Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-08-05, 19:31
  #1
Medlem
Sitter och läser igenom en rapport, där dom sammanfattar 438 studier, och majoriteten i dessa studierna säger detta. Kvinnor som slår män är i majoritet i parförhållanden. Jag läser en fysisk kopia av denna rapport, men en förkortad version kan hittas här: http://www.csulb.edu/~mfiebert/assault.htm
Det är Martin S. Fiebert, från California State University som tagit fram denna rapport.
Jag gör lite utdrag från den. (Det jag boldar är det relevanta och jag gör en liten kommentar på det)


Citat:
Anderson, K. L. (2002). Perpetrator or victim? Relationships between intimate partner violence and well-being. Journal of Marriage and Family, 64, 851-863. (Data consisted of 7,395 married and cohabiting heterosexual couples drawn from wave 1 of the National Survey of Families and Households <NSFH-1>. In terms of measures: subjects were asked "how many arguments during the past year resulted in 'you hitting, shoving or throwing things at a partner.' They were also asked how many arguments ended with their partner, 'hitting, shoving or throwing things at you.'" Author reports that, "victimization rates are slightly higher among men than women <9% vs 7%> and in cases that involve perpetration by only one partner, more women than men were identified as perpetrators <2% vs 1%>.")
Enligt Anderson är männen oftare ett offer för misshandel i hemmet än kvinnan, 2% mer. I vad jag tolkar som oprovocerat våld är kvinnorna oftare dom som håller i påken, 2% vs 1%.

Citat:
Arias, I., Samios, M., & O'Leary, K. D. (1987). Prevalence and correlates of physical aggression during courtship. Journal of Interpersonal Violence, 2, 82-90. (Used Conflict Tactics Scale with a sample of 270 undergraduates <95 men, 175 women> and found 30% of men and 49% of women reported using some form of aggression in their dating histories with a greater percentage of women engaging in severe physical aggression.)
Utav 95 män så slog 30% deras partner, men 49% kvinnor (av 175) rapporterades slå deras män.

Citat:
Brutz, J., & Ingoldsby, B. B. (1984). Conflict resolution in Quaker families. Journal of Marriage and the Family, 46, 21-26. (Used Conflict Tactics Scale with a sample of 288 Quakers <130 men, 158 women> and found a slightly higher rate of female to male violence <15.2%> than male to female violence <14.6%>.)
Kvinna mot man våld 15.2%, man mot kvinna 14.6%.

Citat:
Brush, L. D. (1990). Violent Acts and injurious outcomes in married couples: Methodological issues in the National Survey of Families and Households. Gender & Society, 4, 56-67. (Used the Conflict Tactics scale in a large national survey, n=5,474, and found that women engage in same amount of spousal violence as men.)
Enligt denna slår kvinnorna männen lika ofta som tvärtom.

Citat:
Capaldi, D. M. & Crosby, L. (1997). Observed and reported psychological and physical aggression in young, at-risk couples. Social Development, 6, 184-206. (A sample of 118 young men and their dating partners were surveyed regarding their own physical aggression as well as that of their partners. Findings reveal that 31% of men and 36% of women engaged "in an act of physical aggression against their current partner.")
Vad "at-risk couples" betyder vet jag inte riktigt, men av dom paren så är det 5% mer kvinnor som slår sin partner än tvärtom (31% män, 36% kvinnor)

Citat:
Cui, M., Lorenz, F. O., Conger, R. D., Melby, J. N., & Bryant, C. M. (2005). Observer, Self-, and partner reports of hostile behaviors in romantic relationships. Journal of Marriage and Family, 67, 1169-1181. (Examined a sample of 236 young people <48% married, 52% dating; 56% women, 44% men> who completed questionnaires regarding their hostility toward their partners. Findings reveal that couples living together have higher levels of hostility than dating couples and that women in both conditions demonstrate higher levels of hostility towards their partners than men.)
Enligt denna grupp forskare slår kvinnorna männen oftare både när det gäller dejtande par och par som lever tillsammans.


Jag skulle gärna quota mer, men till vilken nytta? Ni kan själva läsa studien och se alla rapporter. Men resultaten är nästan densamma i varje rapport.
Även pk hemsidan wikipedia säger "women are as physically aggressive, or more aggressive, than men in their relationships with their spouses or male partners."

Det jag vill få fram är, sluta lägga fram männen som bovarna i förhållanden! Alla ramaskrin om kvinnomisshandel och hur män är djur går mig på nerverna, och det är dags att männen tar sin verkliga plats i samhället. Den verkliga feminismen och jämställdheten idag innebär att kvinnan får en mer framträdande roll, enbart pga dom klagar mer, medans männen förväntas backa undan. Det är fanimej dags att göra Sverige till ett jämställt samhälle.

Diskussionsfrågan kan vara att anledningen till att kvinnorna fått denna "offerroll" och hur dom använt det till sig egen vinning.

(tl;dr kvinnor slår män oftare, diskutera)
Citera
2008-08-05, 21:10
  #2
Medlem
moderatswings avatar
Skrämmande att detta tystas ned så pass mycket.

Hoppas dock att vi män när vi motarbetar detta inte är lika korkade som flertalet kampanjande feminister har varit där man dömer ut alla män.
Precis som med män så är det en del av kvinnorna som slår men inte alla.
Citera
2008-08-05, 21:22
  #3
Avstängd
White Eagles avatar
Det skulle vara intressant att höra hur många män som känner sig hotade till livet av våldet de utsätts för eller hur många män som mördas varje år av den de lever tillsammans med?

