2008-08-10, 01:18
Medlem
h20h_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billybomb
Asså det förutsätter att du färdas jääääääävligt snabbt...asså inte ens ljusets hastighet utan många gånger ljusets hastighet...

Det där med att lösa brott skulle det vara stora problem med...ditt exempel med att vinka så vet du att det kommer att hända och du kan snabbt resa ett visst avstånd dit ljuset inte har färdats till än för att kunna se vinkningen. Men mord tar längre tid att ens få reda på att det har inträffat.

Tänk dig att ett mord inträffar och du får reda på det efter två dagar. Då måste du resa ut så långt som ljuset når på två dagar...för att kunna göra det måste du alltså resa väldigt många gånger än ljusets hastighet. Självklart finns alternativet att åka lite lite snabbare än ljuset...men att komma ikapp ljuset tar väldigt lång tid.

Men basically...om det skulle vara möjligt att resa många gånger snabbare än ljuset och ha väldigt väldigt väldigt starka teleskop så ser jag inte varför det inte skulle funka...

Eller så kunde du ju bara skicka tillbaka ljuset och få reda på mördaren efter 4 dagar? Men det där var bara något jag funderade på, det går alltså i teorin?
Citera
2008-08-10, 01:20
Medlem
billybombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h20h_
Eller så kunde du ju bara skicka tillbaka ljuset och få reda på mördaren efter 4 dagar? Men det där var bara något jag funderade på, det går alltså i teorin?
Teorin - Ja
Citera
2008-08-10, 01:20
Medlem
Citat:
Menar du typ om man sätter upp speglar några ljus år bort? Då skulle de ju gå men.. palla
Citera
2008-08-10, 01:37
Medlem
West-ens avatar
Det är vanligt att man komplicerar till tankar och idéer helt i onödan, du behöver nämligen inte bryta mot några fysiklagar för att se dig själv i dåtiden.
Sätt upp en spegel på månen och titta på dig själv med teleskop och du kommer att se dig själv i dåtiden.
Eftersom avståndet till månen är i medel ungefär 385 000 000m, och ljushastigheten 299 792 458 m/s (exakt), så tar det ljuset ungefär 2 och en halv sekund tur och retur.
Alltså kommer det du ser vara 2 och en halv sekund försenat.
Citera
2008-08-10, 01:44
Medlem
Då skulle man ju kunna sätta upp massor med speglar så de går fram och tillbaka mellan jorden och månen , då kan man se ännu längre bakåt i tiden :P
Citera
2008-08-10, 16:31
Medlem
h20h_s avatar
Intressanta saker , mycket är möjligt
Citera
2008-08-10, 22:27
Medlem
zuccinis avatar
Citat:
Intressanta saker , mycket är möjligt

Ja, men det är fortfarande inte möjligt att se sig själv vid en tidpunkt - i "dåtiden" - innan speglarna kommer på plats.
Citera
2008-08-11, 00:00
Medlem
h20h_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuccini
Ja, men det är fortfarande inte möjligt att se sig själv vid en tidpunkt - i "dåtiden" - innan speglarna kommer på plats.

Ja det är väl självklart
Citera
2008-08-11, 00:17
Moderator
Lobengulas avatar
Jovisst, men det finns inte ens ett teleskop i teorin som klarar av vad ni efterfrågar i tråden.

Inte ens Hubbleteleskopet klarar av att se amerikanska flaggan på månen. Optiken har sina gränser.
Citera
2008-08-11, 00:18
Medlem
smakpals avatar
Hmm, men om man då -teoretiskt- skulle sätta upp en stor jävla spegel på månen som var formad som en parabol, så skulle den spegeln rikta allt ljus som kom från den halvan av jorden som var mot månen, mot en punkt på jorden. Där på jorden har man ett stort system av speglar som ljuset får studsa runt i och "lagras". Sen om man vill se vad som hände för så och så länge sen så gäller det att titta i rätt spegel så kan man se allt som hände på den halvan av jorden som pekade mot månen vid den tidpunkten. Självklart måste man ha mycket rena speglar så att inte bilden blir sämre med tiden.
Detta var alltså också helt teoretiskt.
Citera
2008-08-11, 00:18
Medlem
h20h_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jovisst, men det finns inte ens ett teleskop i teorin som klarar av vad ni efterfrågar i tråden.

Inte ens Hubbleteleskopet klarar av att se amerikanska flaggan på månen. Optiken har sina gränser.

Precis som jag skrev i topic
Citera
2008-08-11, 02:02
Medlem
Och om du sen direkt teleporterar dig tillbaka så kan du till och med prata med ditt forna jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in