris som har den där SKÖNA såsen som kasslern ligger i vad kan det tänkas vara?

Typ röd djävulskt god sås.

Enda gången jag gillar kassler.
Det är just den som jag föreslog i mitt första inlägg, nämligen Kassler Stroganoff.

~Paul~
Citera
2008-08-10, 21:46
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Hjälp

Är bor man hemma så brukar det ju finnas en del att tillgå

Sen är det billigt att odla kryddor om man bara har en balkong.

Citat:
Ursprungligen postat av Hasch-Tomte
Kassler är så jävla vidrigt!

Vad är det som inte är gott då? Det smakar ju skinka

De flesta tillreder dock kassler på äckligt ala mormor-vis med vit sunkig sås och sparris
Citera
2008-08-10, 22:12
Medlem
Citat:
De flesta tillreder dock kassler på äckligt ala mormor-vis med vit sunkig sås och sparris

Till skillnad från dig som uppfunnit den odödliga kombinationen sweet chili, ananas, pesto och dijonsenap.
Citera
2008-08-10, 22:28
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sylwester
Till skillnad från dig som uppfunnit den odödliga kombinationen sweet chili, ananas, pesto och dijonsenap.

Ja, jag är stolt.
Citera
2008-08-10, 23:34
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ja, jag är stolt.

Över att inneha Flashbacks mest inkompetenta smaklökar?
Citera
2008-08-11, 11:34
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Över att inneha Flashbacks mest inkompetenta smaklökar?

Nu tycker jag du är negativ. Lärde inte din mamma dig att man iaf måste smaka innan man kommer med en åsikt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in