2008-08-11, 10:48
Medlem
ti4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Och om du sen direkt teleporterar dig tillbaka så kan du till och med prata med ditt forna jag.

Och de tekniska begränsningar är mindre betydande än dagens teleskops?...
Citera
2008-08-11, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ti4
Och de tekniska begränsningar är mindre betydande än dagens teleskops?...

Va?
Det var väl redan konstaterat flera ggr i tråden att det är total omöjligt att göra sådana resor.
Citera
2008-08-11, 17:20
Medlem
ti4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Va?
Det var väl redan konstaterat flera ggr i tråden att det är total omöjligt att göra sådana resor.

Ironi min käre Watson
Citera
2008-08-11, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ti4
Ironi min käre Watson

Du får inte dubbelironia på min ironi, då fattar jag inte
Citera
2008-08-12, 15:09
Bannlyst
I ditt tankeexperiment bryter du mot naturlagen: Inget kan åka snabbare än ljuset. Detta gör ditt tankeexperiment väldigt onödigt då man kan tänka exakt hursomhelst utan någon gnutta realism i.
Citera
2008-08-12, 16:05
Medlem
Caesarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billybomb
Teorin - Ja
En mycket spännande teori om den gör det möjligt att färdas många gånger ljusets hastighet må jag säga.
Citera
2008-08-12, 19:54
Medlem
h20h_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesarn
En mycket spännande teori om den gör det möjligt att färdas många gånger ljusets hastighet må jag säga.

Men visst är det?

Men om du ser det såhär, att du skulle sätta upp en rad speglar i en rektangel.

" / \ "

" \ / "

Om du är en gnutta segare kanske du hinner kika på dig själv ändå? eller ?
Citera
2008-08-14, 16:27
Medlem
om man kröker rymden (maskhål?) om det nu gick.. så "slipper" man fara fortare än ljuset för att komma före ljuset till en viss punkt. eller?
Citera
2008-08-14, 17:51
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smakpal
Hmm, men om man då -teoretiskt- skulle sätta upp en stor jävla spegel på månen som var formad som en parabol, så skulle den spegeln rikta allt ljus som kom från den halvan av jorden som var mot månen, mot en punkt på jorden. Där på jorden har man ett stort system av speglar som ljuset får studsa runt i och "lagras". Sen om man vill se vad som hände för så och så länge sen så gäller det att titta i rätt spegel så kan man se allt som hände på den halvan av jorden som pekade mot månen vid den tidpunkten. Självklart måste man ha mycket rena speglar så att inte bilden blir sämre med tiden.
Detta var alltså också helt teoretiskt.
Det skulle bli ganska varmt på den där punkten där allt jordens ljus samlas.
Citera
2008-08-14, 17:59
Bannlyst
Ifall det nu skulle vara möjligt att färdas snabbare än ljuset så skulle du ju se dig själv. Men eftersom det inte är möjligt så kommer det inte ske.

Något mer möjligt är väll att skrika högt och åka snabbare än ljudet och längre bort höra sig själv.

Eller ifall du skulle åka bort ett par ljusdagar och sedan rikta ett teleskop mot en händelse på jorden och sedan färdas mot jorden i hög hastighet och samtidigt iakttar händelsen skulle den då spelas upp snabbare? Eftersom du möter ljuset? Vet inte själv hur det skulle ske. För du kan ju inte möta ljuset och på så vis få ljuset att färdas saktare, eftersom ljuset alltid färdas i c oavsett din hastighet.
Citera
2008-08-14, 18:39
Medlem
h20h_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inkube
Ifall det nu skulle vara möjligt att färdas snabbare än ljuset så skulle du ju se dig själv. Men eftersom det inte är möjligt så kommer det inte ske.

Något mer möjligt är väll att skrika högt och åka snabbare än ljudet och längre bort höra sig själv.

Eller ifall du skulle åka bort ett par ljusdagar och sedan rikta ett teleskop mot en händelse på jorden och sedan färdas mot jorden i hög hastighet och samtidigt iakttar händelsen skulle den då spelas upp snabbare? Eftersom du möter ljuset? Vet inte själv hur det skulle ske. För du kan ju inte möta ljuset och på så vis få ljuset att färdas saktare, eftersom ljuset alltid färdas i c oavsett din hastighet.

Hmm intressant, vore rätt coolt
Citera
2008-08-15, 03:59
Medlem
Einsteiniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osis+
Jag har också tänkt i dom banorna flera gånger.
Det är nog inte bra att tänka förmycket.

Jovisst är det bra att tänka mycket, det är därför vi kommer på nya grejor.

Finns ju filmen "Deja Vu" med maskinen som på nåt sett utnyttjar tiden och kan se 3-4 dagar bakåt i tiden. Riktigt intressant film, men kanske inte så bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in