2008-08-08, 09:47
Medlem
paggans avatar
I morgon får jag besök och tänkte bjuda på schweizerschnitzel:
http://koppargrytan.ownit.nu/griskott/griskott63.html

När man får besöket vill man ju inte stå och panera och fixa utan umgås. Stekningen vet jag att jag bör fixa precis innan maten serveras så köttet inte blir segt av uppvärmning i ugn.

Min fråga är: Kan jag förbereda paneringen av dessa innan så att det bara är att steka på när sällskapet kommer? Alltså panera någon timme innan och lägga in i kylen?

Sen undrar jag om kantarellsås lämpar sig till detta? Tänkte servera med klyftpotatis och sallad.
Kan jag även byta ut Grevéosten mot Emmentaler?
Citera
2008-08-08, 10:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan

1. Kan jag förbereda paneringen av dessa innan så att det bara är att steka på när sällskapet kommer?

2. Sen undrar jag om kantarellsås lämpar sig till detta? Tänkte servera med klyftpotatis och sallad.

3. Kan jag även byta ut Grevéosten mot Emmentaler?
1. Ja. Men en haltimme eller så innan tillgningen så bör du placera schitzlarna i frys!! Detta resulterar i en jämnare och finare skorpa. Tänk också på att ha tillräckligt med matolja i stekpannan (ej smör!). Oljemängden skall motsvara schnitzlarnas halva tjocklek. Stek på normalvärme eller lägre tills du får en gyllene yta. I slutet av stekningen kan du om du vill lägga i en klick smör i pannan. Personligen så undviker jag det här momentet.

2. Hm, strunta i kantarellsåsen. Det är lite synd att använda den här typen av svamp. Har du ingen KJ, alt blandsvamp i frysen? Om inte så kör med en vanlig champinjonbaserad sås. Om du har svamppulver så är ju halva slaget vunnet. Det finns dessutom svampbuljong i tärningar att köpa nuförtiden.

Har du kanske övervägt att laga potatismos, resp pressad potatis i stället? Eller hemgjorda pommes?

~Paul~
Citera
2008-08-08, 10:29
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Ja. Men en haltimme eller så innan tillgningen så bör du placera schitzlarna i frys!! Detta resulterar i en jämnare och finare skorpa. Tänk också på att ha tillräckligt med matolja i stekpannan (ej smör!). Oljemängden skall motsvara schnitzlarnas halva tjocklek. Stek på normalvärme eller lägre tills du får en gyllene yta. I slutet av stekningen kan du om du vill lägga i en klick smör i pannan. Personligen så undviker jag det här momentet.

2. Hm, strunta i kantarellsåsen. Det är lite synd att använda den här typen av svamp. Har du ingen KJ, alt blandsvamp i frysen? Om inte så kör med en vanlig champinjonbaserad sås. Om du har svamppulver så är ju halva slaget vunnet. Det finns dessutom svampbuljong i tärningar att köpa nuförtiden.

Har du kanske övervägt att laga potatismos, resp pressad potatis i stället? Eller hemgjorda pommes?

~Paul~

Tack för svaret.
Hur kommer det sig att man bör steka i olja i stället för smör?
Och varför är det synd att använda just kantarellsvamp?

Ang potatisen så blev jag serverad just cordon bleu = schweizerschnitzel med klyftpotatis i Tyskland en gång och det var en minnesvärd upplevelse.
Hasselbackspotäter, kan det vara något?
Citera
2008-08-08, 10:33
Medlem
paggans avatar
Jag tror jag ändrar mig till Hasselbackspotatis. Det bör väl vara fast potatis och inte mjölig va?
Citera
2008-08-08, 10:50
Medlem
Citat:
Tack för svaret.
Hur kommer det sig att man bör steka i olja i stället för smör?
Och varför är det synd att använda just kantarellsvamp?

Ang potatisen så blev jag serverad just cordon bleu = schweizerschnitzel med klyftpotatis i Tyskland en gång och det var en minnesvärd upplevelse.
Hasselbackspotäter, kan det vara något?

Olja tål högre temperatur än smör , men om man vill ha smörsmak så går det att slå i lite smör mot slutet av stekningen. Oljan kommer förhindra att smöret bränns så lätt.
Citera
2008-08-08, 13:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag tror jag ändrar mig till Hasselbackspotatis. Det bör väl vara fast potatis och inte mjölig va?
Som Zoloth skriver. Oljan har högre sotningsgräns.

Då det gäller hasselbackpotatis. Visst du kan köra på det. Men då hänger allting på kvalitén på såsen.

Kantarellsås känns onödigt, eftersom kantareller i sig är en delikatess och inte behöver ackompanjemang.

~Paul~
Citera
2008-08-08, 14:15
Medlem
paggans avatar
Citat:

Då det gäller hasselbackpotatis. Visst du kan köra på det. Men då hänger allting på kvalitén på såsen.

Kantarellsås känns onödigt, eftersom kantareller i sig är en delikatess och inte behöver ackompanjemang.

~Paul~

Ah, då förstår jag. Tack för hjälpen!
Citera
2008-08-08, 14:35
Medlem
rullkragens avatar
Det går att panera långt i förväg!

Tjenis !

När min fru eller jag gör snitslar, så händer det ofta hon gör dem på förmiddagen med panering och allt, och lägger dem i kylens kallaste del. Dom blir helt perfekta att steka på kvällen.
Ja och det är olja som gäller, för min del föredrar jag olivolja.
Är det mindre snitslar går det också bra att köra dem i fritösen.

Svampsås passar utmärkt till! Så har du kantareller hemma ja varför inte använda dessa!
Citera
2008-08-08, 14:47
Medlem
quaertys avatar
Citat:

~Paul~
Jag minns din svamppromenad från förra året Paul, hehe.

Men de som har ett överflöd av de gula små busungarna kan nog kosta på sig lite olika användningsområden, allt blir tråkigt till slut.

Till en schweizerschnitzel håller jag nog med om att det blir onödigt, minst en fin smak för mycket.
Citera
2008-08-08, 16:50
Medlem
barkeepers avatar
Jag har fatt lov...

Citat:
Ursprungligen postat av quaerty

Men de som har ett överflöd av de gula små busungarna kan nog kosta på sig lite olika användningsområden, allt blir tråkigt till slut.

Till en schweizerschnitzel håller jag nog med om att det blir onödigt, minst en fin smak för mycket.
...att gora sas pa mina, eftersom kopekantarellerna har i norge inte direkt imponerar.
Citera
2008-08-08, 17:18
Medlem
Bengrots avatar
Schweizerschnitsel är kanoners!

Jag brukar servera skånsk potatis till mina schnitslar så slipper jag göra någon speciell sås till + att skånsk potatis är mycket gott.

Stek tärnad potatis tills potatisen blir brynt ordentligt. Tillsätt hackad gul lök strax innan potatisen verkar klar. Peppra med vitpeppar och häll på lite soja istället för salt, det blir finare färg då dessutom. Häll på ganska rikligt med grädde och låt det puttra tills grädden tjocknar och reduceras en aning.

Finns säkert något etablerat recept på skånsk potatis men det är så här jag lagar till den och jag garanterar att det funkar!

Prova att servera med små saltgurkor (har glömt vad de kallas) det är ganska piffigt!
Citera
2008-08-08, 20:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty

Haaaaha, du har bra minne!!

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in