Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-08-06, 11:06
Medlem
Nemesis1s avatar
Källan till denna uppskattning är Sveriges smittskyddsinstitut... Med andra ord är två av tre sprutnarkomaner smittade med hepatit C! Det är väldigt många och DU kan bli en av dessa om du inte skärper dig!

Jag tycker hepatit C är en sjukdom som väldigt många tycks vara ganska ignoranta till, men så borde det inte vara... Visst, HIV är värre, men HIV är väldigt sällsynt i Sverige... Orsaken till varför HIV är så ovanligt är att folk verkligen fick upp ögonen för den farliga sjukdomen genom olika kampanjer och liknande... Om Sveriges narkomaner till stor del har lyckats undvika HIV borde det inte vara omöjligt att undvika hep C också...

Men ingen bryr ju sig om hepC! Folk har ingen ordentlig koll på hur det smittar, hur vanligt det är och framförallt hur illa det är att bli infekterad!

Hepatit C kan precis som HIV leda till döen... Visst, de flesta som smittas av hep C dör inte, men det kan dra ner ens livskvalitet på en massa olika sätt... Här är en lista på saker hep C-smittade kan råka ut för:

1. Smärta i lederna
2. Smärta i sidan
3. Hud som blir gul
4. Ögonvitor som blir gula
5. Skit som blir gråvitt
6. Piss som blir brunt
7. Sämre levervärden
8. Sår, skorpor, ärr på levern
9. Behov av levertransplatation
10. Ingen alkohol - levern blir mycket mer sårbar för alkohol om du är smittad och alkoholens bieffekter och bakfylla blir värre
11. Cigaretter smakar inte lika gott längre
12. Hep C anses som en allmänfarlig sjukdom enligt smittskyddslagen, därför måste du i många situationer uppge att du är infekterad vilket kommer att leda till att många ser ner på dig och tycker att du är "sunkig" eller "smutsig" - detta kan t.ex. leda till svårigheter när det gäller relationer med det motsatta könet
13. Du måste hela tiden tänka på så att ditt blod inte hamnar i andra människors blodomlopp
14. Du bör som smittad undvika t.ex. paracetamol och allt annat som kan anstränga levern
15. Behandlingen har massor med bieffekter (illamående, feber, håret blir tunnare, sinnet blir deprimerat) och tar uppemot ett halvår, ibland nästan ett helår t.o.m.!
16. Och det är inte ens säkert att behandlingen fungerar! Har man den vanliga genotyp 1 av hepatit C är chansen ungefär 50-50, såvida man inte påbörjar den direkt efter att man smittats...
17. Och man får inte påbörja behandlingen direkt om man smittats via knarkmissbruk! Man måste vara totalt ren från både droger och alkohol i ett par år innan myndigheterna betalar den svindyra behandlingen!
18. Osv, osv, osv!

Många narkomaner kokar nålarna de delar med varann för att få bort smitta ur nålarna och visst kan det funka, men att spela rysk roulette med kroniska, plågsamma sjukdomar! Att sju av tio smittas tycker jag själv är helt galet! Många är ju dessutom unga, tycker ni inte det är otroligt sorgligt att tonåringar med hela livet framför sig som bara vill experimentera lite med droger drar på sig sjukdomar som de kommer att ha kvar långt efter att de kommit över sin experimentfas??

Vi kunde som sagt skärpa oss med HIV, är det inte dags att vi börjar ta hepatit C på allvar också??
Senast redigerad av Nemesis1 2008-08-06 kl. 11:09.
Citera
2008-08-06, 11:17
Medlem
GaiNs avatar
Jag drömde faktiskt om detta inatt. Drömde att en ur personalen här ville tala med mig och berättade att jag visade mig ha hep c enligt prover de tagit. Fy fan vilken jävla ångest jag hade i drömmen minns jag, och det höll i sig långt efter att jag vaknat.

Nej, det är sannerligen ingenting att leka med sånt där. Man bör ta det på allvar, ja.

Bra inlägg.

Må väl
GaiN
Citera
2008-08-06, 13:00
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaiN
Jag drömde faktiskt om detta inatt. Drömde att en ur personalen här ville tala med mig och berättade att jag visade mig ha hep c enligt prover de tagit. Fy fan vilken jävla ångest jag hade i drömmen minns jag, och det höll i sig långt efter att jag vaknat.

Nej, det är sannerligen ingenting att leka med sånt där. Man bör ta det på allvar, ja.

Bra inlägg.

Må väl
GaiN
Den vanliga förklaringen till att hepatit C är mer en regel än ett undantag hos sprutnarkomaner är ju att de är så desperata att de helt enkelt inte bryr sig men jag är inte riktigt säker på detta... Klart att det finns de som är väldigt desperata men i min mening är den största boven är okunnighet om sjukdomen! HIV spred ju också sig snabbt bland sprutnarkomer på 80-talet då man inte visste så mycket om sjukdomen ännu. Mot slutet av 80-talet började man ju dock dra igång en massa "AIDS Awareness"-kampanjer och nu är det väldigt ovanligt att unga narkomaner i Sverige smittas med HIV... Så gott som alla HIV-positiva knarkare hör ju till det gamla gardet som hade sin vilda ungdom under 80-talet...

Hepatit C är däremot väldigt vanligt bland unga knarkare och kunskapen om den farliga sjukdomen är ofta så liten att man inte riktigt vet om man skall skratta eller gråta... =/

Jag tycker man kan dela in de unga verktygsknarkarna i tre grupper:

1. De som vet att hepatit C är vanligt men inte att det är allvarligt, typ "äh, heppis är väl nåt som alla har, det är ju inte något att noja överr!"
2. De som vet att hepatit C är allvarligt men inte att det är vanligt, typ "äh, mina kompisar är inga lodisar, varför skulle de ha nåt sånt som hepatit C?"
3. De som varken vet att hepatit C är vanligt eller farligt, typ "är inte det den där smittan som Tommy Lee gav Pamela Anderson?"

Vad tror du själv?? Tror inte du också att allt kokande av gamla, lånade nålar och liknande saker skulle minska ordentligt om folk verkligen förstod hur vanligt och allvarligt hepatit C är??
Citera
2008-08-06, 13:30
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trine
Bra tråd du skapat denna gången Nemisis1.
Tack för komplimangen, du borde berömma mig oftare!

Jag har annars gjort en FAQ om hepatit C också, som är klistrad i Drogakuten:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=373782

Tyvärr har folk en tendens att ignorera klistrade trådar, även om tråden kan rädda folk från få åkommor som varar livet ut eller t.o.m. dö!
Citera
2008-08-06, 14:21
Medlem
Nemesis1s avatar
Här är ett exempel på hur hepatit C kan påverka en människa, en kvinna som går under namnet Helen räknar upp sina symptom:
Citat:
Ursprungligen postat av Helen
1)I feel very tired and unmotivated alot of the time, this is not the norm for me, up until a few months ago I had lots of energy, I do not enjoy sitting around but sometimes it takes all my effort to get simple things done.

2)My joints ache all the time, almost feels like I'm withdrawing from something but I'm 8 years clean so its not that.

3)I have an almost constant headache, sometimes totally debilitating other times just very annoying!

4)My concentration span is getting worse and worse and I seem to have to fight to think straight sometimes, the only way I can describe it is that i feel kind of vacant or spacy.

5)I get large itchy welts on my skin all over including under my hair.

6)I get alot of sickness and indigestion problems
Jag skall översätta hennes text åt de flashbackare som inte är så bra på engelska...

1. Den senaste tiden har hon känt sig väldigt trött och omotiverad, hon brukade vara väldigt energisk men nu kan även väldigt enkla saker vara mycket jobbiga att uträtta

2. Hennes leder gör ont, så ont att det känns som om hon har nån sorts abstinens från opioider eller bensodiazepiner, men hon har varit ren i åtta år så det är ingen abstinens - det bara känns så illa!

