Flashback bygger pepparkakshus!
2008-08-08, 10:21
Medlem
rullkragens avatar
Det var ju bara några pussar, men det är inte helt okay för det!

Citat:
Ursprungligen postat av Kromatoze
Det är hans ansvar, det enda du kan göra just nu är att vara glad att du nu får veta hur han beter sig när allt kommer till kritan.

Tjenis !

Ja, vist är det till största delen hans ansvar, men som god vän kan man ju säga ifrån.
I och för sig var det bara några pussar, så det är inte lika alvarligt som att ha sex.
Du skall i alla fall inte säga något till hans tjej eller andra vänner.

Ja det kan mycke väl vara som några andra sa han ville avsluta något gammalt som ni hade ihop!
Och han har kanske fortfarande känslor kvar för dig.
Citera
2008-08-08, 11:39
Medlem
Kromatozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis !

Ja, vist är det till största delen hans ansvar, men som god vän kan man ju säga ifrån.
I och för sig var det bara några pussar, så det är inte lika alvarligt som att ha sex.
Du skall i alla fall inte säga något till hans tjej eller andra vänner.

Ja det kan mycke väl vara som några andra sa han ville avsluta något gammalt som ni hade ihop!
Och han har kanske fortfarande känslor kvar för dig.

Tjenis!

Jag tycker att ALLT ansvar är hans. Det är hans liv och hans beslut, hon skulle kunna gå omkring naken och stöna porrigt och massera sina bröst, det är hans beslut vad han vill göra i sitt liv.

Det är bara HAN som kan vara otrogen i denna situationen.

edit: alltså, typ det du skrev.

edit2: Angående ansvar, ditt ansvar TS mot hans tjej är noll. Som jag skrev ovan så får han ta ansvar för sitt liv och sina beslut. Att du skulle gå in och rodda i det är bara fel. Du vet inte hans exakta uppsåt, han kanske har planer som du inte känner till, han kanske har gjort slut med henne utan att du vet något?

Det är ju synd och skam att hon blivit bedragen, men livet är hårt, se till att göra klart för han bara vad du känner i denna situationen.
Senast redigerad av Kromatoze 2008-08-08 kl. 12:27.
Citera
2008-08-08, 12:18
Medlem
kornfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorKubik
99% av ansvaret ligger hos personen med partner, i mitt tycke. Däremot anser jag att "den andra" har ett visst mått av ansvar också, rent principiellt. Det ansvar som finns kommer ur "behandla andra som du vill att de ska behandla dig". Nu är förstås killen svinet här, och han hade förstås inte helt plötsligt varit en bättre person för att du totalnekade honom, men i min åsikt hade det varit bättre att inte pussas med honom. Men, som sagt, det är marginellt. Är du singel är du ju, teoretiskt sett, fri att göra vad du vill. Förutsatt att det inte är en vän han är tillsammans med, exempelvis.

Inte för att jag är det minsta religös eller troende på något sätt men skulle (fler) folk tänka så oftare så skulle verkligen världen vara en trevligare plats att vistas på

Jag måste inte känna att jag har något ansvar om jag vore "den andra", räcker med vetskapen att det finns andra människor att strula med, helt onödigt att förstöra någon/några andras liv.
Citera
2008-08-08, 12:19
Medlem
Slothrops avatar
Rent principiellt så är det mest rättvist om vad som hände avslöjas. Hans beteende är inte okej, och risken finns att detta inte är en isolerad händelse.

Samtidigt så kommer ett avslöjande säkert ge fler negativa effekter än positiva. Det troliga är att hon tar hans sida i en eventuell konflikt (därmed blir inte han bestraffad). Gemensamma vänner hamnar i en obehaglig situation om de måste välja sida. Nä, jag tycker att du ska låta bli att berätta något. Ni verkar inte umgås regelbundet; det kanske är dags att kapa kontakten så mycket som möjligt?

Jag har en följdfråga som gnager mig. Hade det varit moraliskt annorlunda ifall det haft sex? Jag menar då från den part som inte är i ett förhållande.

(Denna tråd skulle passa i filosofidelen. Principer vs nytta. Kant gentemot Bentham.)
Citera
2008-08-08, 12:32
Medlem
red_addictions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amfksp
Inget alls sålänge man inte känner personen som blir "bedragen"

Agree
Citera
2008-08-08, 15:30
Medlem
Caties avatar
Citat:
En gång i tiden så hade vi en liten romans, men när det inte funkade så återgick vi till att vara vänner. När vi nu sågs för första gången på länge så snackade vi en massa, drack vin och hade en allmänt trevlig kväll, som vi alltid brukar ha som kompisar, ingenting konstigt. Men i slutet av kvällen så bad han mig följa med honom hem för han ville visa mig någonting. Väl hemma hos honom tog han sin gitarr och spelade en kärlekssång som han skrev till mig på den tiden då vi var kära. Jag blev glad och tackade för att jag äntligen fått höra den, varpå han kysste mig. Jag frågade om han är säker på vad han gör, jag påminde honom om flickvännen och sa till honom att han nog inte borde göra detta, för han kommer ångra sig efteråt. Han svarar bara att han vet att han har flickvän, men det struntar han i just nu och han kommer inte att ångra sig. Jag pussas lite med honom men går snart hem. När jag gick så bad han mig att inte berätta någonting.

1. ni har haft en romans men är numera vänner
2. ni ses ute och har en trevlig kväll med vin
3. du följer med honom hem för att "han vill visa dig nånting"
4. väl hemma börjar han spela en kärlekssång
5. ni kysser varandra
6. du ställer relevanta frågor och sedan pussas ni igen

jag blir lite konfunderad att i princip ingen i tråden tycker att du har gjort något fel. Men seriöst när ringer dina varningsklockor att något ska hända som kanske inte ska hända? Allvarligt talat, följer man men en kille hem "för att han ska visa något" och han börjar spela kärlekssånger. Come on...... Du borde ha pallrat dig hem redan efter punkt nummer 2, definitivt blivit misstänksam vid punkt nummer 3, och du borde ha gått hem vid punkt nummer 4.

Bryt kontakten med denne så kallade vän och du ska absolut inte hälsa på honom och hans tjej. Du har inget där att göra.
Citera
2008-08-08, 17:54
Medlem
Witticisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catie
1. ni har haft en romans men är numera vänner
2. ni ses ute och har en trevlig kväll med vin
3. du följer med honom hem för att "han vill visa dig nånting"
4. väl hemma börjar han spela en kärlekssång
5. ni kysser varandra
6. du ställer relevanta frågor och sedan pussas ni igen

jag blir lite konfunderad att i princip ingen i tråden tycker att du har gjort något fel. Men seriöst när ringer dina varningsklockor att något ska hända som kanske inte ska hända? Allvarligt talat, följer man men en kille hem "för att han ska visa något" och han börjar spela kärlekssånger. Come on...... Du borde ha pallrat dig hem redan efter punkt nummer 2, definitivt blivit misstänksam vid punkt nummer 3, och du borde ha gått hem vid punkt nummer 4.

Bryt kontakten med denne så kallade vän och du ska absolut inte hälsa på honom och hans tjej. Du har inget där att göra.

I see your point! Men han och jag har varit ganska nära vänner väldigt länge, jag har sovit över hos honom hur många gånger som helst, i samma säng, utan att det hänt någonting (när båda varit singlar alltså). Att följa med honom hem har aldrig varit en big deal, känner hans familj och hade lika väl kunnat sova i hans systers säng om det skulle vara så. Vi gick i samma klass på gymnasiet och började alltså som vänner, blev lite kära i typ tre veckor och slutade sen vara det. Vår relation har med andra ord alltid varit väldigt odramatisk och jag ansåg inte att jag hade någon anledning att vara misstänksam eller dryg nu när vi inte setts på så länge och han dessutom verkade så upp över öronen kär i sin nya flickvän. Att han tog upp gitarren och började spela är inget konstigt det heller, han är musiker, det var först när jag hörde texten som jag fattade att sången var till mig.
Citera
2008-08-08, 18:20
Medlem
No-n-sences avatar
Om man är ute för ett ONS så är det en sak.

Men om man har ett förhållande med en upptagen så accepterar man ju att den personen faktiskt är öppet otrogen med sin officiella partner, eller?
Citera
2008-08-08, 18:57
Medlem
joppes avatar
Så länge du inte har gått in i förhållandet för att förstöra det eller kränka någon, så har du inget ansvar mot den andras partner.
Citera
2008-08-08, 18:58
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Men om man har ett förhållande med en upptagen så accepterar man ju att den personen faktiskt är öppet otrogen med sin officiella partner, eller?

Ja..och??
Citera
2008-08-08, 22:06
Medlem
Caties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witticism
I see your point! Men han och jag har varit ganska nära vänner väldigt länge, jag har sovit över hos honom hur många gånger som helst, i samma säng, utan att det hänt någonting (när båda varit singlar alltså). Att följa med honom hem har aldrig varit en big deal, känner hans familj och hade lika väl kunnat sova i hans systers säng om det skulle vara så. Vi gick i samma klass på gymnasiet och började alltså som vänner, blev lite kära i typ tre veckor och slutade sen vara det. Vår relation har med andra ord alltid varit väldigt odramatisk och jag ansåg inte att jag hade någon anledning att vara misstänksam eller dryg nu när vi inte setts på så länge och han dessutom verkade så upp över öronen kär i sin nya flickvän. Att han tog upp gitarren och började spela är inget konstigt det heller, han är musiker, det var först när jag hörde texten som jag fattade att sången var till mig.

ok, då förstår jag situationen bättre.

men jag tycker nog ändå att du borde har reagerat efter första kyssen. Varför kysstes ni vidare efter det? Om det varit din pappa eller din grann-gubbe, hade du gjort likadant? Men det är ingen mening att älta det som hänt egentligen. Däremot bör du ju fundera över framtiden och er fortsatta relation. Uppenbarligen har inte han haft samma syn på er "vänskap" annars hade det här inte hänt. Låt mig gissa att det var du som gjorde slut på gymnasiet och sedan har ni fortsatt "vara vänner". Ständigt fenomen bland killar att fortsätta "vara vänner" och hoppas på nånting annat. Tro mig, detta kan pågå i åratal. Det passerar flickvänner "som de är jättekära i" men så är inte alltid fallet på riktigt. Egentligen har han kanske suttit hela den här tiden och väntat ut dig att du ska inse vilken fin kille han är. Och tom träffar en ny tjej för att han kanske tror att du ska vilja ha honom då för att du inser att du förlorar honom. men allt är bara fantasi från hans sida. (spekulerar nu bara..)

Så fortfarande tycker jag att du ska inte resa till honom och hans tjej. det blir bara en knepig situation efter det som hänt? Hur ska du kunna bli vän med hans nya tjej efter det här. Ingen bra början direkt.. så släpp den här så kallade vänskapen och gå vidare.
Citera
2008-08-09, 01:54
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Ja..och??

I princip betyder det att den vänstrande är otrogen mot sina bägge partners och att älskarinnan accepterar det?

Nog vill även den andra kvinnan helst att det skall vara monogamt, fast dem emellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in