2008-08-19, 02:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Einsteinium
Jovisst är det bra att tänka mycket, det är därför vi kommer på nya grejor.

Finns ju filmen "Deja Vu" med maskinen som på nåt sett utnyttjar tiden och kan se 3-4 dagar bakåt i tiden. Riktigt intressant film, men kanske inte så bra.

Eftersom överljushastigheter är omöjliga så kräver detta till att börja med en teleport, vilken bygger på att i princip bryta ner ditt ursprungliga jag och sedan återskapa det på ett annat ställe. Med andra ord skulle lika bra kunna skippa nedbrytningne av dig själv och sedan låta ditt nya jag med ta första rymdfärja hem och så kan ni inte bara vinka till varandra utan även spela schack om så önskas. Däremot borde du kunna med hjälp av ett material som kraftigt minskar ljusets snitthastighet och sedan ta dig till andra sidan och se bilden.
Citera
2008-08-19, 02:25
Medlem
Drooms avatar
Det skulle väl vara teoretisk möjligt att ha någon stor kropp ute i rymden som ljuset böjer sig runt, så att ljuset på så vis kommer tillbaka till jorden.
Citera
2008-08-19, 03:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Droom
Det skulle väl vara teoretisk möjligt att ha någon stor kropp ute i rymden som ljuset böjer sig runt, så att ljuset på så vis kommer tillbaka till jorden.

Fotoner har ingen massa, och påverkas därför inte av dragningskraft, men en spegel skulle fungera. Magiskt nog kan vi på det viset se oss själva i dåtiden varje dag i vårat badrum.

Edit: Eller en prisma för den delen.
Senast redigerad av Whiskerer 2008-08-19 kl. 03:41.
Citera
2008-08-19, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskerer
Fotoner har ingen massa, och påverkas därför inte av dragningskraft, men en spegel skulle fungera. Magiskt nog kan vi på det viset se oss själva i dåtiden varje dag i vårat badrum.

Ljuset böjs vid kraftiga gravitationsfält eller vid hög acceleration.
Citera
2008-08-19, 06:33
Bannlyst
återigen så ser jag igen egentligen poäng i resonemanget om man ska reflektera eller böja ljuset tillbaka i samma riktning eftersom en spegel åstadkommer just det
Citera
2008-08-19, 08:08
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labbi
Ljuset böjs vid kraftiga gravitationsfält eller vid hög acceleration.
ljuset böjs mer eller mindre av alla typer av gravitationsfält.
Jag är inte säker på om fotoner accelererar, tror dom har samma fart hela tiden.
Citera
2008-08-19, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
ljuset böjs mer eller mindre av alla typer av gravitationsfält.
Jag är inte säker på om fotoner accelererar, tror dom har samma fart hela tiden.

Det är väl knappast något nämnvärt om det inte handlar om starka gravitationsfält. Fotoner accelererar inte men det var heller inte vad jag syftade på. Jag menade att om man har t.ex. en ficklampa i ett rymdskepp och accelererar kraftigt så kommer ljuset att böjas. Dessutom är acceleration och gravitation samma sak.
Citera
2008-08-19, 10:21
Medlem
krafss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskerer

Rätta mig om jag har fel här. Är ingen fysiker.
Men visst påverkas fotoner av gravitation på det sättet att de transporterar den? Och då fotoner attraheras av mellanrummet i materia, så bör man kunna dra slutsatsen att fotoner, eller kanske fotonhål påverkas av graviation?

Hur skulle annars svarta hål kunna sluka ljus?
Citera
2008-08-19, 15:39
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labbi
Dessutom är acceleration och gravitation samma sak.
Hur menar du nu?
Citera
2008-08-20, 10:52
Medlem
h20h_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
Hur menar du nu?

Det undrar jag med, hur menar du?
Citera
2008-08-20, 17:13
Medlem
zuccinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h20h_
Det undrar jag med, hur menar du?

Om du genomför en mätning eller ett experiment på jordytan eller i ett rymdskepp som accelererar med 1 g, så kommer du inte att märka någon skillnad.
Citera
2008-08-20, 19:53
Medlem
Pjosks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuccini
Om du genomför en mätning eller ett experiment på jordytan eller i ett rymdskepp som accelererar med 1 g, så kommer du inte att märka någon skillnad.

Det är som att säga att ett äplle är samma sak som en frukt..

Ett äpple kommer alltid vara en frukt,
men en frukt måste inte alltid vara ett äpple

Hur lyckades jag få in äpplen i det här whoco!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in