3. Hon har nästan hela tiden huvudvärk, då den är som värst är den nästan helt lamslående och då den är bättre så är den fortfarande väldigt irriterande

4. Hon har så svårt att koncentrera sig att det verkligen känns som om hon inte kan tänka klart

5. Hon har en massa kliende utslag överallt, även på hårbottnen

6. Hon är ofta illamående och har ordentliga problem med att få i sig mat

En orsak till att så många skiter i hepatit C är nog att symptomen oftast tar väldigt lång tid att bli allvarliga... Då du först smittas blir du kanske gul och ditt skit och piss byter färg men sen blir det bra igen och det verkar som om symptomen inte kommer tillbaka - tills de en vacker dag långt senare har återvänt, trots att du för länge sen slutat injicera droger!

Hepatit C är en väldigt förrädisk sjukdom av den orsaken, de flesta sprutnarkomaner är ju ganska destruktivt lagda så de tänker kanske inte så mycket hur de skall må om tio år... De kanske t.o.m. antar att de är döda då... Men för väldigt många är det tunga missbruket bara en destruktiv period i livet (även om det inte känns så för dem just medan de är inne i missbruket) - kul att behöva få hälsoproblem långt senare i livet bara för något man gjorde på den tiden då man var "ung och dum"!

Då du ser att dina jämnåriga kompisar har hepatit C men ändå inte lider av några symptom så skall du inte låta dig luras och tro att det är en lindrig sjukdom, de kan få fruktansvärda symptom senare i livet!

Hepatit C är ett virus som orsakar konstant inflammation av levern, i början medan din lever är ung och stark så har det inte så ofta någon riktigt allvarlig effekt på dig... Din unga lever helar alla sår tillräckligt snabbt för att du inte komma undan det mesta av lidandet som smittan orsakar... MEN, då levern helar sig blir den inte som förr, den får ärrvävnad... Då en tillräckligt stor del av levern har blivit ärrvävnad så kommer hälsoproblemen som ett paket på posten! Hos vissa som är smittade av hepatit C blir levern så ärrad att den helt slutar fungera, då måste du ha en transplatation för att ditt liv skall kunna räddas!

Hur snabbt det dröjer för levern att gå sönder varierar väldigt mycket från individ till individ och det finns även andra saker som påverkar, t.ex. hur aktivt viruset är och vilken genotyp av hepatit C det är frågan om, ifall du dricker alkohol eller intar något annat som anstränger levern...

Du kan inte veta hur hepatit C kommer att påverka just dig, men du VILL inte veta heller... Och låter du bli att utsätta för smittan slipper du veta! Så om du injicerar droger, använd alltid rena nålar och andra verktyg! Det spelar ingen roll om det just nu känns som om du bara kommer att leva i ett par år till - jag har själv haft massor med vänner som haft självdestruktiva perioder då de ansett de inte kommer att leva så länge till, men saker och ting förändras faktiskt... Och då saker och ting förändras till det bättre, då är det inte kul att en lång tid senare behöva lida för vad man gjorde medan man kände sig nere!
Citera
2008-08-06, 16:04
Medlem
666FaceBreaker*s avatar
Jag har en fråga pga. att jag är för lat för att söka.

Kan man födas med Hepatit C och hur isåfall får man det, är det ärftligt?

Ungefär hur länge tar det innan hepatiten bryter ner levern tillräckligt för att ond bråd död skall inträffa?

Ursäkta för att jag frågar men som sagt, jag är lat idag!

Peace 666
Citera
2008-08-07, 14:59
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666FaceBreaker*
Jag har en fråga pga. att jag är för lat för att söka.

Kan man födas med Hepatit C och hur isåfall får man det, är det ärftligt?

Ungefär hur länge tar det innan hepatiten bryter ner levern tillräckligt för att ond bråd död skall inträffa?

Ursäkta för att jag frågar men som sagt, jag är lat idag!

