Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-05, 19:37
  #1
Medlem
NorteXs avatar
tja

jag håller på att instealera ubutnu och gör manuell partitionering.
Jag har gjort alla partitioner man behöver för själva ubuntu men jag har inte förståt hur man bestämmer vilken partition som man vil ha till typ nedladdning?

Vore tacksam för snabbt svar
Citera
2008-08-05, 20:02
  #2
Medlem
Enviacs avatar
Förutom bekvämligheter när du vill ta bort ubuntu, och spara dina nedladdade filer, så finns det väl ingen direkt anledningen att skapa en egen partition för just nedladdade filer?
Det essentiella är ju swapen, och en partition att ha ubuntu/nedladdat/whatever på. Vill du ha flera partitioner för olika saker, så kan du välja vad du vill ha på den specifika partitionen senare.
Citera
2008-08-06, 23:09
  #3
Avstängd
urandoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorteX
tja

jag håller på att instealera ubutnu och gör manuell partitionering.
Jag har gjort alla partitioner man behöver för själva ubuntu men jag har inte förståt hur man bestämmer vilken partition som man vil ha till typ nedladdning?

Vore tacksam för snabbt svar

För de flesta räcker med två partitioner, även om jag rekommenderar tre eller fler.

Swap och en root-partition räcker för de flesta.
Men jag skulle också rekommendera en /home.
För då blir det enkelt att uppgradera eller byta dist utan att tappa data i sin hem-katalog.

Själv kör jag också en /usr/local, där jag har mjukvara som inte
tillhör disten i sig, utan program där jag laddat hem manuellt och installerat och kan sedan enkelt flytta över det om jag byter dist.

Själv kör en lite mer komplicerad setup, mest av gammal vana.

/
/boot
/tmp
/var
/usr
/usr/local
/opt
/home
Citera
2008-08-07, 10:39
  #4
Medlem
PhantomBlots avatar
OT angående partitionering i Windows raderad. Det finns en annan forumdel för sådana diskussioner.

/mod
Citera
2008-08-09, 10:39
  #5
Medlem
Sconemans avatar
Det finns fler fördelar med att använda ett flertal partitioner men de visar sig mest när det gäller servrar. T ex att ett program inte kan fylla hela disken med skräp och på så sätt ställa till problem för andra program samt att man vid diskfel har bättre förutsättningar för att komma åt, iaf en del av, sin data.
Jag kör en partitionering liknande den urandom använder, 6 partitioner.

/ Sconeman.
Citera
2010-02-24, 21:54
  #6
Medlem
Tänkte gå och köpa mig en större intern hårddisk som jag ska installera Ubuntu på och jag håller just nu på och gör lite partion-research. Tänkte skapa nedanstående partitioner och jag efterlyser kommentarer (bra eller dåliga val, samt varför). Förutom att surfa och kolla e-post så använder jag datorn till videoredigering och annat krävande (t.ex. multiple regression och tidsserieanalys).

/boot 250MB
/swap 2GB
/usr 6GB
/var 3GB
/tmp 12GB
/root 15GB
/usr/local N/D
/home resterande

/opt Ett frågetecken kring detta. Varför /opt? Ser att vissa har det och jag undrar vad man vinner alt. förlorar på att ge /opt en egen partitiont?
Citera
2010-02-24, 22:46
  #7
Medlem
nnncs avatar
Förutsatt att det bara handlar om en fysisk hårddisk och ett OS inblandat skulle jag fråga mig själv tre frågor:

1) Vad behöver jag backuper på?
2) Vad behöver jag kryptera?

Sen planera partitioner efter det.
Citera
2010-02-24, 23:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nnnc
2) Vad behöver jag kryptera?
Allt utom boot
Citera
2010-02-25, 15:58
  #9
Medlem
nnncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snabelmannen66
Allt utom boot

Det är ju väldans viktigt att ingen får läsa de topphemliga mansidorna....
Citera
2010-02-25, 16:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nnnc
Det är ju väldans viktigt att ingen får läsa de topphemliga mansidorna....
Genom arbetet får jag tillgång till känsligt material som jag inte vill ska komma i orätta händer. Sedan är det ju så att jag faktiskt vill ha ett visst privatliv. Men men. Den som har rent mjöl i påsen behöver ju varken privatliv eller lås på ytterdörren.
Citera
2010-02-25, 17:41
  #11
Medlem
nnncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snabelmannen66
Genom arbetet får jag tillgång till känsligt material som jag inte vill ska komma i orätta händer. Sedan är det ju så att jag faktiskt vill ha ett visst privatliv. Men men. Den som har rent mjöl i påsen behöver ju varken privatliv eller lås på ytterdörren.

Nu har jag inte ifrågasatt kryptering av känslig data. Men data skall inte blandas hur som helst. 99,9 % av användarna har ingen orsak till att ha någon hemlig info i /usr/src. Då ska man inte det heller. Det är nämligen ett säkerhetsproblem i sig att inte ha koll på hur sådan data sparas.
Citera
2010-02-25, 21:37
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nnnc
Nu har jag inte ifrågasatt kryptering av känslig data. Men data skall inte blandas hur som helst. 99,9 % av användarna har ingen orsak till att ha någon hemlig info i /usr/src. Då ska man inte det heller. Det är nämligen ett säkerhetsproblem i sig att inte ha koll på hur sådan data sparas.
Mer kryptering åt folket!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback