2008-08-09, 14:06
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Läs-/frågekonto
Det var inte falsk blygsamhet jag efterfrågade heller utan självkritik och lite eftertänksamhet…... men men….

Det finns flera debattörer som precis som du själv har förmågan att debattera sansat och argumentera för sina ståndpunkter. Debattörer vilkas åsikter är alltifrån långt från politiskt korrekta, långt ifrån dina egna. Det jag vände mig mot var att du utropade dig som begåvad med förmågan att tänka själv, utmanande av dumheten. Detta baserat på dina åsikter jämfört med andras. Inte baserat på sättet och förmågan att debattera.

Sett till ditt första inlägg saknar meningsmotståndare alltså förmågan att tänka själva och begåvning. I min värld behöver en debattvinnare sällan tala om att han och hans åsikter är överlägsna, det syns ändå och är omgivningen som avgör.

Häpp

Nu utropade jag mej inte till den enda som var sådan, för hade det varit så illa så hade jag ju inte stannat kvar. Tvärtom - Flashback har förmånen att ha många begåvade och skickliga debattörer - och en hel del är oense med mej om det mesta, märkligt nog.

Och jag håller helt med om att man aldrig skall utropa sej till vinnare i någon enskild debatt.

Däremot så måste du erkänna att Flashback också drar till sej en hel del mindre begåvade, brölande och stånkande, som inte kan skilja på sin egen fördom om något och fakta, som inte kan argumentera och som egentligen bara vill ha uppmärksamhet.

Det är den senare gruppen jag inte går med på skall definera vad Flashback är. Trots att de tror det själva.
2008-08-09, 14:11
Medlem
Ardvahns avatar
Jag anser inte att man kan tala om en Flashbackkorrekthet, eftersom det inte är en vida spridd företeelse. Det förekommer såklart att vissa inte gillas av andra för vad dom säger. Flashback är ett forum för alla åsikter. Det finns en grupp som inte gillar vissa åsikter, och så finns det användare som inte gillar andra.

Jag förstår att detta är en sarkastisk hint mot begreppet PK, men den räcker inte hela vägen.
Det känns som om hela den här grejen är en reaktion ifrån känsliga personer som inte klarar av att dela forum med folk som har diametralt motsatta åsikter än dom själva.
Det förekommer tendenser som kan liknas vid olika former av korrekthet, men det enda det rör sig om är individer som tar ställning utifrån sina egna värderingar.

Det som säger emot det mest är väl också att den som skapar ett konto på Flashback inte har krav på sig man skall tycka, och får inga vinster av att tycka rätt. Ej heller stigmatiseras personen om han tycker fel.
Senast redigerad av Ardvahn 2008-08-09 kl. 14:18.
2008-08-09, 14:36
Medlem
Hylands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardvahn
Jag anser inte att man kan tala om en Flashbackkorrekthet, eftersom det inte är en vida spridd företeelse. Det förekommer såklart att vissa inte gillas av andra för vad dom säger. Flashback är ett forum för alla åsikter. Det finns en grupp som inte gillar vissa åsikter, och så finns det användare som inte gillar andra.

Jag förstår att detta är en sarkastisk hint mot begreppet PK, men den räcker inte hela vägen.
Det känns som om hela den här grejen är en reaktion ifrån känsliga personer som inte klarar av att dela forum med folk som har diametralt motsatta åsikter än dom själva.
Det förekommer tendenser som kan liknas vid olika former av korrekthet, men det enda det rör sig om är individer som tar ställning utifrån sina egna värderingar.

Det som säger emot det mest är väl också att den som skapar ett konto på Flashback inte har krav på sig man skall tycka, och får inga vinster av att tycka rätt. Ej heller stigmatiseras personen om han tycker fel.
De enda politiska frågorna jag bryr mig om är de om yttrandefriheten och personliga integriteten. Jag bryr mig alltså inte om ifall nazister uttalar sig hatiskt emot judar på forumet. Jag har t.om både kommunistiska och nazistiska vänner.
Men visst fan finns det en Flashbackkorrekthet! Gå in i Krim-forat eller varför inte Relationer och se! Invandrarhatet formligen sprutar ut i forumet och det börjar bli tröttsamt. Jag har inga problem med åsikterna i sig utan mer på valet av plats att framföra dem. För mig så låter de mest som scientologerna här p FB som verkligen är hjärntvättade och inte besitter förmågan att se utanför mönstret.
2008-08-09, 14:39
Medlem
Hylands avatar
Här har vi t.ex en tråd som är väldigt FK: https://www.flashback.org/showthread.php?t=717202

Trådstartaren hittar ett fall och övriga skribenter vet inte om de ska bli förbannade eller glada. Väldigt FK!
2008-08-09, 15:03
Medlem
Läs-/frågekontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nu utropade jag mej inte till den enda som var sådan, för hade det varit så illa så hade jag ju inte stannat kvar. Tvärtom - Flashback har förmånen att ha många begåvade och skickliga debattörer - och en hel del är oense med mej om det mesta, märkligt nog.

Men det var inte det du antydde i ditt första inlägg i tråden, tyckte man inte på ett visst sätt så var man både obegåvad och utan förmåga att tänka.

Citat:
Och jag håller helt med om att man aldrig skall utropa sej till vinnare i någon enskild debatt.

Enskild debatt eller totalt sett som debattör, sak samma i min bok.

Citat:
Däremot så måste du erkänna att Flashback också drar till sej en hel del mindre begåvade, brölande och stånkande, som inte kan skilja på sin egen fördom om något och fakta, som inte kan argumentera och som egentligen bara vill ha uppmärksamhet.

Men desto bättre då. Flashback drar till sig extrema åsikter, vilket inte alltid behöver betyda att de är felaktiga. Att en del saknar förmågan att skriva vackra ord för att få fram dem, betyder inte nödvändigtvis att de har fel. Visst, en del använder inlägg efter inlägg till att spy massa skit utan en tillstymmelse till logiskt resonerande. Det säger väl å andra sidan mer om dem som debattörer än något annat. Det är väl där moderatorerna kommer in också. Skulle jag å andra sidan försöka bedöma ditt eget deltagande någorlunda objektivt i många debatter, är det just mer fakta och mindre känsloargument du behöver använda för din egen trovärdighets skull.

Citat:
Det är den senare gruppen jag inte går med på skall definera vad Flashback är. Trots att de tror det själva.
Men Flashback är en plats där det förbjudna får diskuteras. För att återknyta till trådämnet, där även icke politiskt korrekta åsikter får komma till tals. Detta utan större risk för debattören. Det här är en enorm skillnad mot samhället i stort. Flashback fyller därför en viktig funktion, en demokratisk sådan om man vill dra det till sin spets. Att du tycker dig utmana åsikter du inte gillar är bra, att du försöker förhindra att forumet går åt ett visst håll (vilka inte rimmar med din egen världsbild) är det inte. Lyckligtvis modererar du inte i dessa delar av forumet.

Häpp
2008-08-09, 15:06
Medlem
rotten_88s avatar
Citat:
PK är begreppet som de som saknar argument använder mot andra som inte håller med dem, och har tyvärr - här på FB - förlorat sin ursprungliga betydelse.

Det verkar - hos de mindre begåvade debattörerna - finnas nån uppfattning om att om majoriteten av befolkningen har en åsikt - så måste denna åsikt vara fel, och de benämner den "PK".

De har ingen aning om begreppet ursprung, verkliga betydelse eller hur enfaldiga de verkar när de skriver ordet, och jag misstänker att även om de skulle få veta - så skulle de varken begripa eller bry sej.

