2008-08-06, 00:19
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Hårklyverier - näe, all debatt mår bra av exakta och beskrivande termer.

Man kan ju faktiskt råka ut för att ens id-handlingar blir stulna. Eller tappade.

Och de som kommer hit för att söka asyl utan papper, är ju inte illegala.

Nu tror jag faktiskt inte att 80-90% tappar eller får sina handlingar stulna. Tror du?

Och är det inte en illegal handling att ta sig in i ett land utan pass eller annan legitimation? I så fall är alla papperslösa illegala.
Citera
2008-08-06, 00:23
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanko Pitch
Hur lyckas man ta sig enda från Afrika eller Västasien till Europas nordligaste punkt utan ''papper''?

Nej, det måtte vara ganska svårt, det tror jag - men t ex kan man ju kanske muta sej ombord något flygplan?

Eller så blir man bestulen ( eller tappar - eller för all del "tappar" ) pappren precis när man söker asyl.
Citera
2008-08-06, 00:24
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nu tror jag faktiskt inte att 80-90% tappar eller får sina handlingar stulna. Tror du?

Och är det inte en illegal handling att ta sig in i ett land utan pass eller annan legitimation? I så fall är alla papperslösa illegala.

Nja, att söka asyl tror jag inte i sig kräver några id-handlingar - och det är ju upp till varje land att ha den gränskontroll det anser lämpligt.
Citera
2008-08-06, 00:31
Medlem
Citat:
Hårklyverier - näe, all debatt mår bra av exakta och beskrivande termer.

Man kan ju faktiskt råka ut för att ens id-handlingar blir stulna. Eller tappade.

Och de som kommer hit för att söka asyl utan papper, är ju inte illegala.

Utlänningslagen kapitel 10:
Citat:
1 §
Till böter döms en utlänning som uppsåtligen eller av oaktsamhet uppehåller sig i Sverige utan föreskrivet tillstånd och utan att utlänningen har ansökt om ett sådant tillstånd eller en förundersökningsledare har ansökt om tidsbegränsat uppehållstillstånd för utlänningen med stöd av 2 kap. 4 a §.

1 b § Till böter eller fängelse i högst ett år döms en utlänning som uppsåtligen på ett otillåtet sätt passerar en yttre gräns enligt Schengenkonventionen. Lag (2004:206).
Citera
2008-08-06, 00:35
Medlem
Yanko Pitchs avatar
Citat:
Nej, det måtte vara ganska svårt, det tror jag - men t ex kan man ju kanske muta sej ombord något flygplan?
Mutning kan vara ett alternativ.

Men den absoluta majoriteten av papperslösa kommer hit med hjälp av människosmugglare, finanserad av släktingar (?). Det är inte särskilt troligt att främlingen kan skrapa ihop ca. 100.000 kronor i Kongo-mongo.

Citat:
Eller så blir man bestulen ( eller tappar - eller för all del "tappar" ) pappren precis när man söker asyl.
Händer alldeles för frekvent.
Citera
2008-08-06, 14:38
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Det behöver faktiskt inte vara samma sak, även om det ofta är det.

Papperslös = man saknar ID-handlingar. Detta i mötet med myndigheter då - i första hand.

Papperslösa invandrare kan ju vara de som söker asyl, men som ... ehum ... råkat tappa sitt pass.

Illegal invandrare finns egentligen inte (utom de som då smyger sej genom skogen vid norska gränsen, eller möjligen ror i land på natten från östersjön - men jag tror faktiskt vi kan negligera det lilla fåtal det kan vara), men en invandrare som uppehåller sej illegalt är en som fått avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd och ännu inte lämnat landet. I praktiken lever ju denne som om den vore papperslös, även om den troligtvis har kvar sitt pass.

Nu har du fel, Ruskigbuss. Vilket iofs är förståerligt med tanke på de begreppsförvirringar som råder.

En papperslös är en som inte har papper på att han får stanna i Sverige, vilket betyder att han befinner sig i Sverige illegalt.
Han kan sedan ha giltigt pass och id-handlingar, men är ändå papperslös.

De som saknar identitetshandlingar är identitetslösa, inte papperslösa.
Snurrigt va?

Till topic:
De papperslösa har aldrig kallats illegala, varför frågan "när blev illegala papperslösa?" är irrelevant.
Fram till för cirka ett år sedan kallades alla utomnordingar för flyktingar, oavsett deras status.
Det har skett en förbättring och en begreppsrockad närmare sanningen nu när de illegala kallas papperslösa istället för flyktingar, och med jämna mellanrum ser man även att de kallas just illegala.
Citera
2008-08-06, 17:02
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Nu har du fel, Ruskigbuss. Vilket iofs är förståerligt med tanke på de begreppsförvirringar som råder.

En papperslös är en som inte har papper på att han får stanna i Sverige, vilket betyder att han befinner sig i Sverige illegalt.

Snurrigt va?

Till topic:
De papperslösa har aldrig kallats illegala, varför frågan "när blev illegala papperslösa?" är irrelevant.
Fram till för cirka ett år sedan kallades alla utomnordingar för flyktingar, oavsett deras status.
Det har skett en förbättring och en begreppsrockad närmare sanningen nu när de illegala kallas papperslösa istället för flyktingar, och med jämna mellanrum ser man även att de kallas just illegala.

"Papperslösa" är alltså snyltare som struntar i svenska myndighetsbeslut och biter sig fast som fästingar här ändå. Då inställer sig följdfrågan: Varför är svenska mmyndigheter så tannalösa när det gäller verkställelse av avvisning av dessa parasiter?
Citera
2008-08-06, 18:44
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
"Papperslösa" är alltså snyltare som struntar i svenska myndighetsbeslut och biter sig fast som fästingar här ändå. Då inställer sig följdfrågan: Varför är svenska mmyndigheter så tannalösa när det gäller verkställelse av avvisning av dessa parasiter?

Nja, snyltare vet jag inte om man kan kalla dem, eftersom de inte får en endaste krona i bidrag, utan försörjer sig framför allt via svartarbete där svenska företag tjänar pengar på dem.

Däremot står det klart att de struntar i myndighetsbeslut och väljer att bli illegala hellre än att utnyttja den betalda resan till sitt hemland eller dublinland.

Dessutom är Sverige faktiskt bäst av alla EU-länder på att faktiskt verkställa beslut om avvisning.
Det är betydligt enklare att stanna kvar efter ett utvisnings- eller avvisningsbeslut i vilket annat EU-land som helst.

Man räknar med att det finns upp till åtta miljoner illegala invandrare i EU, varav tiotusen finns i Sverige. Internationellt sett är det goda siffror. Om man tittar på Italien räknar de med att det finns 650 000 illegaler där.
Citera
2008-08-06, 19:16
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Nja, snyltare vet jag inte om man kan kalla dem, eftersom de inte får en endaste krona i bidrag, utan försörjer sig framför allt via svartarbete där svenska företag tjänar pengar på dem.

Däremot står det klart att de struntar i myndighetsbeslut och väljer att bli illegala hellre än att utnyttja den betalda resan till sitt hemland eller dublinland.

Dessutom är Sverige faktiskt bäst av alla EU-länder på att faktiskt verkställa beslut om avvisning.
Det är betydligt enklare att stanna kvar efter ett utvisnings- eller avvisningsbeslut i vilket annat EU-land som helst.

Man räknar med att det finns upp till åtta miljoner illegala invandrare i EU, varav tiotusen finns i Sverige. Internationellt sett är det goda siffror. Om man tittar på Italien räknar de med att det finns 650 000 illegaler där.

Vad jag läst så lyckas Sverige endast verkställa ett dussintal avvisningar per år? Och vilka svenska företag är det som anställer illegala? Du som vet?
Citera
2008-08-06, 19:39
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Vad jag läst så lyckas Sverige endast verkställa ett dussintal avvisningar per år? Och vilka svenska företag är det som anställer illegala? Du som vet?

Det stämmer ingenstans. Det är många tusen per år som utvisas och avvisas. Kanske tänker du på tvångsavvisningar?
Faktum kvarstår - Sverige ÄR bäst i EU på att verkställa avvisningar och utvisningar.

Det är bättre att du frågar Janne Josefsson vilka svenska företag det är som anställer dem. Tydligen hittar man många av svartarbetarna även i fina Djursholmsvillor med dammsugaren i högsta hugg, så de får betalt med svenska kronor inom Sveriges gränser och tydligen mer än lovligt ofta av etniska svenskar.
Citera
2008-08-06, 19:42
Bannlyst
Vad finns beläggen för Katarsis påståenden? Jag skulle vilja läsa dessa sensationella uppgifter.
Citera
2008-08-06, 20:16
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:

Snurrigt va?

Till topic:
Aha, jag tackar för korrigeringen. Äntligen fick jag lära mej något nytt i det här forumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in