Peace 666
Hepatit C är inte ärftligt, men ibland fall kan barnet bli smittad av modern vid födseln... Detta är dock inte så vanligt, enligt Wikipedia blir 6 av 100 barn till hep C-positiva mödrar smittade då de föds...

Hur lång tid det tar för hepatit C att krossa levern:
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Recent data suggests that among untreated patients, roughly one-third progress to liver cirrhosis in less than 20 years. Another third progress to cirrhosis within 30 years. The remainder of patients appear to progress so slowly that they are unlikely to develop cirrhosis within their lifetimes.
Detta kanske inte låter så farligt, men det finns ju en hel del andra komplikationer med hepatit också, som du t.ex. ser då du läser det förra inlägget jag skrev i tråden!
Citera
2008-08-07, 15:49
Medlem
lakritspipans avatar
Bra tråd. Man borde tänka mer på om det man gör just nu kommer att kännas ok om ca 10 år och om man är beredd på att riskera hälsan, kanske för alltid, bara för att få fucka ur lite nu. Man lär med all säkerhet ångra sig om man drog på sig nåt allvarligt kroniskt skit.

Nu kör jag aldrig IV men bra att du tog upp detta. Tänk på att det finns många andra sätt att sabba sin lever och annat på också. Man behöver inte röra skabbiga sprutor för att råka illa ut eller så men bra tråd..
Citera
2008-08-08, 11:03
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritspipan
Bra tråd. Man borde tänka mer på om det man gör just nu kommer att kännas ok om ca 10 år och om man är beredd på att riskera hälsan, kanske för alltid, bara för att få fucka ur lite nu. Man lär med all säkerhet ångra sig om man drog på sig nåt allvarligt kroniskt skit.
Jepp, även om man kommer ur drogberoendet så har man ju kvar hepatitviruset... Det tar bara en delad nål för att skaffa det, för att slippa det krävs en lång och plågsam behandling med interferon, behandlingen kan dröja uppemot ett år och i många fall fungerar inte ens behandlingen!
Citera
2008-08-17, 23:33
Medlem
Theberzerkers avatar
Hej, för 4 månader sedan så råkade jag sticka mig på en nål när jag försökte hjälpa en person med Hepatit C. Nålen hade varit inne i personens arm ett par gånger men jag hittade ingen ven att injicera i, och således hade jag inte dragit upp något riktigt svar. När jag drog ut nålen för 5011 gången så stack jag mig på fingret och det började blöda.

Nu efter att ha varit ren i 4 månader, så inbillar jag mig att jag har fått sämre koncentrationsförmåga och fokus, och jag känner mig mycket mindre vid "medvetande". Tappar lättare bort mig själv när jag försöker tänka komplicerat mm.

Tror ni att detta är just inbillning, eller bör jag söka upp för det?

Kan även tillägga att jag inte känt av något av dom symptom som Nemesis listar i denna tråd.

Tack på förhand!
Citera
2008-08-17, 23:36
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theberzerker
Hej, för 4 månader sedan så råkade jag sticka mig på en nål när jag försökte hjälpa en person med Hepatit C. Nålen hade varit inne i personens arm ett par gånger men jag hittade ingen ven att injicera i, och således hade jag inte dragit upp något riktigt svar. När jag drog ut nålen för 5011 gången så stack jag mig på fingret och det började blöda.

Nu efter att ha varit ren i 4 månader, så inbillar jag mig att jag har fått sämre koncentrationsförmåga och fokus, och jag känner mig mycket mindre vid "medvetande". Tappar lättare bort mig själv när jag försöker tänka komplicerat mm.

Tror ni att detta är just inbillning, eller bör jag söka upp för det?

Kan även tillägga att jag inte känt av något av dom symptom som Nemesis listar i denna tråd.

Tack på förhand!

Om du sticker dig på en smittad nål så bör du givetvis kolla upp det ja.
Citera
2008-08-17, 23:42
Medlem
Abstruss avatar
Wow, blev lite häpen. Jävligt bra initiativ av Nemesis
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto