2008-08-06, 08:58
Medlem
Har problem med datorn som måste vara hårdvarufel. Datorn stänger av sig då och då, det går inte att köra avancerade spel eller kolla på högupplöst film. Ominstallation av windows hjälpte inte heller.

Har kommit fram till att det med största sannolikhet är antingen grafikkortet eller ram-minnet det är fel på men hur vet man vilket av dom det är? Jag provade att ta ut ena minnesblocket (har 2x1024) och köra med bara ena och viseversa. Det hjälpte inte men är osäker på om det är någon garanti för att ram-minnet är ok.

Tacksam för svar.
Citera
2008-08-06, 09:48
Medlem
Stoppables avatar
Beskriv lite ingående hur det händer, när det händer, va det står etc.
Citera
2008-08-06, 10:43
Medlem
detta problem hade jag också med min förra dator... visade sig att det var moderkortet.
Citera
2008-08-06, 10:46
Medlem
Du skriver inte vad du har för system, så lite gissar jag i blindo:
När du säger att datorn stänger av sig då och då, är det slumpmässigt eller när du kör krävande applikationer, a la spel eller hd-film?
Stänger datorn av sig när du spelar eller kollar hd-film, så är det troligtvis grafikkortsrelaterat. Stängs det ner samma sekund som du startar applikationen, så skulle jag snarast gissa på mjukvarufel eller nån typ av konflikt. Tar det en stund, så beror det nog på att grafikkortet överhettas.
Stänger det av sig lite hur som helst, så är det lite svårare att gissa. Eftersom du får samma fel med endast en eller med båda stickorna, så är kanske inte minnet överst på listan över misstänkta. Ladda ändå ned memtest86 (http://www.memtest86.com) och kör. Ladda ISO-filen och bränn en bootbar skiva. Notera att du inte bara ska bränna ut den som en fil på skivan, utan som en image. I Nero går man in under Recorder -> burn image och letar upp ISO-filen man tankat. Visar det inga fel så kan du stryka minnena. Får du fel så behöver det nödvändigtvis ändå inte vara minnena det är fel på. Ett defekt moderkort kan ge minnesfel också. Men som sagt, inga fel och du kan avskriva minnena iallafall.

/Hast
Citera
2008-08-06, 11:49
Medlem
Ok, fyller på lite

Jag har:

Core 2 Duo e6600 2,4 (ej overclockad)
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5
Gigabyte Ga-965P-DS3
Radeon Sapphire x1900gt 256 mb
Hiper Type-R series 530 W

Problemen började med att jag fick grafikfel när jag spelade, ser ut ungefär som när spel har grafikbuggar, dessa blev värre och värre och sen började spelen hänga sig. Då trodde jag det var något mjukvarufel så jag höll på och pulade med drivrutiner rätt länge fast det hjälpte inte.

Först crashade bara själva spelen sen började hela hela datorn låsa sig så man fick dra ur sladden (alt. stänga av nätagget). Jag började anad att det var nåt fel med hårdvaran så jag öppnade burken och rengjorde den (den var sjukt dammig). Det hjälpte lite men problemen kom tilllbaka och blev värre och värre. Nu går det inte ens att starta spela som mer avancerade än civilization 2. Datorn hänger sig först slumpmässigt då och då fast mest då jag kollar på film, främst när man ska flytta eller förminska/förstora fönstret.

Andra märkliga fel är att det ser ut som att det är flera döda pixlar utsprida över skärmen och att texten när datorn startas upp (alltså ute i "dos" eller vad man ska säga) ibland har olika färg.
Senast redigerad av slinfolo 2008-08-06 kl. 11:52.
Citera
2008-08-06, 14:00
Medlem
Låter som om ditt grafikkort håller på att säcka ihop. Troligtvis har det uppstått fel på det, kanske p.g.a. överhettning, 1900-kortena är notoriskt varma. Kolla om du har garanti kvar och skicka in det. Ett kort med motsvarande prestanda idag kostar inte mer än en 500 spänn, utifall att garantin inte gäller.
Naturligtvis ska du kolla så att det inte är igensatt med damm och elände, vilket kan orsaka överhettning, men eftersom du får probs redan vid boot, så låter det som om kortet är kass.

/hast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in