Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-08-07, 22:58
  #1
Medlem
Witticisms avatar
Ja, som rubriken lyder; vilket ansvar har man som "den andra", alltså när man vet om att den man är med är otrogen mot sin tjej/kille?

För att illustrera med ett exempel som gnager mitt samvete: En kille, som jag känner väl och är bra kompis med, har precis skaffat ny flickvän som han påstår sig vara jättekär i. En gång i tiden så hade vi en liten romans, men när det inte funkade så återgick vi till att vara vänner. När vi nu sågs för första gången på länge så snackade vi en massa, drack vin och hade en allmänt trevlig kväll, som vi alltid brukar ha som kompisar, ingenting konstigt. Men i slutet av kvällen så bad han mig följa med honom hem för han ville visa mig någonting. Väl hemma hos honom tog han sin gitarr och spelade en kärlekssång som han skrev till mig på den tiden då vi var kära. Jag blev glad och tackade för att jag äntligen fått höra den, varpå han kysste mig. Jag frågade om han är säker på vad han gör, jag påminde honom om flickvännen och sa till honom att han nog inte borde göra detta, för han kommer ångra sig efteråt. Han svarar bara att han vet att han har flickvän, men det struntar han i just nu och han kommer inte att ångra sig. Jag pussas lite med honom men går snart hem. När jag gick så bad han mig att inte berätta någonting.

Alltså... Jag har alltid uppfattat denna killen som den snällaste, mysigaste, vänaste, ärligaste människan jag känner... Men fan va fel jag tydligen hade. Jag blir mer och mer förvånad över hans beteende ju mer jag tänker på det. Detta hände för drygt en månad sedan och vi har inte pratat sedan dess. Men jag ska komma och hälsa på honom och tjejen nu till hösten.. Ska jag låtsas som ingenting då? Borde jag skydda hans rykte åt honom bland alla våra gemensamma vänner eller...? Hur skyldig är jag till det som hände? Jag SVÄR på att jag inte flirtade med honom en enda gång, på något sätt under hela tiden utan behandlade honom som vilken tjejkompis som helst!!! Jag var jätteglad för den här tjejens skull, hon verkar vara en bra tjej. Däremot så fortsatte jag ju kyssa honom, lite i alla fall.

Så vilket ansvar har jag?
Citera
2008-08-07, 23:03
  #2
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witticism
Ja, som rubriken lyder; vilket ansvar har man som "den andra", alltså när man vet om att den man är med är otrogen mot sin tjej/kille?

För att illustrera med ett exempel som gnager mitt samvete: En kille, som jag känner väl och är bra kompis med, har precis skaffat ny flickvän som han påstår sig vara jättekär i. En gång i tiden så hade vi en liten romans, men när det inte funkade så återgick vi till att vara vänner. När vi nu sågs för första gången på länge så snackade vi en massa, drack vin och hade en allmänt trevlig kväll, som vi alltid brukar ha som kompisar, ingenting konstigt. Men i slutet av kvällen så bad han mig följa med honom hem för han ville visa mig någonting. Väl hemma hos honom tog han sin gitarr och spelade en kärlekssång som han skrev till mig på den tiden då vi var kära. Jag blev glad och tackade för att jag äntligen fått höra den, varpå han kysste mig. Jag frågade om han är säker på vad han gör, jag påminde honom om flickvännen och sa till honom att han nog inte borde göra detta, för han kommer ångra sig efteråt. Han svarar bara att han vet att han har flickvän, men det struntar han i just nu och han kommer inte att ångra sig. Jag pussas lite med honom men går snart hem. När jag gick så bad han mig att inte berätta någonting.

Alltså... Jag har alltid uppfattat denna killen som den snällaste, mysigaste, vänaste, ärligaste människan jag känner... Men fan va fel jag tydligen hade. Jag blir mer och mer förvånad över hans beteende ju mer jag tänker på det. Detta hände för drygt en månad sedan och vi har inte pratat sedan dess. Men jag ska komma och hälsa på honom och tjejen nu till hösten.. Ska jag låtsas som ingenting då? Borde jag skydda hans rykte åt honom bland alla våra gemensamma vänner eller...? Hur skyldig är jag till det som hände? Jag SVÄR på att jag inte flirtade med honom en enda gång, på något sätt under hela tiden utan behandlade honom som vilken tjejkompis som helst!!! Jag var jätteglad för den här tjejens skull, hon verkar vara en bra tjej. Däremot så fortsatte jag ju kyssa honom, lite i alla fall.

Så vilket ansvar har jag?

Han kanske behövde ett avslut? Det är inte ditt ansvar, det är hans. Hade det varit din bästa vänninna, då är det annorlunda i mina ögon men det verkar som du inte känner henne? Oavsett, det är hans sak, och det låter som han ville ha ett avslut med dig.
Citera
2008-08-07, 23:14
  #3
Medlem
DoktorKubiks avatar
99% av ansvaret ligger hos personen med partner, i mitt tycke. Däremot anser jag att "den andra" har ett visst mått av ansvar också, rent principiellt. Det ansvar som finns kommer ur "behandla andra som du vill att de ska behandla dig". Nu är förstås killen svinet här, och han hade förstås inte helt plötsligt varit en bättre person för att du totalnekade honom, men i min åsikt hade det varit bättre att inte pussas med honom. Men, som sagt, det är marginellt. Är du singel är du ju, teoretiskt sett, fri att göra vad du vill. Förutsatt att det inte är en vän han är tillsammans med, exempelvis.
Citera
2008-08-07, 23:17
  #4
Medlem
Witticisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Han kanske behövde ett avslut? Det är inte ditt ansvar, det är hans. Hade det varit din bästa vänninna, då är det annorlunda i mina ögon men det verkar som du inte känner henne? Oavsett, det är hans sak, och det låter som han ville ha ett avslut med dig.

Nej, jag har aldrig träffat hans tjej och när detta hände var jag också singel (värt att poängtera).
Citera
2008-08-07, 23:41
  #5
Medlem
Misters avatar
Eftersom du behandlade honom som vilken tjejkompis som helst, som du tydligen också brukar kyssa, så är du helt utan skuld
Citera
2008-08-08, 00:08
  #6
Medlem
Helt OT här:

pewpew: som första svar i tråden, är det nödvändigt att citera hela inlägget?

Sluta missbruka citatfunktionen folk :P
Citera
2008-08-08, 00:10
  #7
Medlem
Inget alls sålänge man inte känner personen som blir "bedragen"
Citera
2008-08-08, 07:39
  #8
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pr0nandy
Helt OT här:

pewpew: som första svar i tråden, är det nödvändigt att citera hela inlägget?

Sluta missbruka citatfunktionen folk :P

Är du forum polis?
Citera
2008-08-08, 07:55
  #9
Medlem
Witticisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister
Eftersom du behandlade honom som vilken tjejkompis som helst, som du tydligen också brukar kyssa, så är du helt utan skuld

Jao... Brukar kyssa tjejkompisar också, men det hör inte hit. Fram tills han tog fram gitarren så anade jag inget annat än att vi bara var kompisar precis som vanligt och blev ganska överraskad när han kysste mig. Brukar inte hångla med tjejkompisar heller om inte deras pojkvänner vet om och godkänner det.
Citera
2008-08-08, 09:08
  #10
Medlem
Charmas avatar
Förut var jag inne på linjen att det är 100% ansvar för personen som är i relationen och 0% för den som är "älskarinna/älskaren". Nu har jag ändrat mig till att det är 100% ansvar för den i relationen och kanske 30-40% för den andre. (tja nu vart det ju mer än 100% totalt men... )

Det finns helt enkelt ingen anledning att beblanda sig med upptagna personer. Jag har varit förälskad i och gått över gränsen ett antal gånger med en kille som hade sambo och dessutom barn (många år sen, skyller lite på att jag var ung och dum). Försvarade mitt lite dåliga samvete med att jag visste att inte heller hans tjej hade rent mjöl i påsen när det gällde otrohet.

Men så här i efterhand så kan jag se att jag helt borde låtit bli honom, inte minst för min egen skull. Skulle jag idag rent bli kär i någon upptagen person (och han verkade intresserad tillbaka), så hoppas jag verkligen att jag skulle ha viljestyrka att stå emot att något hände, och att be honom återkomma då han rett upp situationen med sin flickvän och var singel igen.

Edit: För att svara på frågan, så i ditt konkreta fall tycker jag du skulle satt stopp redan när han bjöd hem dig. Okej att ni går ut och tar ett glas vin ihop, men att sen gå hem tillsammans i onyktert tillstånd tycker jag är att leka med elden. Uppenbarligen var det inte ens så att hans relation var dålig/på upphällningen, utan han var bara ute efter lite extra spänning/mys.
__________________
Senast redigerad av Charma 2008-08-08 kl. 09:13.
Citera
2008-08-08, 09:29
  #11
Medlem
mr.pungs avatar
Jag tycker inte du kan hållas direkt ansvarig i detta då du inte direkt verkat inbjudande och flirtande. Dessutom så har du ju ingen relation till hans tjej.
Det verkar ju inte heller som han direkt var ute efter att få dig i säng.. det är klart att det inte är okej att göra som han gör när man har en flickvän men i och med att ni delar en historia får jag känslan av att han bara vill ha ett avslut som någon tidigare nämnde för dig, och i och med att han fick spela sin låt och ni fick dela några kyssar borde han säkert ha fått det. Det känns i mina ögon därför lite onödigt att dra det hela längre.
Citera
2008-08-08, 09:37
  #12
Medlem
Kromatozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witticism
Nej, jag har aldrig träffat hans tjej och när detta hände var jag också singel (värt att poängtera).

Det är hans ansvar, det enda du kan göra just nu är att vara glad att du nu får veta hur han beter sig när allt kommer till kritan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback