2008-08-08, 14:37
Medlem
Kom med era egna aforismer och diskutera dem med varandra.

Här är en av mina många aforismer:

Citat:
Tankens svindel ska inte äventyra livet men å andra sidan kan realiteter och absurditeter gå hand i hand.

Diskutera gärna innehållet eller kom med positiva eller negativa kommentarer.
Citera
2008-08-08, 14:55
Medlem
Kheperas avatar
Några väldigt gamla:
"Civilisation kan beskrivas som möjligheten till avskildhet - till frihet ifrån andra människors nyckfullhet eller illvilja. Förnuftet är den egenskap med vilken vi behåller vår avskildhet. Och graden av civilisation respektive förnuft mäts i direkt proportion till det avstånd vi placerar mellan oss själva och vår omgivning."

"Att tala om kärleken är att tala om sorg, när inga människor längre kan bevärdigas den."

"Dygdig är den som inte söker sitt eget bästa, ödmjuk är den som inte är självsäker och anständig är den som inte är tillfredsställd. Således är människan ett dygdigt, ödmjukt och anständigt folk." (Skall uppfattas som en sarkasm.)

"Människan räds inget så mycket som definitioner; hon avskyr att bli fastställd och därmed begränsad till verkligheten."

"Somliga har inte förstånd till annat än att må dåligt, och då det är den enda konst de behärskar överger de den inte gärna."

"Man kan inte härleda ett vara ur ett böra." (Sundholms lag.)

"Det finns blott ett som förenar mig med andra människor: ett ömsesidigt oförstånd inför den andre."

"On the biology of corruption: all women are born as flowers and it is up to the men to deflower them."

"Om det är något jag vet om människan, är det att hon inte vill ha så mycket frihet – bara tillräckligt för att tillåtas klaga över hur ofri hon är."

"Normativt förtryck kommer alltid att existera, ty det ligger i mänsklig natur att ha goda seder."

"Man bör varken leva i nuet eller det förflutna, ty fritänkligheten är tidlös. Varför skulle väl inte vi också vara det?"
Citera
2008-08-08, 15:21
Medlem
adequates avatar
"Logik förväxlas ofta med tänkande, precis som att tro ofta förväxlas med religion."
Citera
2008-08-08, 15:27
Medlem
Människor blir mindre intelligenta i grupp,
som handen passar i handsken.
Citera
2008-08-08, 15:39
Medlem
Pseud0nyms avatar
*pekar på min signatur*

Det var Jimi Hendrix som sa det.
Citera
2008-08-08, 15:43
Medlem
Fraternits avatar
Jag vill också bidra med en tanke. *Slickar på fingret och bläddrar fram sidan i min skinninbundna lilla röda*

Ingen blir ihågkommen oförtjänt. Men att göra sig förtjänt av att bli ihågkommen, betyder inte att någon minns.

Khepera är en produktiv typ. Den här reagerade jag dock på:
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Några väldigt gamla:[indent]
"Dygdig är den som inte söker sitt eget bästa, ödmjuk är den som inte är självsäker och anständig är den som inte är tillfredsställd. Således är människan ett dygdigt, ödmjukt och anständigt folk." (Skall uppfattas som en sarkasm.)
Ödmjukhet är väl snarast ett tecken på självsäkerhet? Den osäkre tenderar snarare att bre på och överdriva sin egen förträfflighet. I övrigt var det en rolig iakttagelse.

Edit:
Det är aldrig invandrarens fel att två träter. (Vi är ju trots allt på Flashback )
Citera
2008-08-09, 14:14
Medlem
"Att framställa logiska fakta krävs tankemöda."
"Och tankemöda krävs intellektualitet."
"Ty intellektualitet är tankens hantverk."
Senast redigerad av Albaniensson 2008-08-09 kl. 14:23.
Citera
2008-08-09, 15:16
Medlem
TheGoodDoctors avatar
"Spendera aldrig av någonting vars rest inte kan hjälpa dig att återhämta dig ifrån tänkbar förlust."

Detta gäller exakt allting.
Senast redigerad av TheGoodDoctor 2008-08-09 kl. 15:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in