2010-01-29, 19:38
Det finns ingenting som säger att vi borde behandla djuren på något visst sätt. Jag har försökt många gånger att hitta något resonemang som håller så att man kan implementera total utilitarism, men det finns ju liksom ingenting. Jag hoppas dock att människan vänder på sig i framtiden, för det är helt och hållet upp till trenden. Säger man att det är okej att äta kött säger man också att det är okej att inte se lidande som det viktigaste. Det är okej att sparka på andra kännande varelser. Det blir motsägelsefullt eftersom det enda man vill minimera i livet är lidande. Om lidande inte är det viktigaste för djuren, vad säger att det ska vara det viktigaste för människan? Då säger man att lidande INTE är det viktigaste, man accepterar alltså i den logiska hierarkin att lidande inte är det viktigaste, bör man då inte i konsekvensens namn acceptera att det inte är det viktigaste för människor? Det finns väl inget som skiljer sig oss emellan ur ett humanistiskt perspektiv? Vi är ju självmedvetna som gör att vi lider mer antagligen, men att dagens grisar inte lider är liksom absurt.. Sen faktumet att man kan börja slakta vissa handikappade för att de är jobbiga för staten måste man väl ta med..
Ska man acceptera att lidande är det som måste minimeras och att det är det som är det viktigaste att ta hänsyn till, då måste man i konsekvensens namn anta det för djur också, ÄVEN om man säger att det bara är människors lidande som spelar någon roll? Vad säger ni? Man kan ju dock säga att det bara är MÄNNISKOR som spelar någon roll.. Ja jag vet inte, hatar skiten. I framtiden kommer dock alla att vara vegetarianer, det är jag övertygad om.
Ska man acceptera att lidande är det som måste minimeras och att det är det som är det viktigaste att ta hänsyn till, då måste man i konsekvensens namn anta det för djur också, ÄVEN om man säger att det bara är människors lidande som spelar någon roll? Vad säger ni? Man kan ju dock säga att det bara är MÄNNISKOR som spelar någon roll.. Ja jag vet inte, hatar skiten. I framtiden kommer dock alla att vara vegetarianer, det är jag övertygad om.