Med andra ord: Kan man läsa vilket slagts "våld" vi pratar om?

Inte för att jag vill försvara något slags våld, men det låter lite misstänksamt att kvinnor skulle utsätta män för samma slags våld som män utsätter kvinnor för!

Vid en misshandelsrättegång är det viktigt att kvinnan berättar om mannen har slagit med öppen eller knuten näve, till exempel.

En öppen näve anses inte alls så farlig som en knuten näve...

I övrigt är det bra att män börjar resa sig om de känner sig förtryckta!
Citera
2008-08-05, 22:06
  #4
Avstängd
Så du menar att det bara räknas som misshandel om man känner sig hotad?
Citera
2008-08-05, 22:43
  #5
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Eagle
Det skulle vara intressant att höra hur många män som känner sig hotade till livet av våldet de utsätts för eller hur många män som mördas varje år av den de lever tillsammans med?

Med andra ord: Kan man läsa vilket slagts "våld" vi pratar om?

Inte för att jag vill försvara något slags våld, men det låter lite misstänksamt att kvinnor skulle utsätta män för samma slags våld som män utsätter kvinnor för!

Vid en misshandelsrättegång är det viktigt att kvinnan berättar om mannen har slagit med öppen eller knuten näve, till exempel.

En öppen näve anses inte alls så farlig som en knuten näve...

I övrigt är det bra att män börjar resa sig om de känner sig förtryckta!

Långt ifrån allt det våld som tas upp i "mäns våld mot kvinnor" handlar om fall där det är fara för kvinnans liv.

Rent generellt så är det dock vanligare att kvinnor orsakar grova skador på män än att män gör det på kvinnor.
Citera
2008-08-05, 22:51
  #6
Medlem
Sälklubbarns avatar
Nu är ni väl orättvisa, pojkar. Om kvinnor slåss och kastar saker så är det för att dom har blivit så provocerade av oss män. Dom visar bara sina känslor. Det är viktigt att visa känslor i ett förhållande.
Citera
2008-08-05, 22:56
  #7
Medlem
RedXs avatar
Hmm... Har inte det här i själva verket diskuterats i ett otal andra trådar?
Citera
2008-08-05, 23:53
  #8
Avstängd
Lemniscates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Eagle
Det skulle vara intressant att höra hur många män som känner sig hotade till livet av våldet de utsätts för eller hur många män som mördas varje år av den de lever tillsammans med?

Med andra ord: Kan man läsa vilket slagts "våld" vi pratar om?

Inte för att jag vill försvara något slags våld, men det låter lite misstänksamt att kvinnor skulle utsätta män för samma slags våld som män utsätter kvinnor för!

Vid en misshandelsrättegång är det viktigt att kvinnan berättar om mannen har slagit med öppen eller knuten näve, till exempel.

En öppen näve anses inte alls så farlig som en knuten näve...

I övrigt är det bra att män börjar resa sig om de känner sig förtryckta!

Haha, nu slog du en trippelknut på dig själv. Först påpekar du att kvinnors våld inte är lika grovt som männens(och det är relevant) sedan framför du att det är irrelevant om mannen slog med öppen hand eller knuten näve. Typexempel på hur lätt man lurar sig själv genom att ha två motstridiga åsikter samtidigt. Grattis.
Citera
2008-08-06, 07:46
  #9
Avstängd
White Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Så du menar att det bara räknas som misshandel om man känner sig hotad?

Nej det menar jag inte! Jag menar att det vore intressant att få en definition på våldet det skrivs om.
Citera
2008-08-06, 07:49
  #10
Avstängd
White Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemniscate
Haha, nu slog du en trippelknut på dig själv. Först påpekar du att kvinnors våld inte är lika grovt som männens(och det är relevant) sedan framför du att det är irrelevant om mannen slog med öppen hand eller knuten näve. Typexempel på hur lätt man lurar sig själv genom att ha två motstridiga åsikter samtidigt. Grattis.

Jag skall inte bli elak eftersom du klarar så bra att göra bort dig själv, alldeles på egen hand.

Inte med ett enda ord har jag sagt att det är irrelevent att rätten frågar om mannen slog med öppen eller knuten näve. Jag konstaterar bara fakta och menar att det därför finns anledning att be om en definition av våldet som kvinnor står för!
Citera
2008-08-06, 07:56
  #11
Medlem
Grooblles avatar
Kvinnans våld bör väl rimligtvis inte skada mannen lika mycket som det motsatta?? Hon måste vara en riktigt stor babushka och mannen en riktig liten fjolla i sådana fall... Sorgligt om så är fallet.
Citera
2008-08-06, 07:59
  #12
Avstängd
White Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grooblle
Kvinnans våld bör väl rimligtvis inte skada mannen lika mycket som det motsatta?? Hon måste vara en riktigt stor babushka och mannen en riktig liten fjolla i sådana fall... Sorgligt om så är fallet.

Det är ju riktigt tragiskt om män blir misshandlade i samma utsträckning och inte en enda man ställer sig upp och bildar mansjour för att stötta sina misshandlade bröder.

Kvinnor har i alla fall jobbat häcken av sig på helt frivillig ideell basis för att stötta sina systrar. När skall männen göra detsamma?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback