• 1
  • 2
2008-08-07, 08:51
Medlem
Debukris avatar
Jag r mitt inne i en period d jag lser Ayn Rand fr andra gngen. Den frsta gngen jag lste henne fick jag bara avsmak och blev illamende. Jag sg henne som filosofiskt plump, p det specifikt amerikanska sttet, och tappade drfr lusten direkt efter Atlas Shrugged. Boken lmnade en bitter eftersmak och hennes filosofiska bygge kndes bara som en enda ndens lag, ungefr som jag hade uppfattat Kant tidigare. Jag har alltid lst Kant och tnkt att han brjar med att hvda en sanning som han ser som axiomatisk trots att den inte r det, och drefter bygger han upp fantastiska "majesttiska byggen" som bevisar hans redan p frhand erknda sanning. Det var ungefr p detta stt som jag sg Rand, och ingenting blev bttre av hennes snudd p irriterande sprkbruk och enligt min smak och smaka alltfr lngt gngna generaliseringar. Det absolut vrsta med henne var dock moralismen. Jag tl den inte. Den fungerar inte alls fr mig. Men kanske kan jag tnka om i detta avseende ocks.

Tanken r i vilket fall som helst att ni duktiga randianer och vnner av Rand skall f frklara saker och ting fr mig i denna trd. Det frsta ni kan f frklara r objektivismen och dess i frhllande till den moderna fysiken (inte bara kvantfysik, som ngon hade skrivit i en tidigare trd hr och p liberaldebatt) kontradiktoriska uttalanden.

Hon hvdar t.ex. att det existerar en objektiv verklighet, och att den existerar oberoende av betraktaren, varvid "objektivismen" fds. Men stmmer detta verkligen? r det i sjlva verket inte s att ett system frndras nr ett externt system (t.ex. vi mnniskor) betraktar det? Hur gr det ihop med objektivismens teori om den objektiva verkligheten?
Citera
2008-08-07, 09:52
Medlem
csaars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Debukri
Jag r mitt inne i en period d jag lser Ayn Rand fr andra gngen. Den frsta gngen jag lste henne fick jag bara avsmak och blev illamende. Jag sg henne som filosofiskt plump, p det specifikt amerikanska sttet, och tappade drfr lusten direkt efter Atlas Shrugged. Boken lmnade en bitter eftersmak och hennes filosofiska bygge kndes bara som en enda ndens lag, ungefr som jag hade uppfattat Kant tidigare. Jag har alltid lst Kant och tnkt att han brjar med att hvda en sanning som han ser som axiomatisk trots att den inte r det, och drefter bygger han upp fantastiska "majesttiska byggen" som bevisar hans redan p frhand erknda sanning. Det var ungefr p detta stt som jag sg Rand, och ingenting blev bttre av hennes snudd p irriterande sprkbruk och enligt min smak och smaka alltfr lngt gngna generaliseringar. Det absolut vrsta med henne var dock moralismen. Jag tl den inte. Den fungerar inte alls fr mig. Men kanske kan jag tnka om i detta avseende ocks.

Tanken r i vilket fall som helst att ni duktiga randianer och vnner av Rand skall f frklara saker och ting fr mig i denna trd. Det frsta ni kan f frklara r objektivismen och dess i frhllande till den moderna fysiken (inte bara kvantfysik, som ngon hade skrivit i en tidigare trd hr och p liberaldebatt) kontradiktoriska uttalanden.

Hon hvdar t.ex. att det existerar en objektiv verklighet, och att den existerar oberoende av betraktaren, varvid "objektivismen" fds. Men stmmer detta verkligen? r det i sjlva verket inte s att ett system frndras nr ett externt system (t.ex. vi mnniskor) betraktar det? Hur gr det ihop med objektivismens teori om den objektiva verkligheten?

Enligt min uppfattning, ja min och min... jag delar den uppfattningen att vi alltid kommer att befinna oss i "Platons grotta" i vilken verkligheten r ett skuggspel mot dess grottvgg i skenet av den filosofiska eld vi tnt. Vr tolkning av verkligenheten kommer att bli bttre och bttre, mer och mer korrekt. Vi kommer aldrig att veta om vi ntt/nr fram till den. Sanningen fr oss vanliga ddliga r en lgn som hller d den granskas i smmarna.
Men, Jag anser att hennes resonemang r ovidkommande svida hon inte dessutom har en plan fr hur ngon kan ta sig upp fr alla lager av subjektivism, peka och sga:
"Dr! ser ni! Den objektiva sanningen!"

