2008-08-07, 20:42
Medlem
Hej!
Jag tar det hela frn brjan.

Jag fr i uppgift av familjen att skerhetskopiera en massa bilder vi har p "familjedatorn".
Sjlvklart finns dr inga program jag anvnder nr jag brnner ut saker och ting, s jag laddar ned ett i .iso-format, sedan laddar jag ven hem daemon tools fr att kunna kra .iso-filen.

Nr man installerar daemontools s mste man reboota datorn innan installationen r klar.
Det r hr problemet kommer in - nr jag startar om datorn s kommer jag bara till den svarta rutan dr man kan vlja att starta datorn i felskert lge, senast fungerande konf. osv.

Testar att starta normalt, vilket inte fungerar - kommer till drivrutinsladdningen(?) dvs. windows-skrmen med den grna laddningsbaren.

Laddar 3 gnger ungefr, sedan startar datorn om sig och jag kommer tillbaka p felskertlge-skrmen.

Testar senast fungerande konf. och ven felskert lge, inget fungerar - samma sak varje gng.

Tnker att ngonting gtt snett vid installationen och ngon windowsfil har knasat till det.
Tnker att man kan reparera med en XP-skiva, men det kunde jag tydligen inte. Finns bara en terstllningskonsoll(?).

Jaja, tnker jag. Kopplar ur hrddisken ur vr gamla HP (Nej, finns inga skivor till den) och kopplar in den i min egna burk.
Hr r jag nu, med inkopplad hrddisk.

Problemet r det att i den hr datorn och diskhanteraren s hittar jag hrddisken med partitioner, se bild:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/fcrec.JPG

Problemet r det att nr jag klickar p F-partitionen s sger datorn att den inte r formaterad!
ven min diskhanterare sger detsamma:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-100procent.JPG

Jag har nu ingen aning om hur jag skall gra fr att f ut bilderna frn hrddisken.
Den kan inte ha blivit formaterad nr jag satte i windowsskivan och, efter att jag konstaterat att den inte gick att reparera, stngt av den p knappen?
Det lter vldigt konstigt i mina ron iaf.

Mste f ut bilderna, det r bilder p min syster frn 2-5 rs lder som ligger dr, inte skerhetskopierade!

All hjlp uppskattas!
Tack p frhand
ok3r
Citera
2008-08-07, 20:46
Medlem
kanulas avatar
D fr du rdda innehllet med hjlp av ett rddningsprogram. Sjlv brukar jag kra med OnTrack nr det strular.
Citera
2008-08-07, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
D fr du rdda innehllet med hjlp av ett rddningsprogram. Sjlv brukar jag kra med OnTrack nr det strular.

Jo, har tnkt p det jag med!
Tack fr tipset p program!

Enda jag hittar om det programmet r
" http://www.ontrackdatarecovery.com/f...very-software/ "
Vad skall jag anvnda fr ngonting? :S

Inga andra tankar p hur jag skulle kunna lsa det? Menar, jag borde vl kunna ta mig in p hrddisken utan att behva anvnda ett speciellt program? :S
Senast redigerad av ok3r 2008-08-07 kl. 20:52.
Citera
2008-08-07, 20:56
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ok3r
Jo, har tnkt p det jag med!
Tack fr tipset p program!

Enda jag hittar om det programmet r
" http://www.ontrackdatarecovery.com/f...very-software/ "
Vad skall jag anvnda fr ngonting? :S

Inga andra tankar p hur jag skulle kunna lsa det? Menar, jag borde vl kunna ta mig in p hrddisken utan att behva anvnda ett speciellt program? :S

Javisst ja. Det var bolaget som hette OnTrack, inte programmet. EasyRecovery Professional kr jag med. Dock fr du hmta det p ngot mindre legalt stt om du inte vill betala fr det. Hur du gr det fr du rkna ut sjlv.
Citera
2008-08-10, 14:02
Medlem
Tack s mycket! Det fungerade finemang!
Alla bilder rddade

Jag har nu sttt p ett nytt problem, jag vill formatera om disken de lg p, men det vill inte disken.
Jag har testat att formatera via tv olika windows XP-skivor och har nu flyttat disken till min dator igen fr att frska formatera den hr.
Ingenting fungerar!
Varje gng s stannar formateringen p 63%.

Ngon som har en aning om vad felet kan vara? :/
Citera
2008-08-10, 20:47
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ok3r
Tack s mycket! Det fungerade finemang!
Alla bilder rddade

Jag har nu sttt p ett nytt problem, jag vill formatera om disken de lg p, men det vill inte disken.
Jag har testat att formatera via tv olika windows XP-skivor och har nu flyttat disken till min dator igen fr att frska formatera den hr.
Ingenting fungerar!
Varje gng s stannar formateringen p 63%.

Ngon som har en aning om vad felet kan vara? :/

Kraschad disk. Byt ut den!
Citera
2008-08-10, 23:31
Medlem
Precis, kp ny disk och lr dig ta backup p viktiga bilder och annan data.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in