• 2
  • 3
2008-09-01, 14:10
Medlem
nkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja.
Ls igen.
Citat:
Jag r vl medveten om detta
D s. Varfr kfta? Eller kftar du mest fr kftandets skull?
Citat:
Att hnvisa till ett "om" urskuldar inget. Med en sdan hnvisning kan man brja diskutera all vrldens elektronik som skulle g att anvnda och d r vi "way out".
Nu vet jag inte vilken vrld du lever i, men att folk har DV-kameror r fr mig inget som jag utgr ifrn skulle vara helt orimligt. Har TS dessutom en sdan s hade han kunnat spara 600:- p att skippa en lsning som han nd inte fr att fungera.
Citat:
Ja, rtt anvnt. Jag och ett flertal med mig som lnat produkten av mig r ett levande bevis p detta.
S ni r alla levande bevis p att produkten du fresprkar gr att anvnda till det den r tnkt trots att man inte fr in en videosignal till systemet?

Edit: Jag vntar frresten fortfarande p svaret p min frga om en guard ring. Hittar du inte inlgget s tar jag grna emot ditt svar via PM.
Citera
2008-09-01, 14:34
Bannlyst
Citat:
Den troligaste orsaken som jag ser det r att adaptern som man ser till hger p den hr bilden inte r fullkopplad (jag har nmnt detta tidigare, men du svarar inte p detta).
http://i257.photobucket.com/albums/h...c/PICT3495.jpg
Vad menar du med att adaptern inte r "fullkopplad"? Jag har prvat andra addaptar me, desutom en adapter med RD-VIT-SVIDEO utag.

Citat:
r den inte fullkopplad eller enbart kopplad fr att f signal in i VHS-spelaren s fr du sjlvklart ingen signal ut ur den. r du sker p hur den r kopplad? Var har du ftt den ifrn?
Vad meanr du med IN signal och UT. Det lter meningslst till mig. Line2 kopplar man i TVn, och den Line1 i 600krs apparaten antar jag. Jag prvade rippa vhsn samtidigt som jag spela upp p TVn. Jag spelade kasseterna p TVn utan problem men det r helt svart p Pinnacle Instant DVD Recorder rutan.

PS: Det hr r min trd, skapa er egen trd om ni har ett problem
Citera
2008-09-01, 17:35
Medlem
tempeZZts avatar
En scartkontakt har 20 stift + skrm. Vart och ett av stiften har en funktion.
Ett stift har d t.ex. funktionen att fra en bildsignal in i apparaten som scartkontakten r isatt i och ett annat stift har funktionen att fra en bildsignal ut ur apparaten som scartkontakten r isatt.

Om en scart r fullkopplad/fullstiftad/full scart (krt namn har mnga barn) s r ngot anslutet till vart och ett av stiften.

http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/scart/

Jag har iofs aldrig sett en adapter RCA-scart vara fullkopplad (vet inte ens om det finns, d det skulle betyda att in- och utgng r sammankopplad, vilket skulle medfra problem).

En adapter RCA-scart r d kopplad antingen in eller ut. I ditt fall mste den vara kopplad ut, allts mste RCA-stiften i adaptern vara kopplade till ut-stiften i scarten fr att kunna f ut bild och ljud frn VHS-spelaren. r de inte det blir det tyst och svart.

Finns det ngon klisterlapp eller annan text p adaptern som kan hjlpa dig. Den adaptern jag anvnde str det t.ex. "Video/Audio out" p p en klisterlapp.

Ignorerar i fortsttningen KnkelGunnar, d han bara r OT.
Citera
2008-09-01, 20:09
Medlem
nkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av $_$
Vad menar du med att adaptern inte r "fullkopplad"? Jag har prvat andra addaptar me, desutom en adapter med RD-VIT-SVIDEO utag.

Vad meanr du med IN signal och UT. Det lter meningslst till mig. Line2 kopplar man i TVn, och den Line1 i 600krs apparaten antar jag. Jag prvade rippa vhsn samtidigt som jag spela upp p TVn. Jag spelade kasseterna p TVn utan problem men det r helt svart p Pinnacle Instant DVD Recorder rutan.

PS: Det hr r min trd, skapa er egen trd om ni har ett problem
Det enklaste du kan gra om du har mjlighet att koppla in en RCA-kontakt i en TV du har hemma r nog att frst testa om du fr ngon bild drigenom. Fr du upp ngot p din TV s r nsta steg att kolla SCART-adaptern. Testa om du har mjlighet att koppla SCART-adaptern in i en TV och se n en gng om du fr bild. Ser du ngot ven nu s ligger problemet i datorn och dess kommunikation med din box.
Citera
2008-09-01, 22:59
Bannlyst
okej, d vet jag vad fullstiftad r. Min scart-sak r inte fullstiftad. Jag har faktist ingen sn hemma. r det anledningen att det inte funkar?
Kan du ge mig en bra lnk p an scart adapter p webhallen/Teknikmagasinet? tnker ka o kpa en
Citera
2008-09-01, 23:32
Medlem
nkelGunnars avatar
Nog enklast att du pratar med folket i butiken och berttar vad det r fr pryl du behver.
Citera
2008-09-02, 01:42
Bannlyst
Skulle nn av dom hra lnkarna funkar? Fast det str inte p nn av dom hr lnkarna om dom r fullstiftad eller inte. Br ja kpa dom?

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/d...l&artnr=204506
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/d...l&artnr=204223
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/d...l&artnr=204752

nkelGunnar: ska snacka med dom. Men nr jag frgade hur jag ska anvnda DVC101 i affren sa dom att dom har ingen aning hur man ska anvnda den hra.
Senast redigerad av $_$ 2008-09-02 kl. 01:46.
Citera
2008-09-02, 05:26
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
r det anledningen att det inte funkar?

Det kan vara det, och enligt mej lter det som den troligaste orsaken.

Ang. dina lnkar, s g inte p den frsta. Dr str det RCA-scart och det blir d fel hll fr dig.

De andra tv fungerar dremot, d de r omkopplingsbara. De ska st p out i ditt fall.

Trots att detta r den troligaste felkllan s kan det ju finnas andra orsaker, som min vn Gunnar ppekar. D jag anser handhavandet i vrigt r s enkelt att felkllorna r minimerade s borde det ju inte vara vrig kommunikation, men man ska aldrig sga aldrig...
Citera
2008-09-02, 15:29
Bannlyst
tempeZZt: jag kpte exakt en sn hr:
Gissa vad. DET FUNKADE 100% perfect
Jag vill tacka dig fr all hjlp du har gett mig. Jag ber urskt fr att anklaga dig att lura mig. Dom jag anklagar r fretaget Dazzle, den hr scartadaptern borde ju ing. Men tack fr all hjlp Nu r det tags att ripa en hel del VHS kasseter!
Citera
2008-09-02, 16:04
Medlem
tempeZZts avatar
Det var s lite s. Sknt att det lste sig till slut.

Knns bra att jag var ihrdig med min hrda tro p att det var just adaptern som var felkllan.

Lycka till med verfrandet nu.
Citera
2008-09-02, 16:33
Medlem
didde719s avatar
Citat:
tempeZZt: jag kpte exakt en sn hr:
Gissa vad. DET FUNKADE 100% perfect
Jag vill tacka dig fr all hjlp du har gett mig. Jag ber urskt fr att anklaga dig att lura mig. Dom jag anklagar r fretaget Dazzle, den hr scartadaptern borde ju ing. Men tack fr all hjlp Nu r det tags att ripa en hel del VHS kasseter!
Jag har haft exakt samma problem! Kpte en sn dr Dazzle dosa men funkade inte nr jag stoppa in den i datorn, men sen provade jag att kpa precis en sn dr scartadapter med och nu funkar det hur bra som helst =)
Citera
2008-09-02, 17:20
Medlem
nkelGunnars avatar
Citat:
Trots att detta r den troligaste felkllan s kan det ju finnas andra orsaker, som min vn Gunnar ppekar. D jag anser handhavandet i vrigt r s enkelt att felkllorna r minimerade s borde det ju inte vara vrig kommunikation, men man ska aldrig sga aldrig...
Fast det enda man egentligen kommer fram till om man testar som jag sa r om det r just SCART-adaptern som r kass. Kolla signalen fre och efter...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in