2008-08-09, 21:59
Bannlyst
Hejsan.
Skrev för ett tag sen att jag hade problem med ljuder på min Acer Aspire 6920G tillsammans med ubuntu. Har nu sökt som en tok och hittat att om man kompilar programet som finns här: ftp://ftp.suse.com/pub/people/tiwai/...rb-0.2.tar.bz2 och kör med koden:
./hda-verb /dev/snd/hwC0D0 0x15 SET_EAPD_BTLENABLE 2
Så skall ljudet fungera.

Saken är den att jag inte får det compilat. Om någon som är lite mera erfaren och kunnlig skulle kunna försöka, och vid lyckande lägga upp hda-verb så jag får det skulle det vara guld värt. Eller, ivf invite till någon tracker som kan diskuteras mera i pm vid lyckande..
Citera
2008-08-09, 23:03
Medlem
agnes avatar
Du packar upp filen och går in i katalogen och skriver make då bygger du programmet.
Citera
2008-08-09, 23:05
Bannlyst
Så trodde jag också det skulle vara. Men det fungerade inte. Fick en jädra massa felmedelanden. Vet inte, fungerade det för dig? Isånnafall posta gärna..
Citera
2008-08-09, 23:13
Medlem
Skriv vilket felmeddelande du får. Jag kan komma på ett oändligt antal fel som det kan vara. Troligast är att du inte har nån C-kompilator eller make installerad.
Citera
2008-08-09, 23:16
Bannlyst
okej. Make har jag installerat.. sudo apt-get install make ger mig is alredy installed..

skriver jag sudo make kommer detta:

Kod:
 gcc -Wall -O2 -g   -c -o hda-verb.o hda-verb.c
hda-verb.c:10:19: error: stdio.h: No such file or directory
hda-verb.c:11:20: error: stdlib.h: No such file or directory
hda-verb.c:12:20: error: string.h: No such file or directory
hda-verb.c:13:19: error: ctype.h: No such file or directory
hda-verb.c:14:20: error: unistd.h: No such file or directory
hda-verb.c:15:23: error: sys/ioctl.h: No such file or directory
hda-verb.c:16:20: error: sys/io.h: No such file or directory
hda-verb.c:17:23: error: sys/types.h: No such file or directory
hda-verb.c:18:23: error: sys/fcntl.h: No such file or directory
hda-verb.c:20:20: error: stdint.h: No such file or directory
hda-verb.c:21: error: expected ‘=’, ‘,’, ‘;’, ‘asm’ or ‘__attribute__’ before ‘u8’
hda-verb.c:22: error: expected ‘=’, ‘,’, ‘;’, ‘asm’ or ‘__attribute__’ before ‘u16’
hda-verb.c:23: error: expected ‘=’, ‘,’, ‘;’, ‘asm’ or ‘__attribute__’ before ‘u32’
hda-verb.c:24: error: expected ‘=’, ‘,’, ‘;’, ‘asm’ or ‘__attribute__’ before ‘u64’
In file included from hda-verb.c:26:
hda_hwdep.h:33: error: expected specifier-qualifier-list before ‘u32’
hda-verb.c: In function ‘list_keys’:
hda-verb.c:198: warning: implicit declaration of function ‘strlen’
hda-verb.c:198: warning: incompatible implicit declaration of built-in function ‘strlen’
hda-verb.c:200: warning: implicit declaration of function ‘fprintf’
hda-verb.c:200: warning: incompatible implicit declaration of built-in function ‘fprintf’
hda-verb.c:200: error: ‘stderr’ undeclared (first use in this function)
hda-verb.c:200: error: (Each undeclared identifier is reported only once
hda-verb.c:200: error: for each function it appears in.)
hda-verb.c:204: warning: incompatible implicit declaration of built-in function ‘fprintf’
hda-verb.c:209: warning: incompatible implicit declaration of built-in function ‘fprintf’
hda-verb.c: In function ‘lookup_str’:
hda-verb.c:216: warning: incompatible implicit declaration of built-in function ‘strlen’
hda-verb.c:218: error: ‘NULL’ undeclared (first use in this function)
hda-verb.c:220: warning: implicit declaration of function ‘strncmp’
hda-verb.c:222: warning: incompatible implicit declaration of built-in function ‘fprintf’
hda-verb.c:222: error: ‘stderr’ undeclared (first use in this function)
hda-verb.c:229: warning: incompatible implicit declaration of built-in function ‘fprintf’
hda-verb.c: In function ‘strtoupper’:
hda-verb.c:239: warning: implicit declaration of function ‘toupper’
hda-verb.c: In function ‘main’:
hda-verb.c:250: warning: incompatible implicit declaration of built-in function ‘fprintf’
hda-verb.c:250: error: ‘stderr’ undeclared (first use in this function)
hda-verb.c:257: warning: implicit declaration of function ‘open’
hda-verb.c:257: error: ‘O_RDWR’ undeclared (first use in this function)
hda-verb.c:259: warning: implicit declaration of function ‘perror’
hda-verb.c:263: warning: implicit declaration of function ‘ioctl’
hda-verb.c:263: warning: implicit declaration of function ‘_IOR’
hda-verb.c:263: error: expected expression before ‘int’
hda-verb.c:265: warning: incompatible implicit declaration of built-in function ‘fprintf’
hda-verb.c:269: warning: incompatible implicit declaration of built-in function ‘fprintf’
hda-verb.c:274: warning: implicit declaration of function ‘strtol’
hda-verb.c:274: error: ‘NULL’ undeclared (first use in this function)
hda-verb.c:276: warning: incompatible implicit declaration of built-in function ‘fprintf’
hda-verb.c:280: warning: implicit declaration of function ‘isdigit’
hda-verb.c:288: warning: incompatible implicit declaration of built-in function ‘fprintf’
hda-verb.c:300: warning: incompatible implicit declaration of built-in function ‘fprintf’
hda-verb.c:304: warning: incompatible implicit declaration of built-in function ‘fprintf’
hda-verb.c:307: error: ‘struct hda_verb_ioctl’ has no member named ‘verb’
hda-verb.c:308: warning: implicit declaration of function ‘_IOWR’
hda-verb.c:308: error: expected expression before ‘struct’
hda-verb.c:310: warning: implicit declaration of function ‘printf’
hda-verb.c:310: warning: incompatible implicit declaration of built-in function ‘printf’
hda-verb.c:310: error: ‘struct hda_verb_ioctl’ has no member named ‘res’
hda-verb.c:311: warning: implicit declaration of function ‘close’
make: *** [hda-verb.o] Error 1

Där är allt som kommer efer jag skriver make.
Citera
2008-08-09, 23:20
Medlem
Det saknas filer för C-kompilatorn, nämligen C-bibliotekets headers. Jag har inte ubuntu så vet inte vilket paket som krävs för att installera dom.

Du behöver inte vara root för att kompilera det heller så det räcker med "make" inte "sudo make". Det är bara när du testar programmet (när det har kompilerats och länkats klart) som du antagligen behöver vara root.

EDIT: En googling gav att du behöver libc6-dev installerat för att få C-header filerna, eller build-essential om du vill installera allt som kan tänkas behövas.
Senast redigerad av kissekattt 2008-08-09 kl. 23:25.
Citera
2008-08-09, 23:38
Medlem
k0das avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt
Det saknas filer för C-kompilatorn, nämligen C-bibliotekets headers. Jag har inte ubuntu så vet inte vilket paket som krävs för att installera dom.

Du behöver inte vara root för att kompilera det heller så det räcker med "make" inte "sudo make". Det är bara när du testar programmet (när det har kompilerats och länkats klart) som du antagligen behöver vara root.

EDIT: En googling gav att du behöver libc6-dev installerat för att få C-header filerna, eller build-essential om du vill installera allt som kan tänkas behövas.
många av de .headerfiler som krävs är standardbilblotek, troligen kan bara ts söka efter filerna på disken och lägga de i samma mapp som programmet och köra om eller fixa länkningen till default-bibloteken på sitt linux distro som då troligen tagit sig i baken under installationen eller så har han kört något uberlite install.
Citera
2008-08-09, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt

Ooh, jag tror jag älskar dig. Tack så mycket, fungerae galant nu. Har ljud!
Citera
2008-08-10, 10:54
Medlem
agnes avatar
Gött.
Citera
2008-08-10, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k0da
många av de .headerfiler som krävs är standardbilblotek, troligen kan bara ts söka efter filerna på disken och lägga de i samma mapp som programmet och köra om eller fixa länkningen till default-bibloteken på sitt linux distro som då troligen tagit sig i baken under installationen eller så har han kört något uberlite install.
Ubuntu kommer inte med dev-paket per default, därmed inga standardheaders.

Headers är inte samma sak som bibliotek FTR.

EDIT: eller ja, jag måste ju erkänna att jag har lite dålig koll på just Ubuntu, men när jag testade det för några år sedan var det något jag lade märke till direkt, en dist utan ett fullständigt build environment per default? Heresy!
Senast redigerad av ltvix 2008-08-10 kl. 12:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in