har hon en sdan plan?
Citera
2008-08-07, 11:08
Medlem
csaars avatar
Jag fick lite dligt samvete nu, fr jag har faktiskt inte lst hennes verk och borde inte vara den som frsta svarar. men hennes resonemang verkar vlbekant i din sammanfattning.
Jag mste nd pongtera, eftersom min profet heter Robert H. Kane, att ven om en objekiv sanning om den fysiska verkligheten verkar svr att n, finns det andra typer av objektivitet som inte behver vara oppnliga, jag tnker p moral, ect.
Citera
2008-08-07, 11:20
Medlem
Debukris avatar
Jod, hon har en sdan plan. Hon menar att det r det som frnuftet kan stadkomma. Ett genomgende tema i hennes verk. Jag tror absolut att man kan se objektivitet som en riktning, mot vilken man kan styra sitt stt att frhlla sig till verkligheten. Men ett uppneligt ml fr mnniskan?
Citera
2008-08-07, 13:02
Medlem
Pseud0nyms avatar
Jag knner ocks avsmak mot objektivismen. Den r en slags pseudofilosofi, en frkldd politisk ideologi, som i frlngningen oundvikligen leder till socialdarwinistism om den bejakas av ett samhlles maktfaktorer.

Det hon r bra p r att ingjuta sjlvfrtroende i oskra, mobbade tonringar vilket antagligen r anledningen till hennes relativa popularitet.
Citera
2008-08-07, 14:04
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Det gr inte ihop. Objektivismen tar (givet namnet fga ovntat) avstnd frn subjektivismen. Det r inte s att ngot frndras bara genom att det upplevs. Dremot kan det vara s att saker och ting pverkas av ljus respektive mrker. Det r ju vad som tangeras hr: idn om att en partikel frndras drfr att vi tittar p den. Att den frndras beror p att vi - fr att kunna se den - bombarderar den med fotoner.

Dock r jag inte ngon vetenskapsman, s gllande mer fackvetenskapliga frgor lr mitt svar bara kunna bli "jag vet inte".
Citera
2008-08-07, 14:08
Medlem
Debukris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseud0nym
Det hon r bra p r att ingjuta sjlvfrtroende i oskra, mobbade tonringar vilket antagligen r anledningen till hennes relativa popularitet.

Det dr lter ju snarare som AFA, eller till och med Marx.
Citera
2008-08-07, 14:09
Medlem
Debukris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Det gr inte ihop. Objektivismen tar (givet namnet fga ovntat) avstnd frn subjektivismen. Det r inte s att ngot frndras bara genom att det upplevs. Dremot kan det vara s att saker och ting pverkas av ljus respektive mrker. Det r ju vad som tangeras hr: idn om att en partikel frndras drfr att vi tittar p den. Att den frndras beror p att vi - fr att kunna se den - bombarderar den med fotoner.

Dock r jag inte ngon vetenskapsman, s gllande mer fackvetenskapliga frgor lr mitt svar bara kunna bli "jag vet inte".

Nja. Det handlar inte om fotonerna riktigt, och inte heller om att vi skall kunna se den. r du insatt alls i kvantfysik? Menar ingenting illa nu (ven om det skerligen kan uppfattas s), utan undrar mest. Annars kan jag frklara lite s fr du ta stllning.
Citera
2008-08-07, 14:23
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Nja. Det handlar inte om fotonerna riktigt, och inte heller om att vi skall kunna se den. r du insatt alls i kvantfysik? Menar ingenting illa nu (ven om det skerligen kan uppfattas s), utan undrar mest. Annars kan jag frklara lite s fr du ta stllning.

Kr p, jag r ingen stor fysiker och vill grna veta
Citera
2008-08-07, 14:28
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
r du insatt alls i kvantfysik? Menar ingenting illa nu (ven om det skerligen kan uppfattas s), utan undrar mest. Annars kan jag frklara lite s fr du ta stllning.
Bara ytligt. Jag r ingen fysiker.
Citera
2008-08-07, 15:11
Medlem
Citat:
Jod, hon har en sdan plan. Hon menar att det r det som frnuftet kan stadkomma. Ett genomgende tema i hennes verk. Jag tror absolut att man kan se objektivitet som en riktning, mot vilken man kan styra sitt stt att frhlla sig till verkligheten. Men ett uppneligt ml fr mnniskan?
Tnker hon sig d att alla mnniskor upplever saker likadant,
att intersubjektiviteten r konstant och likadan fr alla verallt?

Fenomenologiskt finns det en verklighet,
utan vilken det inte finns ngot att uppleva
eller att tnka med verhuvudtaget,
det finns inga subjekt utan objekt.
Men det betyder att verkligheten, det reellla, ontic,
inte r "oberoende" av det relativa, subjektiva, ontologiska.
Eller nja, det beror vl p om man r
existentialist eller transcendentalist...
Citera
2008-08-07, 15:38
Medlem
discardeds avatar
Citat:

Att mnniskan ndrar ett kvanmekaniskt system genom "observation" r sant ja. Men ordet observation r jvligt dligt. Fr nr fysiker talar om "att observera" menar de egentligen "att interagera med". Att utfallet ndras om vi skjuter fotoner p partikeln vi gr experiment (dvs "observerar") p r vl rtt sjlvklart? Det finns mycket mysko i kvantfysiken, men mnniskan r inte skild frn en sten i ngot som helst avseende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in