2008-08-09, 09:16
Medlem
Cabrons avatar
Tänkte åka ner till Tyskland och hämta hem en Mercedes C 200 kompressor, tänkt pris upp till 15000 EUR. Bilen är i mitt tycke klockren så när som på det plastiga fejk-trämaterialet vid instrumentpanelen.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sh...&pageNumber=28

Någon som vet om den andra varianten av material, aluminiumliknande som finns i sportcoupevarianten, finns till sedanen också? Alla sedaner jag sett har fejkträ, jag tycker det är så jävla fult att jag inte kan förmå mig att köpa en bil som ser ut så.

I värsta fall, kan mercedesverkstäder byta ut fejkträet mot den aluminiumliknande varianten? Vad skulle det gå på?
Citera
2008-08-09, 09:22
Medlem
Koolaids avatar
Kan det verkligen löna sig att åka ner och hämta i stort en instegsmodell? Finns det inga i Sverige att hitta?
Denne hade ju inte läder bl.a. och det är väl nästan standardval på de svensksålda.

Men den såg ju välskött ut.
Citera
2008-08-09, 09:27
Medlem
Baalzamons avatar
Dom kostar ju ungefär samma i Sverige? Varför göra sig så mycket besvär?
Citera
2008-08-09, 10:22
Medlem
Cabrons avatar
Nja det finns en liten prisskillnad, dessutom är jag ändå i Tyskland till och från så det tillkommer inga resekostnader om jag skulle köpa en bil från Tyskland.

Men skit nu i det, tråden handlar inte om den eventuella förtjänsten av att åka till Tyskland och handla bil. Kan man undvika Texas-inredningen på en C 200?
Citera
2008-08-09, 15:28
Medlem
Det lär med största sannolikhet finnas alu/klofiber look att köpa till instrumentpanelen. Många styling-butiker säljer sådant till bilar och jag skulle bli förvånad om det inte fanns till din bil.

Gör det du inte ber om, men varför köpa en import som inte kostar så mycket mer i Sverige....

1. Försäkringen är alltid högre på importerade bilar, vissa bolag väljer att inte ens försäkra importerade bilar.

2. Du ska regga bilen i Sverige, inte billigt.

3. På grund av deras försäkringsuppbyggnad så vet du inte om bilen är fusklagad vid en eventuell smäll....
Citera
2008-08-09, 15:36
Medlem
MB-Hasses avatar
Såna där C-klasser kryllar det av... man ser ju hur många som helst. Mitt råd är att leta i Sverige.
Citera
2008-08-10, 20:25
Medlem
TeEsErs avatar
Fortsätt leta. Den bilen har hål i klädseln på förarsätet och mätarställningen ska bara vara kring 10.000 mil. Det rimmar illa enligt mig.

Att byta ut sådana inredningsdetaljer lär vara gigantiskt dyrt om du köper dem från MB. Finns ju säkert begagnat. Det är riktigt trä förresten. Inte massivt men väl faner.

Försäkring är inte särskilt mycket annorlunda för en import eller icke import. Det kanske är skillnad om du är 18 och vill försäkra en toktrimmad Toyota Supra men är du kring 30 är det inga problem att försäkra en gubbmerca även om det är en import.

Registrering kostar inte heller några större summor. En registreringsbesiktning och en vanlig besiktning är vad som krävs. Sen kostar ju exportskyltarna i Tyskland ett par kronor också men det är nog totalt max 3000-4000 kr för en import idag. Allt vad handlar om moms, tull, accis och skrotningsavgift är borttaget sedan länge. Det jobbigaste brukar vara att få besiktningstid om man har otur.

Ett trevligt merca-forum där du kan få mer info hittar du här: http://www.mbsca.com/forum/index.php

/T
Citera
2008-08-10, 21:00
Medlem
NiV3Rts avatar
Alu-panelerna får du med i avantgarde-paketet. Så leta efter en sådan
Citera
2008-08-10, 21:06
Medlem
Lobengulas avatar
Vad är det som får dig att tro att det är fejk-trä? Det är förmodligen lackat trä. Kanske inte känns så ungdomligt men det är knappast fejk.
Citera
2008-08-10, 21:07
Medlem
locmans avatar
som redan nämt, leta efter avantgrade.. och lyssna inte på alla anti import tokar
Citera
2008-08-10, 23:17
Medlem
StraightShooters avatar
En riktig Merca ska ju ha träpaneler, automatlåda och dieselmotor!
Citera
2008-08-10, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locos
1. Försäkringen är alltid högre på importerade bilar, vissa bolag väljer att inte ens försäkra importerade bilar.
Det finns faktiskt undantag, min BMW 523 -98 är billigare att försäkra än motsvarande svensksåld. Ca 10% billigare (1000 kr för min del), jag har kommit fram till att det beror på att försäkringsbolaget verkar räkna importåret (2001 i mitt fall) som årsmodell.

Kanske beror på att det 2001 inte fanns någon svensksåld 523 och därför hamnar inte min bil i samma kategori som alla andra 523or i landet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in