2008-08-07, 08:51
Jag r mitt inne i en period d jag lser Ayn Rand fr andra gngen. Den frsta gngen jag lste henne fick jag bara avsmak och blev illamende. Jag sg henne som filosofiskt plump, p det specifikt amerikanska sttet, och tappade drfr lusten direkt efter Atlas Shrugged. Boken lmnade en bitter eftersmak och hennes filosofiska bygge kndes bara som en enda ndens lag, ungefr som jag hade uppfattat Kant tidigare. Jag har alltid lst Kant och tnkt att han brjar med att hvda en sanning som han ser som axiomatisk trots att den inte r det, och drefter bygger han upp fantastiska "majesttiska byggen" som bevisar hans redan p frhand erknda sanning. Det var ungefr p detta stt som jag sg Rand, och ingenting blev bttre av hennes snudd p irriterande sprkbruk och enligt min smak och smaka alltfr lngt gngna generaliseringar. Det absolut vrsta med henne var dock moralismen. Jag tl den inte. Den fungerar inte alls fr mig. Men kanske kan jag tnka om i detta avseende ocks.
Tanken r i vilket fall som helst att ni duktiga randianer och vnner av Rand skall f frklara saker och ting fr mig i denna trd. Det frsta ni kan f frklara r objektivismen och dess i frhllande till den moderna fysiken (inte bara kvantfysik, som ngon hade skrivit i en tidigare trd hr och p liberaldebatt) kontradiktoriska uttalanden.
Hon hvdar t.ex. att det existerar en objektiv verklighet, och att den existerar oberoende av betraktaren, varvid "objektivismen" fds. Men stmmer detta verkligen? r det i sjlva verket inte s att ett system frndras nr ett externt system (t.ex. vi mnniskor) betraktar det? Hur gr det ihop med objektivismens teori om den objektiva verkligheten?
Tanken r i vilket fall som helst att ni duktiga randianer och vnner av Rand skall f frklara saker och ting fr mig i denna trd. Det frsta ni kan f frklara r objektivismen och dess i frhllande till den moderna fysiken (inte bara kvantfysik, som ngon hade skrivit i en tidigare trd hr och p liberaldebatt) kontradiktoriska uttalanden.
Hon hvdar t.ex. att det existerar en objektiv verklighet, och att den existerar oberoende av betraktaren, varvid "objektivismen" fds. Men stmmer detta verkligen? r det i sjlva verket inte s att ett system frndras nr ett externt system (t.ex. vi mnniskor) betraktar det? Hur gr det ihop med objektivismens teori om den objektiva verkligheten?