2008-08-09, 21:17
Medlem
Ska börja plugga ekonomi om någon vecka och har i veckan fått hem en litteraturlista på tio boktitlar. Bör man ha införskaffat sig alla till studiestarten eller vad säger ni som har lite erfarenhet?
Citera
2008-08-09, 21:30
Medlem
Blondes avatar
Kurs? Lärosäte? När ska ni alla fatta det inte finns något one-fits-all-svar på den här typen av frågor?
Citera
2008-08-09, 21:43
Medlem
Missade det. Civilekonomi på SU.
Citera
2008-08-09, 21:47
Medlem
Deannas avatar
Har alltid skaffat mig litteraturen under de första dagarna på kursen. Då kan man ju höra vad lärarna har att säga om eventuella upplagor, ibland kan det strykas böcker osv.
Det finns inget måste att ha böckerna dag 1.
Citera
2008-08-09, 21:55
Medlem
Du gör bäst i att fråga folk som läst kursen innan. I regel brukar nya studenter på högskolan köpa varenda bok som står i listan, men ofta handlar det om att du bara behöver en eller två böcker. Resten är referenser vid behov och då kan du lika gärna kolla i dem på biblioteket. Men du behöver dem definitivt inte före kursstart, så ta det lugnt.

När jag studerade blev det sällan att jag köpte böcker. Matteböcker och liknande är bra att köpa, för de använder man intensivt. Resten såg jag till att låna på biblioteket, och framförallt såg jag till att tajma mina reservationer så jag kunde kvittera ut böckerna lagom till tentaplugget.

Högskolebibliotek av klass ser till att ha ett par ex inne av kurslitteraturen som inte får lånas ut. Detta gör att man i regel alltid har tillgång till böckerna om man är på biblioteket när de öppnar. Sen ser vissa studenter till att ta böcker de vill ha och gömma undan i andra hyllor där man inte skall hitta dem. Medicinsk litteratur bland byggnadsutformning exempelvis.
Citera
2008-08-09, 21:56
Medlem
SparTyres avatar
Första dagen på en ny kurs brukar mest vara läraren som presenterar sig själv, går igenom kursplanen, förklarar schemat och andra saker som kan vara viktiga. Då får du tillfälle att fråga läraren (antingen för klassen eller privat efter) angående böcker.
Citera
2008-08-09, 23:20
Medlem
Blondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparTyre
Första dagen på en ny kurs brukar mest vara läraren som presenterar sig själv, går igenom kursplanen, förklarar schemat och andra saker som kan vara viktiga. Då får du tillfälle att fråga läraren (antingen för klassen eller privat efter) angående böcker.

Då kan du också få reda på sådant som att vissa kapitel i en viss bok inte är kursfordran, eller att samma bok kommer att dyka upp igen på en senare kurs. (Dessa två sammanfaller ofta.)

I övrigt kan det löna sig att sätta sig framför datorn och jämföra priserna på Akadmibokh/Bokus/Adlibris. Särskilt när du har en så lång lista. 20-50 kr per bok adds up.
Citera
2008-08-09, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blonde
I övrigt kan det löna sig att sätta sig framför datorn och jämföra priserna på Akadmibokh/Bokus/Adlibris. Särskilt när du har en så lång lista. 20-50 kr per bok adds up.
Jo det är det jag har börjat gjort. Också stor del därför jag startade tråden. Sett att man kan köpa begagnade böcker i nyskick för ca halva priset. Men det lär ju ta lite längre tid att fixa hela samlingen om man ska gå den vägen. Gäller ju att sätta igång i god tid i så fall.
Citera
2008-08-09, 23:53
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekoreV
Missade det. Civilekonomi på SU.
Då måste listan gälla hela terminen isf? FEK 1 är uppdelad i fem delkurser. Du borde fått info om när dessa startar och slutar i samma brev. Så då kan du köpa litteraturen inför varje kurs.
Citera
2008-08-10, 00:15
Medlem
Rick Derriss avatar
PM:a listan! Jag har inte fått någon sådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in