2008-08-05, 22:31
Medlem
Nintendokids avatar
Som rubriken lyder. För mig är detta samma sak men vem bestämde detta, att det skulle byta namn? När skedde denna ändring? Är det nån skillnad? Om du det nån skillnad vad är den isf.
Citera
2008-08-05, 22:36
Medlem
Yanko Pitchs avatar
Ett nytt begrepp myntad av den politiskt korrekta journalistkåren om illegala invandrare eller invandrare som saknar ID-handlingar. Skillnaden är hårfin.
Citera
2008-08-05, 22:43
Medlem
Aja Bajas avatar
En illegal invandrare är väll en som har fått avslag eller som helt undviker assylprocessen och ändå håller sig kvar i Sverige.
Dom papperslösa borde dock inte kallas för flyktingar eftersom dom inte kan visa att dom är verkligen är flyktingar.
Personligen tycker jag att dom borde kastas ut om dom inte kan visa några bra skäl varför dom skulle få stanna och i dom papperslösas fall borde det ju vara ganska svårt att visa några sådana skäl.
Citera
2008-08-05, 23:10
Medlem
beyonds avatar
Kan du se framför dig hur en politiker skriker efter mer rättigheter åt illegala invandrare? Inte jag heller, alltså måste man skriva om beteckningen för att inte framstå som en komplett idiot. För rättigheter ska de ju ha, trots att de inte har rätt att vara här. Helt enligt den svenska modellen.
Citera
2008-08-05, 23:12
Medlem
Ruskigbusss avatar
Det behöver faktiskt inte vara samma sak, även om det ofta är det.

Papperslös = man saknar ID-handlingar. Detta i mötet med myndigheter då - i första hand.

Papperslösa invandrare kan ju vara de som söker asyl, men som ... ehum ... råkat tappa sitt pass.

Illegal invandrare finns egentligen inte (utom de som då smyger sej genom skogen vid norska gränsen, eller möjligen ror i land på natten från östersjön - men jag tror faktiskt vi kan negligera det lilla fåtal det kan vara), men en invandrare som uppehåller sej illegalt är en som fått avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd och ännu inte lämnat landet. I praktiken lever ju denne som om den vore papperslös, även om den troligtvis har kvar sitt pass.
Senast redigerad av Ruskigbuss 2008-08-05 kl. 23:14.
Citera
2008-08-05, 23:16
Medlem
snuffomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
En illegal invandrare är väll en som har fått avslag eller som helt undviker assylprocessen och ändå håller sig kvar i Sverige.
Dom papperslösa borde dock inte kallas för flyktingar eftersom dom inte kan visa att dom är verkligen är flyktingar.
Personligen tycker jag att dom borde kastas ut om dom inte kan visa några bra skäl varför dom skulle få stanna och i dom papperslösas fall borde det ju vara ganska svårt att visa några sådana skäl.
Jag har fått för mig att papperslös i det här fallet innebär att de inte har fått något svenskt uppehållstillstånd, alltså ett papper på att de får vara här, och därmed blivit "papperslösa". Men jag kan mycket väl ha fel.

Uttrycket myntades av någon ledarskribent om jag inte minns fel och sedan har hela journalistkåren hakat på. Det används ju nästan uteslutande i snyftreportage så det var väl lämpligt att de hittade ett ord som inte är lika negativt laddat som "illegal".
Citera
2008-08-05, 23:20
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Det behöver faktiskt inte vara samma sak, även om det ofta är det.

Papperslös = man saknar ID-handlingar. Detta i mötet med myndigheter då - i första hand.

Papperslösa invandrare kan ju vara de som söker asyl, men som ... ehum ... råkat tappa sitt pass.

Illegal invandrare finns egentligen inte (utom de som då smyger sej genom skogen vid norska gränsen, eller möjligen ror i land på natten från östersjön - men jag tror faktiskt vi kan negligera det lilla fåtal det kan vara), men en invandrare som uppehåller sej illegalt är en som fått avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd och ännu inte lämnat landet. I praktiken lever ju denne som om den vore papperslös, även om den troligtvis har kvar sitt pass.
Trist med dessa hårklyverier. I praktiken är ju alla som inte kan styrka sin identitet illegala då motsatsen inte kan bevisas, eller?
Citera
2008-08-05, 23:33
Medlem
Galenpennas avatar
I huvudsak syftar begreppet "papperslösa invandrare" på personer som vistas i Sverige trots att de fått avslag på sin asylansökan.

Genom att vistas i Sverige utan att ha rätt till det gör de sig skyldiga till brott mot utlänningslagen.

Den korrekta juridiska benämningen på "papperslösa invandrare" skulle därför vara "kriminella utlänningar" men det skulle knappast väcka sympatier hos allmänheten, trots att benämningen är den juridiskt mest korrekta.
Citera
2008-08-05, 23:38
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galenpenna
I huvudsak syftar begreppet "papperslösa invandrare" på personer som vistas i Sverige trots att de fått avslag på sin asylansökan.

Genom att vistas i Sverige utan att ha rätt till det gör de sig skyldiga till brott mot utlänningslagen.

Den korrekta juridiska benämningen på "papperslösa invandrare" skulle därför vara "kriminella utlänningar" men det skulle knappast väcka sympatier hos allmänheten, trots att benämningen är den juridiskt mest korrekta.

Jag undrar om dessa kriminella element räknas in i brottstatistiken...?
Citat:
"100 procent av de papperslösa flyktingarna är brottslingar!"
Citera
2008-08-06, 00:07
Medlem
Med en papperslös invandrare menar man i allmänhet en asylsökande som fått avslag på sin asylansökan men stannar kvar i landet trots det eller någon annan som vistas här illegalt.

Att kalla dom illegala invandrare associerar till illegala spelhålor och annan kriminalitet och det är ju inte bra.

Papperslös däremot associerar till bostadslös, arbetslös och sådana personer är det ju synd om.
Citera
2008-08-06, 00:12
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Trist med dessa hårklyverier. I praktiken är ju alla som inte kan styrka sin identitet illegala då motsatsen inte kan bevisas, eller?

Hårklyverier - näe, all debatt mår bra av exakta och beskrivande termer.

Man kan ju faktiskt råka ut för att ens id-handlingar blir stulna. Eller tappade.

Och de som kommer hit för att söka asyl utan papper, är ju inte illegala.
Citera
2008-08-06, 00:17
Medlem
Yanko Pitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Och de som kommer hit för att söka asyl utan papper, är ju inte illegala.
Hur lyckas man ta sig enda från Afrika eller Västasien till Europas nordligaste punkt utan ''papper''?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in