2008-08-07, 20:42
Medlem
Hej!
Jag tar det hela från början.

Jag får i uppgift av familjen att säkerhetskopiera en massa bilder vi har på "familjedatorn".
Självklart finns där inga program jag använder när jag bränner ut saker och ting, så jag laddar ned ett i .iso-format, sedan laddar jag även hem daemon tools för att kunna köra .iso-filen.

När man installerar daemontools så måste man reboota datorn innan installationen är klar.
Det är här problemet kommer in - när jag startar om datorn så kommer jag bara till den svarta rutan där man kan välja att starta datorn i felsäkert läge, senast fungerande konf. osv.

Testar att starta normalt, vilket inte fungerar - kommer till drivrutinsladdningen(?) dvs. windows-skärmen med den gröna laddningsbaren.

Laddar 3 gånger ungefär, sedan startar datorn om sig och jag kommer tillbaka på felsäkertläge-skärmen.

Testar senast fungerande konf. och även felsäkert läge, inget fungerar - samma sak varje gång.

Tänker att någonting gått snett vid installationen och någon windowsfil har knasat till det.
Tänker att man kan reparera med en XP-skiva, men det kunde jag tydligen inte. Finns bara en återställningskonsoll(?).

Jaja, tänker jag. Kopplar ur hårddisken ur vår gamla HP (Nej, finns inga skivor till den) och kopplar in den i min egna burk.
Här är jag nu, med inkopplad hårddisk.

Problemet är det att i den här datorn och diskhanteraren så hittar jag hårddisken med partitioner, se bild:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/fcrec.JPG

Problemet är det att när jag klickar på F-partitionen så säger datorn att den inte är formaterad!
Även min diskhanterare säger detsamma:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-100procent.JPG

Jag har nu ingen aning om hur jag skall göra för att få ut bilderna från hårddisken.
Den kan inte ha blivit formaterad när jag satte i windowsskivan och, efter att jag konstaterat att den inte gick att reparera, stängt av den på knappen?
Det låter väldigt konstigt i mina öron iaf.

Måste få ut bilderna, det är bilder på min syster från 2-5 års ålder som ligger där, inte säkerhetskopierade!

All hjälp uppskattas!
Tack på förhand
ok3r
Citera
2008-08-07, 20:46
Medlem
kanulas avatar
Då får du rädda innehållet med hjälp av ett räddningsprogram. Själv brukar jag köra med OnTrack när det strular.
Citera
2008-08-07, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Då får du rädda innehållet med hjälp av ett räddningsprogram. Själv brukar jag köra med OnTrack när det strular.

Jo, har tänkt på det jag med!
Tack för tipset på program!

Enda jag hittar om det programmet är
" http://www.ontrackdatarecovery.com/f...very-software/ "
Vad skall jag använda för någonting? :S

Inga andra tankar på hur jag skulle kunna lösa det? Menar, jag borde väl kunna ta mig in på hårddisken utan att behöva använda ett speciellt program? :S
Senast redigerad av ok3r 2008-08-07 kl. 20:52.
Citera
2008-08-07, 20:56
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ok3r
Jo, har tänkt på det jag med!
Tack för tipset på program!

Enda jag hittar om det programmet är
" http://www.ontrackdatarecovery.com/f...very-software/ "
Vad skall jag använda för någonting? :S

Inga andra tankar på hur jag skulle kunna lösa det? Menar, jag borde väl kunna ta mig in på hårddisken utan att behöva använda ett speciellt program? :S

Javisst ja. Det var bolaget som hette OnTrack, inte programmet. EasyRecovery Professional kör jag med. Dock får du hämta det på något mindre legalt sätt om du inte vill betala för det. Hur du gör det får du räkna ut själv.
Citera
2008-08-10, 14:02
Medlem
Tack så mycket! Det fungerade finemang!
Alla bilder räddade

Jag har nu stött på ett nytt problem, jag vill formatera om disken de låg på, men det vill inte disken.
Jag har testat att formatera via två olika windows XP-skivor och har nu flyttat disken till min dator igen för att försöka formatera den här.
Ingenting fungerar!
Varje gång så stannar formateringen på 63%.

Någon som har en aning om vad felet kan vara? :/
Citera
2008-08-10, 20:47
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ok3r
Tack så mycket! Det fungerade finemang!
Alla bilder räddade

Jag har nu stött på ett nytt problem, jag vill formatera om disken de låg på, men det vill inte disken.
Jag har testat att formatera via två olika windows XP-skivor och har nu flyttat disken till min dator igen för att försöka formatera den här.
Ingenting fungerar!
Varje gång så stannar formateringen på 63%.

Någon som har en aning om vad felet kan vara? :/

Kraschad disk. Byt ut den!
Citera
2008-08-10, 23:31
Medlem
Precis, köp ny disk och lär dig ta backup på viktiga bilder och annan data.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in