En debatt kräver som bekant två sidor. Mainstream och allmänt rådande politiska åsikter behöver inte nödvändigtvis vara riktiga. Historiska exempel finns där majoriteten valt blodiga tyranner som regenter trots att alla varningssignaler funnits. På samma sätt finns det exempel på politiska beslut som fattas mot allmänhetens bästa, vilja och mot bättre vetande. Lokalt i Sverige finns det flera exempel på politiska beslut som fattas mot majoritetens vilja. Din favoritfråga invandringen är ett sådant exempel som knappast är förankrad i de breda folklagren. Den politik som förts fram till idag är knappast allmänt förankrad.
Vore jag du Ruskigbuss skulle jag vara lite mer självkritisk, inte bara ifrågasätta andra, deras åsikter, oförmåga att tänka, hur dåliga debattörer de är, utan även mig själv.
Att utropa dig som en av de på forumet mer begåvade debattörerna. Som till skillnad mot större delen av din omgivning har förmågan att tänka själv. Det säger mer om din oförmåga än din förmåga. Att du är moderator säger ingenting. Det skulle rätt många på forumet kunna bli om de la bort lika mycket av sitt liv på Flashback som du själv bevisligen gör.
Jag kan vid vissa tillfällen önska att debatter på Flashback höll en mer nyanserad ton. Där står du förvisso stundtals för en sådan. Att samtidigt utropa sig som stående för det högre medvetandet på forumet talar snarare för motsatsen.
Det som gjort Flashback unikt (bortsett från dess storlek) är att allt får ifrågasättas och diskuteras. Dessutom utan risk för reprimander. Något som tyvärr inte är gällande i samhället i stort.
Ser därför fram mot att fr.o.m. nu få läsa begåvade inlägg från dig i framtiden, kanske med ett uns av självkritiskt tänkande innan dessa publiceras. Upp till bevis då.
Häpp