Dock är Flashback inte alls till för några "höger" eller "vänster" grupper, de finns ingen korrekt åsikt här, alla är välkomna - och de som förtvivlat försöker göra det till något SD-forum eller invandrarhatarforum - kämpar förgäves. Vi är några stycken som har förmågan att tänka själva och i alla fall jag tänker fortsätta utmana dumheten i alla dess former.
Skönt att det finns fler som tänker som jag, alltid gillat dina antirasist-inlägg RB.
2008-08-09, 15:12
Medlem
Ardvahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyland
De enda politiska frågorna jag bryr mig om är de om yttrandefriheten och personliga integriteten. Jag bryr mig alltså inte om ifall nazister uttalar sig hatiskt emot judar på forumet. Jag har t.om både kommunistiska och nazistiska vänner.
Men visst fan finns det en Flashbackkorrekthet! Gå in i Krim-forat eller varför inte Relationer och se! Invandrarhatet formligen sprutar ut i forumet och det börjar bli tröttsamt. Jag har inga problem med åsikterna i sig utan mer på valet av plats att framföra dem. För mig så låter de mest som scientologerna här p FB som verkligen är hjärntvättade och inte besitter förmågan att se utanför mönstret.

Okej. Vissa individer på forumet gillar inte invandrare.
På vilket sätt är dom flashbackkorrekta? De tar bara nytta av deras möjlighet att uttrycka sig..

Politisk korrekthet innebär att man anpassar sina åsikter, ofta över en längre tid, till vad man tror förväntas av samhället. Delvis av rädsla för konsekvenser om man tycker fel, delvis för att man känner sig duktig om man har rätt åsikter och delvis av ren bekvämlighet samt hoppet om att få positiv respons för att man tycker rätt. En sorts individuell populism.

Det största varningstecknet för politisk korrekthet är dock att personen säger saker som denne sedan inte visar sig tro på och inte kan backa upp. Och då menar jag inte dåliga argument, utan luckor i argumentationen som indikerar en helt annan åsikt under ytan.
Här på Flashback är inte folk korrekta, för de säger vad de verkligen tycker.

Man kan älta om politisk korrekthet existerar. Jag anser att det gör det.
Men hursomhelst stämmer inte FB-åsikterna med definitionerna för politisk korrekthet.
Senast redigerad av Ardvahn 2008-08-09 kl. 15:20.
2008-08-09, 15:13
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Läs-/frågekonto
Men det var inte det du antydde i ditt första inlägg i tråden, tyckte man inte på ett visst sätt så var man både obegåvad och utan förmåga att tänka.

Enskild debatt eller totalt sett som debattör, sak samma i min bok.

Men desto bättre då. Flashback drar till sig extrema åsikter, vilket inte alltid behöver betyda att de är felaktiga. Att en del saknar förmågan att skriva vackra ord för att få fram dem, betyder inte nödvändigtvis att de har fel. Visst, en del använder inlägg efter inlägg till att spy massa skit utan en tillstymmelse till logiskt resonerande. Det säger väl å andra sidan mer om dem som debattörer än något annat. Det är väl där moderatorerna kommer in också. Skulle jag å andra sidan försöka bedöma ditt eget deltagande någorlunda objektivt i många debatter, är det just mer fakta och mindre känsloargument du behöver använda för din egen trovärdighets skull.

Men Flashback är en plats där det förbjudna får diskuteras. För att återknyta till trådämnet, där även icke politiskt korrekta åsikter får komma till tals. Detta utan större risk för debattören. Det här är en enorm skillnad mot samhället i stort. Flashback fyller därför en viktig funktion, en demokratisk sådan om man vill dra det till sin spets. Att du tycker dig utmana åsikter du inte gillar är bra, att du försöker förhindra att forumet går åt ett visst håll (vilka inte rimmar med din egen världsbild) är det inte. Lyckligtvis modererar du inte i dessa delar av forumet.

Häpp

Nu vet jag inte om du medvetet missförstår mej av retoriska skäl - eller inte begriper vad jag skriver.

Det är inte åsikterna jag bekämpar, det är idiotin. Idioter finns det med allahanda åsikter.

För att skapa en liknelse:

Varken Erik eller Berra gillar tzatsiki.

Erik gillar den inte för att den smakar vitlök, eftersom han inte gillar smaken av vitlök, alt är allergisk mot den.
Berra däremot ogillar tzatsiki för att den kommer från Grekland, och han hatar greker, av skäl han inte känner till själv.

Båda två har alltså åsikten att de ogillar tzatsiki.

Det är en helt legitim åsikt, och helt tillåten på Flashback.

Vilken av dessa båda tror du jag kommer att angripa?
2008-08-09, 15:34
Medlem
Hylands avatar
Citat:
På vilket sätt är dom flashbackkorrekta? De tar bara nytta av deras möjlighet att uttrycka sig..

Politisk korrekthet innebär att man anpassar sina åsikter, ofta över en längre tid, till vad man tror förväntas av samhället. Delvis av rädsla för konsekvenser om man tycker fel, delvis för att man känner sig duktig om man har rätt åsikter och delvis av ren bekvämlighet samt hoppet om att få positiv respons för att man tycker rätt. En sorts individuell populism.

Det största varningstecknet för politisk korrekthet är dock att personen säger saker som denne sedan inte visar sig tro på och inte kan backa upp. Och då menar jag inte dåliga argument, utan luckor i argumentationen som indikerar en helt annan åsikt under ytan.

Men hursomhelst stämmer inte FB-åsikterna med definitionerna för politisk korrekthet.
Byt ut "samhället" mot "Flashback" så blir det korrekt. Backa tillbaka bandet 10 år och se hur Flashback såg ut då. Den enda som hade hört talas om Islam då var Cosmiq Jihad. Nu är det inne på Flashback att hata muslimer. Självklart så tar de nya användarna efter det för att passa in, tragiskt nog.
2008-08-09, 15:41
Medlem
Troians avatar
Vad ni krånglar till det. Korrekthet på Flashback är motsatsen till politisk korrekthet. Svårare än så är det inte. Detta illustreras inte minst av att när man här ger sig in diskussioner och på något sätt ta strid mot exempelvis islamofobi eller manschauvinism, så får man ganska omedelbart stämpeln "politiskt korrekt".
2008-08-09, 15:44
Medlem
Ardvahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyland
Byt ut "samhället" mot "Flashback" så blir det korrekt. Backa tillbaka bandet 10 år och se hur Flashback såg ut då. Den enda som hade hört talas om Islam då var Cosmiq Jihad. Nu är det inne på Flashback att hata muslimer. Självklart så tar de nya användarna efter det för att passa in, tragiskt nog.

Ditt argument bygger alltså på påståendet att folk på ett internetforum anpassar sig efter en norm, ett dogma, som är rådande på forumet.

Varför skulle en person säga saker på internet som denne inte menar, om personen inte är ett troll?
Visst, det finns kanske enstaka användare som är så patetiska att de söker en internetgemenskap och är beredda att ha vissa åsikter för att komma in i leken. Men det låter osannolikt att det skulle vara vanligt.
Folk tycker helt enkelt som dom gör.

Och om det nu förekommer är det knappast i den omfattningen att det är värt att kallas Flashbackkorrekthet.
2008-08-09, 15:47
Medlem
Troians avatar
Citat:

Det finns ingenting som är "politiskt korrekt" oberoende av tid och rum. I Israel är det politiskt korrekt att känna agg mot muslimer, i Palestina att känna agg mot judar. Inom Ung Vänster är det politiskt korrekt att hata porr, inom Moderata Ungdomsförbundet att vara intresserad av börsen.

Också på Flashback har det utvecklats en jargong och kultur som är väsensskild från det omgivande samhället, som en del av den kultur som här råder blir man mer accepterad om man antar vissa ståndpunkter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in