• 1
  • 2
2008-08-07, 16:44
Medlem
Hej,

Ska köpa en relativt enkel första digitalkamera till lillebrorsan som är 14 år.

Kollat lite på Canon Powershot A580 som har bra omdömen. Men den saknar bildstabilisator till skillnad mot A590. Hur stor skillnad gör detta i vardagligt bruk för en 14-årig kille?

Även kollat på Samsung Digimax S85 som har fått riktigt bra omdömen. Den har bildstabilisator osv. Om man jämför den med ovanstående. Vilken tror ni är bäst?
Senast redigerad av DIFference 2008-08-07 kl. 16:47.
Citera
2008-08-07, 16:51
Medlem
kalle112ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIFference
Hej,

Ska köpa en relativt enkel första digitalkamera till lillebrorsan som är 14 år.

Kollat lite på Canon Powershot A580 som har bra omdömen. Men den saknar bildstabilisator till skillnad mot A590. Hur stor skillnad gör detta i vardagligt bruk för en 14-årig kille?

Även kollat på Samsung Digimax S85 som har fått riktigt bra omdömen. Den har bildstabilisator osv. Om man jämför den med ovanstående. Vilken tror ni är bäst?

är han intresserad av fotografering? om inte så bör det väl inte göra nån större skillnad kanske...
Citera
2008-08-07, 17:02
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle112anka
är han intresserad av fotografering? om inte så bör det väl inte göra nån större skillnad kanske...
Det kan mycket väl vara precis tvärtom eftersom ickefotografer sällan har en aning om att lång slutartid ger oskarpa bilder. Dessutom förstår de oftast inte att man verkligen måste anstränga sig för att hålla kameran stadigt, och då kan bildstabilisering hjälpa en smula.

Tillägg: Eftersom tråden handlar om specifika kameror så flyttar jag den till köpråd.
Citera
2008-08-07, 17:22
Medlem
Han gillar att fota med sin mobil men kan inget teknisk. Vill väl lära sig mer och vill kunna ta bättre bilder än mobilen.

Misstänker att han inte kommer fota speciellt mycket i svagt ljus och det är väl mest i det bildstabilisatorn gör en del skillnad. Det han kommer fota i dåligt ljus är väl inomhusbilder på folk och då lär han använda blixten. Så jag är tveksam till att bildstabilisator gör så stor skillnad för honom.
Senast redigerad av DIFference 2008-08-07 kl. 17:26.
Citera
2008-08-07, 17:45
Medlem
erty2s avatar
Jag tror nog degt är rätt så värdelöst med bildstabilisator på en kompaktkamera. En kompakt väger såpass lite att du lätt kan stabilisera den med din kropp om du ska fota med lite längre slutartider.
Citera
2008-08-07, 18:54
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erty2
Jag tror nog degt är rätt så värdelöst med bildstabilisator på en kompaktkamera. En kompakt väger såpass lite att du lätt kan stabilisera den med din kropp om du ska fota med lite längre slutartider.

Eller tvärtom. I just kompakter, som ju ofta klarar att zooma en hel del, kan stabilisatorn verkligen göra nytta.

Jag själv har en Nikon S510 och skulle inte vilja vara utan stabilisatorn i den.
Citera
2008-08-07, 19:13
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erty2
Det resonemanget är helt galet. Det är den mindre massan som gör kameran svår att hålla still. En tung kamera har större tröghet och ger därmed ofta bättre skärpa, förutsatt att man inte behöver ta i så att man skakar.
Citera
2008-08-07, 21:30
Medlem
><((((°>s avatar
ok vad tror ni om det här, stabiliserad glugg och stabiliserad sensor.. blir det ännu mer stabiliserad då eller tar dom ut varandra?
Citera
2008-08-07, 21:42
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
ok vad tror ni om det här, stabiliserad glugg och stabiliserad sensor.. blir det ännu mer stabiliserad då eller tar dom ut varandra?
Det sistnämnda.
Citera
2008-08-07, 22:15
Medlem
A580 får iaf högre betyg än många dyrare (med bildstabilisator/antiskak) runtom på nätet så den kan inte vara ett ådligt köp. Enda nackdelen är att den är något tjock. Men desto skönare att hålla i. Tycker de små, platta, tunna, fyrkantiga kamerorna är osköna att fota med. Man måste typ hålla de med fingertopparna enbart för att kunna trycka på avtryckaren utan att vrida på helakameran när man trycker.
Citera
2008-08-08, 00:03
Medlem
punks avatar
Citat:
Stabilisering
Kan ibland göra underverk för bilderna. Det är fullt möjligt att ta bilder på längsta tele ner till 1/25 sek på fri hand, och kanske ännu längre tider om du är stadigare på handen än jag. Men för att fota rörliga föremål spelar det mindre roll, då bör man använda blixten för att frysa motiven istället.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A590IS <-- Finns testbilder också.
Citera
2008-08-08, 00:19
Medlem
Puggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Det resonemanget är helt galet. Det är den mindre massan som gör kameran svår att hålla still. En tung kamera har större tröghet och ger därmed ofta bättre skärpa, förutsatt att man inte behöver ta i så att man skakar.

Instämmer helt. Betydligt enklare att ta skarpare bilder med system än med kompaktkameror p.g.a storlek och tyngd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in