2010-01-29, 19:38
Medlem
vidrigjattes avatar
Det finns ingenting som säger att vi borde behandla djuren på något visst sätt. Jag har försökt många gånger att hitta något resonemang som håller så att man kan implementera total utilitarism, men det finns ju liksom ingenting. Jag hoppas dock att människan vänder på sig i framtiden, för det är helt och hållet upp till trenden. Säger man att det är okej att äta kött säger man också att det är okej att inte se lidande som det viktigaste. Det är okej att sparka på andra kännande varelser. Det blir motsägelsefullt eftersom det enda man vill minimera i livet är lidande. Om lidande inte är det viktigaste för djuren, vad säger att det ska vara det viktigaste för människan? Då säger man att lidande INTE är det viktigaste, man accepterar alltså i den logiska hierarkin att lidande inte är det viktigaste, bör man då inte i konsekvensens namn acceptera att det inte är det viktigaste för människor? Det finns väl inget som skiljer sig oss emellan ur ett humanistiskt perspektiv? Vi är ju självmedvetna som gör att vi lider mer antagligen, men att dagens grisar inte lider är liksom absurt.. Sen faktumet att man kan börja slakta vissa handikappade för att de är jobbiga för staten måste man väl ta med..

Ska man acceptera att lidande är det som måste minimeras och att det är det som är det viktigaste att ta hänsyn till, då måste man i konsekvensens namn anta det för djur också, ÄVEN om man säger att det bara är människors lidande som spelar någon roll? Vad säger ni? Man kan ju dock säga att det bara är MÄNNISKOR som spelar någon roll.. Ja jag vet inte, hatar skiten. I framtiden kommer dock alla att vara vegetarianer, det är jag övertygad om.
Citera
2010-01-30, 15:32
Medlem
dödsknivens avatar
Jag vill säga att det egentligen inte finns några som helst argument vare sig för eller mot att människan äter kött. Vi kan, så enkelt är det. Däremot, och det är ju en viktig aspekt, så har vi ju etik att ta hänsyn till. Personligen tycker jag att djurindustrin är fel, jag är övertygad om att djur mår dåligt av en sådan behandling de utsätts för där, men det har absolut ingenting med köttätandets vara eller icke-vara att göra. Men etik är ju inget argument i sig då det är helt och hållet individuellt.

Och som nån annan nämnde... Jag har lite uppfattningen om att människarten har fått en aning hybris och inte riktigt inser vår sårbarhet, det är ofta det första steget till ödesdigra följder. Den sista ätande varelsen kommer knappast att vara en människa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in